
 

 

RETTEN I HERNING DOM

afsagt den 10. december 2018 

 

 

Sag BS-7009/2017-HER 

A 

(advokat Lotte Bliddal)  

og 

B 

(advokat Lotte Bliddal)  

og 

C 

(advokat Lotte Bliddal)  

og 

D 

(advokat Lotte Bliddal) 

mod 

E  

(advokat Asger Bagge-Jørgensen)  

og 

F 

(advokat Asger Bagge-Jørgensen)  

og 



 

G 

(advokat Asger Bagge-Jørgensen) 

Denne afgørelse er truffet af dommerne Solveig Bloch Madsen, Charlotte Schrøder 

og Frank Mørch. 

Sagens baggrund og parternes påstande 

Denne sag, der er anlagt den 21. december 2017, drejer sig om, hvorvidt X-tv-station 

ved at sende X-program og senere - efter der var indgivet en klage til Pressenævnet - 

at genudsende programmet, hvor en 16-årige piges selvmord blev omtalt uden sam-

tykke fra hendes forældre og søskende, har krænket de pårørende på en så grov 

måde, at de er berettiget til en godtgørelse for tort efter erstatningsansvarslovens  

§ 26.  

I henhold til bestemmelserne i medieansvarsloven er parterne enige om, at ansvars-

subjekterne omfattet af loven er: 

1. E som redaktionschef på programmet.  

2. F som tilrettelægger af programmet. 

3. G som ansvarshavende redaktør for genudsendelsen.  

Sagsøgerne, A, B, C og D, har fremsat følgende påstand:  

De sagsøgte, E, F og G, dømmes til in solidum at betale hver af de fire sagsøgere 

300.000 kr. tillige med procesrenter af beløbet fra sagens anlæg den 21. december 

2017 for så vidt angår de sagsøgte E og F og fra den 9. maj 2018 for så vidt angår sag-

søgte G, til betaling sker.  

De sagsøgte, E, F og G, har påstået frifindelse.  

Oplysningerne i sagen 

Den 25. oktober 2014 begik den 16-årige H, der var datter af A og B og søster til C og 

D, selvmord i en skov tæt på hjemmet i X-by.  

H og hendes familie havde bopæl i X-Kommune, der i årene frem til og med 2014 

havde oplevet flere selvmord blandt unge.  

Inden sit selvmord havde H lavet en video, som hun – samme dag som selvmordet 

blev begået – uploadede på YouTube på et unik link til to af hendes venner. Linket 



 

var ikke tilgængeligt for ikke-inviterede. Videoen fik megen offentlig omtale grundet 

de tragiske omstændigheder, der lå til grund for selvmordet, og grundet de mange 

delinger af linket, som allerede inviterede personer videresendte til andre. 

Videoen er afspillet under hovedforhandlingen.  Det fremgik, at videoen på dette 

tidspunkt havde haft lidt over 200.000 visninger.  

Den 27. oktober 2014 bragte X-dagblad en artikel med overskriften ”…”. I artiklen 

blev Hs navn og alder omtalt.  

X-dagblad bragte den 1. november 2014 et foto med overskriften ”… og tilhørende 

omtale af et mindeoptog, der blev holdt i X-by til ære for hende.  

Samme dag bragte Y-dagblad på sin netavis en artikel med overskriften ”…”. I artik-

len var der links til artiklen i X-dagblad og til en mindeside R.I.P H, der var blevet 

oprettet på Facebook.   

Den 3. november 2014 bragte X-dagblad en artikel på forsiden med overskriften ”…” 

og en artikel inde i bladet med overskriften ”…”. I artiklerne omtales Hs navn og al-

der, ligesom videoens indhold nærmere omtales. I artiklerne oplyses det, at videoen 

er vist over 90.000 gange.  

Samme dag bragte Z-dagblad artiklen fra X-dagblad med overskriften ”…” på sin 

netavis.  

X-dagblad bragte den 8. november 2014 fire artikler med overskrifterne ”…”, ”…”, 

”…” og ”…”. I den første artikel bliver det oplyst, at videoen nu er vist over 100.000 

gange. I den anden artikel, der er et interview med familien I, der har oprettet og ad-

ministrerer mindesiden, citeres J for følgende udtalelse: ”Vi har ikke gjort noget som 

helst uden at få familiens tilladelse til det. Og det er familiens ønske at få Hs budskab ud”. I 

den sidste artikel er lektor og forsker på IT-Universitetet i København Lisbeth 

Klastrup citeret for at have udtalt følgende: ”Det er klart, at når hendes Youtubeafskeds-

video er blevet set over 100.000 gange, så har hendes eget budskab virkelig rørt og ramt en 

masse mennesker: Så hendes video er en afgørende komponent. Folk skriver på R.I.P-siden, 

fordi de har fået kendskab til hendes selvmord via hendes egne ord. Det øger identifikationen, 

og på den måde griber hendes død nok i særlig grad folk om hjertet.” 

På mindesiden R.I.P H har familien I skrevet: ”H gik bort natten til den 25/10. Hun 

vil altid være i vores hjerter. I hjertet gemt aldrig glemt: Ser ingen negative kom-

mentar. Dette er en mindeside.”  På mindesiden er Hs dødsannonce publiceret.  



 

I en artikel den 10. november 2014 i X-dagblad med overskriften ”…” er såvel Hs 

navn som hendes selvmord omtalt.  

Den 26. januar 2015 stiller F følgende forespørgsel på mindesiden R.I.P H: 

”Kære R.I.P H, 

Jeg er journalist i en dokumentargruppe på X-tv-station. Jeg skriver til jer på 

denne side i håb om, at I vil videreformidle en kontakt til Hs familie. Hs af-

skedsvideo på youtube har sat nogle tanker i gang på vores redaktion omkring, 

hvad det er, der gør, at nogle unge vælger at begå selvmord. Jeg er selvfølgelig 

klar over, at dette er et meget følsomt emne for familien, og jeg er fuld forstå-

else for, hvis familien ikke vil kontaktes.  Baggrunden for, at vi overvejer at 

sætte fokus på emnet er, at der ifølge X-kommune har været en overrepræsen-

tation af selvmord blandt unge i kommunen – i forhold til resten af landet. Og 

kommunen har netop lavet en redegørelse til politikerne på grund af to nylige 

selvmord, så politikerne kan tage stilling til, om kommunen skal lave nye tiltag 

for at forebygge flere selvmord i kommunen. 

I et evt. program vil vi forsøge at finde svar på, hvorfor seks unge piger og Z-

tv-stationen i kommunen inden for de seneste tre år har valgt at tage deres eget 

liv – i håb om at sætte fokus på selvmord blandt unge, og i håb om, at Hs bud-

skab om, at ingen skal gå alene med sine tanker og problemer, kan blive debat-

teret blandt de unge. Jeg vil derfor gerne i kontakt med Hs familie, hvis de øn-

sker at tale med mig om, hvad der kan have udløst, at H valgte så Z-tv-station 

drastisk en udvej. Det er ikke et interview, men bare en snak.  

På forhånd tak for hjælpen.”  

Mindesiden R.I.P H besvarede forespørgslen således:  

”Hej F 

Vi sender desværre ikke, Journalister videre til familien da de ikke har intentio-

ner om at deltage. Og det må man respektere.” 

I et brev af 16. april 2015 fra F til A og B står der: 

”Kære A og B, 

Jeg er journalist på X-Dokumentar, og jeg skriver til jer, fordi vi er i gang med 

at producere en dokumentar, der handler om selvmord blandt unge. Udgangs-

punktet for programmet er X-Kommune, fordi der har været flere selvmord 



 

blandt unge end i resten af landets kommuner. Vores formål med dokumenta-

ren er at være med til at forebygge selvmord blandt unge – ikke mindst ved at 

få de unge til at blive bedre til at sige det højt, hvis de har problemer – i stedet 

for at gå med det selv. Vores research har vist, at en stor del af de unge på et 

tidspunkt i deres liv har selvmordstanker. Derfor mener vi også, at det er en 

meget vigtig historie at få ud til debat.  

Jeg ved, at I mistede jeres datter for et halvt år siden, og at hun lagde en video 

ud på youtube, der er blevet set af rigtig mange mennesker. Jeg har forsøgt at 

kontakte jer tidligere via facebook-siden R.I.P H i forhold til et interview, men 

fik at vide, at det ønskede I ikke, hvilket vi selvfølgelig respekterer. Grunden 

til, at jeg alligevel skriver til Jer nu er, at der er én af de medvirkende i pro-

grammet, der nævner den video, som jeres datter lagde ud på nettet. Flere end 

100.000 mennesker har allerede set videoen. Da videoen er så offentlig, ville det 

være forkert af os ikke at vise klip fra videoen i vores dækning, da mange unge 

allerede forholder sig til den. Vi har ikke tænkt os at bringe jeres datters navn, 

og alle personer vil blive sløret i de få klip vi bringer fra den. Det kommer ikke 

til at fylde ret meget i programmet, men jeg synes, det er meget vigtigt, at I ved 

det på forhånd.  

I er velkomne til at ringe eller skrive til mig, og ellers ringer jeg til jer i begyn-

delsen af næste uge, så jeg er sikker på, at I har modtaget mit brev.” Det frem-

går af et opslag af 20. april 2015 på mindesiden R.I.P H: 

”Hs ånd lever og Hs budskab kom ud. Familien modtog besked i weekenden, 

hvorom en pige valgte at søge hjælp og ikke afslutte livet. Hun så det sammen-

hold og den næstekærlighed folk udviste efter Hs død. Pigen fik hjælp og straf-

fen faldt på vedkommen. Husk åbenhed er vigtig i afmagt og der er altid hjælp 

at hente. Hs video gav budskab om, at man aldrig skal gå alene og ensom her i 

livet. Der besvares ikke yderligere på dette opslag. R.I.P H.”  

Der står i et brev af 21. april 2015 fra advokat Hans Jeppesen til X-Dokumentar, Att.: 

journalist F: 

”Som advokat for A og B er jeg anmodet om at besvare din skrivelse til mine 

klienter af d. 16. april 2015.  

Som du anfører i din førnævnte skrivelse, har mine klienter ikke lyst til at med-

virke i den planlagte udsendelse, og de ønsker heller ikke at give tilladelse til, 

at der i udsendelsen vises klip fra den video, som deres datter inden sin død 

lagde op på det anførte sted på internettet. 



 

Jeg skal anmode om, at du ikke retter flere henvendelser til mine klienter om-

kring udsendelsen.”   

I en mail af 22. april 2015 skriver F til advokat Hans Jeppesen: 

”Hej Hans, 

Jeg har forsøgt at ringe til dig. Vil du ikke ringe til mig, når du ser beskeden?”  

Den 13. maj 2015 sender F følgende mail til advokat Hans Jeppesen: 

”Kære Hans Jeppesen, 

Som lovet sender jeg dig den del af vores dokumentar, hvor vi vil bringe klip 

fra Hs video. Sekvensen er vedhæftet. Det er en samlet scene på tre minutter, så 

familien kan se, hvilken kontekst de få klip indgår i. De skal kun tage stilling til 

indholdet i sekvensen. Speakerstemmen bliver en anden, og den måde klippene 

fra Hs video bliver vist på (lige nu et billede af en Ipad), bliver lavet professio-

nelt. I forhold til sløring af billedet af H, har vi gjort ansigtet hvidt, så hun ikke 

kan genkendes.  

Jeg kunne forstå på dig, at familien havde en overvejelse om, at videoen – hvis 

den skulle bringes – skulle bringes i sin helhed. Det kan ikke lade sig gøre i vo-

res dokumentar, men vi har valgt de klip fra videoen, som fortæller hendes 

budskab. Hele videoen kan vi lægge på X-tv-station.dk i forbindelse med do-

kumentaren, hvis familien ønsker, at den skal kunne ses i sin helhed. 

  

Vi tales ved.” 

Advokat Hans Jeppesen besvarer henvendelsen i mail af 18. maj 2015 således: 

”Kære F 

Jeg har videresendt din mail med den vedhæftede fil til mine klienter, som fast-

holder deres beslutning om, at de ikke vil give samtykke til, at det pågældende 

klip vises i den planlagte udsendelse.” 

F sender den 28. maj 2015 følgende mail til advokat Hans Jeppesen: 

”Kære Hans,  

Tak for din mail. Vi har efterkommet familiens ønske og bruger ikke klip fra vi-

deoen i programmet. Vi har i stedet valgt at forklare den meget offentlighed 



 

om selvmordet ved at vise nogle af de avisartikler, der blev skrevet i forbin-

delse med det. Vi omtaler derfor også videoens eksistens, men altså uden at 

vise noget fra den eller gå ind i indholdet af den. Vi nævner ikke Hs navn i 

speaken, men hendes fornavn fremgår i nogle af avisoverskrifterne, ligesom 

hendes fornavn bliver nævnt af en af de medvirkende en enkelt gang i den re-

portagescene, som vi har sendt til dig.” 

Det er ubestridt, at advokat Hans Jeppesen ikke besvarede denne henvendelse. 

Den 25. juni 2015 kl. 20.50 blev programmet X-program sendt på X-tv-station.  

Udsendelsen, der har en varighed på 38 minutter, er afspillet under hovedforhand-

lingen.  

I udsendelsen indgår følgende omtale af H: 

Speak 20:56:52: 

”X-kommune er blevet et ekstremt billede på et landsdækkende problem som 

kun de færreste har lyst til at tale om. De seneste tre år har seks teenagere i 

kommunen taget deres eget liv. Det er over 10 gange så mange som landsgen-

nemsnittet. Nu har to af kommunens beboere valgt at tage sagen i egen hånd 

efter det seneste ungdomsselvmord ramte byen.” 

… 

Speak 20:57:25: 

”Ungdomsselvmordene har påvirket de lokale i byen. Især det seneste som fik 

meget offentlig opmærksomhed til trods for at selvmord sjældent bliver omtalt 

i medierne.” 

K: 

”…Vi har haft så mange selvmord blandt unge mennesker her i byen. Og det 

vil vi gerne hjælpe med at belyse lidt. Når man så denne her mindeside, der er 

lavet for H og så videre og hvor mange, der blev ved med at skrive og minde-

optog og alle de her ting og det berører rigtig mange mennesker i området 

også.” 

… 

Speak 20:57:52: 



 

 ”En 16-årig pige tog sit eget liv sidste efterår. Inden pigen begik selvmord 

havde hun lagt en afskedsvideo på YouTube. Videoen blev på kort tid set på 

nettet af over 100.000 mennesker. X-dagblad skrev om selvmordet og byens 

borgere samlede sig og gik i optog rundt i X-by for at mindes den unge pige.”  

I udsendelsen vises samtidig med speaken billeder af de avisartikler fra X-dag-

blad, Y-dagblad og Z-dagblad, som er omtalt ovenfor i dommen.  

Samme dag, efter udsendelsen, indsendte A på vegne af familien en klage til X-tv-

station over tilsidesættelse af god presseskik på grund af omtalen af H i udsendel-

sen.  

Ved brev af 2. juli 2015 besvarede E på vegne af X-tv-station klagen fra A.   

A indgav herefter den 2. august 2015 en klage over udsendelsen til Pressenævnet.  

Der blev den 3. august 2015 lagt følgende tekst på mindesiden R.I.P H: 

”kære journalister og medier. 

Vi Adm for Hs minde side henstille til at I IKKE kontakter familien mere. 

De har ingen ønsker om at stille op til interviewe eller artikler men brug for at 

være lidt i fred nu. 

H har selv sagt det der skulle siges.”  

Den 8. september 2015 blev udsendelsen genudsendt på X-tv-station.  

I en kendelse af 27. oktober 2015 fra Pressenævnet står der blandt andet: 

”God presseskik – selvmord 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at selvmord ikke 

bør omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller begrunder offentlig 

omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. Ofre for forbry-

delser eller ulykker skal vises den størst mulige hensyn. Det samme gælder 

vidner og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af bil-

ledmateriale, herunder amatørbilleder, skal der vises hensynsfuldhed og takt, 

jf. punkterne B.2 og B.3. 

Pressenævnet finder generelt, at afdækning af årsagerne til unges selv-

mord – herunder en høj regional forekomst af selvmord – er et emne af væsent-

lig offentlig interesse. Nævnet finder imidlertid, at det havde været muligt for 

X-tv-station at afdække de i udsendelsen rejste problemstillinger uden konkret 

omtale af Hs selvmord med nævnelse af hendes fornavn, omtale af mindeopto-

get efter hendes død og hendes afskedsvideo.  



 

Det forhold, at selvmordet måtte have haft stor betydning i lokalsam-

fundet og er blevet omtalt i lokalpressen og på de sociale medier, findes ikke at 

være tilstrækkeligt til at tilsidesætte udgangspunktet om, at omtale af selvmord 

i medierne bør undgås. Pressenævnet finder således ikke, at den generelle al-

mene interesse kan begrunde offentlig omtale af det konkrete selvmord som 

sket.  

I lyset af familiens forudgående korrespondance med X-tv-station, hvor 

X-tv-station blev orienteret om, at familien dels ikke ønsker kontakt til medier, 

dels konkret får afslag på at få tilladelse til at vise datterens videooptagelse, fin-

der Pressenævnet ikke, at familiens manglende svar på X-tv-stations henven-

delse af 18. maj 2015 kan betragtes som et stiltiende samtykke.  

Nævnet finder heller ikke, at As kortfattede indlæg på Facebook kan ta-

ges som udtryk for, at familien er indforstået med offentlig omtale af selvmor-

det. Der foreligger heller ikke i øvrigt oplysninger om, at familien skulle have 

medvirket til eller foranlediget offentlig omtale af selvmordet.  

Pressenævnet udtaler herefter kritik af X-tv-station for imod familiens 

ønske at omtale selvmordet ved nævnelse af afdødes navn og omtale af minde-

optoget i anledning af hendes død og hendes afskedsvideo og for herved ikke 

at udvise det fornødne hensyn over for afdødes familie. I den forbindelse be-

mærkes det, at X-tv-station selv efter at være blevet bekendt med klagen til 

Pressenævnet genudsendte udsendelsen.”  

A anmodede efter Pressenævnets kendelse anklagemyndigheden om efter reglerne 

om offentlig påtale at føre en sag mod X-tv-station, L, F og E for overtrædelse af 

straffelovens § 264 d.  

Ved afgørelse af 15. september 2017 har Rigsadvokaten valgt ikke at føre en sag, da 

Rigsadvokaten har vurderet, at der objektivt var sket en overtrædelse af straffelo-

vens § 264 d, men ikke fundet, at den subjektive betingelse om forsæt var opfyldt. 

Det fremgår af afgørelsen, der er sendt til A, blandt andet: 

”Vurdering 

Efter straffelovens § 264 d straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser 

eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den 

pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget of-

fentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller 

billedet vedrører en afdød person. 

Oplysninger om selvmord og selvmordsforsøg er efter forarbejderne til straffe-

lovens § 264 d omfattet af bestemmelsen. Betingelsen om, at oplysningerne skal 

vedrøre "private forhold", er derfor opfyldt. 



 

Der blev i dokumentaren bragt oplysninger om Deres datters fornavn, alder og 

hjemby, ligesom der blev bragt oplysninger om tidspunktet for Deres datters 

selvmord og oplysninger om mindesiden, mindeoptoget og afskedsvideoen. 

Det er min vurdering, at der med disse oplysninger ikke er sket en sådan til-

strækkelig anonymisering fra X-tv-stations side, at Deres datters identitet ikke 

fremgår eller relativt enkelt kan fremsøges f.eks. via internettet. 

Eftersom oplysningerne om Deres datter blev bragt i en landsdækkende doku-

mentar på X-tv-station, er også betingelsen i straffelovens § 264 d om at have 

"videregivet" meddelelser eller billeder vedrørende en anden opfyldt. 

Spørgsmålet er herefter, om videregivelsen af oplysningerne var "uberettiget", 

og om X-tv-station og journalisterne havde forsæt til at overtræde straffelovens 

§ 264 d. 

Ved vurderingen af, om en videregivelse er uberettiget eller ej, skal der på den 

ene side lægges vægt på hensynet til privatlivets fred, jf. Den Europæiske Men-

neskerettighedskonventions artikel 8. 

På den anden side skal der lægges vægt på hensynet til ytringsfriheden, jf. Den 

Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10. 

Jeg har ved vurderingen af, om videregivelsen af oplysningerne om Deres dat-

ters selvmord var uberettiget, på den ene side lagt vægt på, at problemstillin-

gen om unges selvmord ifølge Pressenævnet kunne være blevet behandlet 

uden konkret omtale af Deres datters selvmord, og at Pressenævnet har fundet, 

at X-tv-station handlede i strid med god presseskik. 

Jeg har endvidere lagt vægt på, at De via Deres advokat over for X-tv-station to 

gange afviste at medvirke i interviews til dokumentaren, ligesom De afviste at 

give X-tv-station samtykke til, at afskedsvideoen kunne bringes i den form eller 

længde, som X-tv-station havde påtænkt. 

Endelig har jeg lagt vægt på, at oplysninger om selvmord er særligt følsomme 

personoplysninger, og at kun særlige grunde kan berettige en videregivelse. 

Jeg har på den anden side lagt vægt på, at problemstillingen om unges selv-

mord i overensstemmelse med Pressenævnets vurdering generelt må anses for 

et emne af væsentlig samfundsmæssig interesse, og at X-tv-stations afdækning 

af årsagerne til selvmord blandt unge således helt overordnet må anses for be-

rettiget. 



 

Jeg har desuden lagt vægt på, at Deres datters selvmord i forvejen var kommet 

offentligheden til kendskab via lokalpressens dækning, politiets udtalelser til 

pressen, mindesiden på Facebook og mindeoptoget gennem byen, samt på, at 

de konkrete oplysninger, som X-tv-station bragte om Deres datter, i forvejen 

havde været fremme i medierne. 

Jeg har endvidere lagt vægt på, at dokumentaren alene indeholdt en kort og 

overordnet omtale af Deres datters selvmord, og at denne omtale havde en 

neutral karakter. Jeg har i den forbindelse lagt vægt på, at omstændighederne 

omkring Deres datters selvmord ikke blev omtalt nærmere. 

Jeg har herudover lagt vægt på, at X-tv-station i et vist omfang forsøgte at til-

rettelægge programmet under hensyntagen til, at De ikke ønskede at medvirke 

i interviews, og til Deres ønske om, at der ikke blev bragt uddrag af afskedsvi-

deoen i dokumentaren. 

Jeg har yderligere lagt vægt på, at hensynet til pressens ytringsfrihed vægter 

højt, og at pressens behandling af et emne af væsentlig samfundsmæssig inte-

resse spiller en afgørende rolle for, om pressens videregivelse af oplysninger 

kan anses for berettiget eller ej. 

Samlet er det er min vurdering, at X-tv-stations videregivelse af oplysningerne 

om Deres datters selvmord var uberettiget, og at der dermed objektivt set er 

sket en overtrædelse af straffelovens § 264 d. 

Jeg har herved lagt vægt på, at X-tv-station bragte oplysninger - herunder 

navnlig om Deres datters fornavn - der var egnede til at identificere Deres dat-

ter, i forbindelse med omtalen af Deres datters selvmord som kommunens se-

neste selvmord blandt unge, og at det havde været muligt for X-tv-station at af-

dække problemstillingen uden konkret omtale af Deres datters fornavn, min-

deoptoget og afskedsvideoen. 

Selvom straffelovens § 264 d objektivt set er overtrådt, er det imidlertid min 

vurdering, at det ikke kan forventes, at en domstol vil finde X-tv-station eller 

journalisterne skyldige i en overtrædelse af bestemmelsen. 

Det skyldes, at det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sik-

kerhed kan anses for bevist, at X-tv-station eller journalisterne har haft det for-

nødne forsæt til at overtræde straffelovens § 264 d. 

Jeg har ved min vurdering heraf vægt på, at der må indrømmes et vist journali-

stisk skøn ved vurderingen af, hvordan et emne af væsentlig samfundsmæssig 

interesse skal formidles i pressen. Det forhold, at Pressenævnet har kritiseret 



 

omtalen af Deres datters selvmord, indebærer således ikke i sig selv, at X-tv-

station og journalisterne havde det fornødne forsæt til overtrædelse af straffe-

lovens § 264 d. 

Jeg har desuden lagt vægt på, at det ikke med den fornødne sikkerhed kan af-

vises, at X-tv-station og journalisterne havde fået den opfattelse, at afskedsvi-

deoen måtte omtales men ikke vises i dokumentaren, samt at der måtte ske 

omtale af Deres datters fornavn, mindesiden og mindeoptoget og vises billeder 

fra avisartiklerne. 

Det bemærkes i den forbindelse, at jeg er enig i Pressenævnets vurdering af, at 

det forhold, at De ikke besvarede X-tv-stations seneste henvendelse (af 28. maj 

2015) til Deres advokat - hvorved X-tv-station oplyste, at X-tv-station ville imø-

dekomme Deres families ønske om ikke at bruge klip fra afskedsvideoen, og, at 

X-tv-station i stedet ville bringe overordnede oplysninger om Deres datters 

selvmord og om afskedsvideoens eksistens, herunder med nævnelse af Deres 

datters fornavn - ikke kan anses for et stiltiende samtykke til, at X-tv-station 

måtte bringe de pågældende oplysninger. 

Da det fremgår af mailkorrespondancen mellem X-tv-station og Deres advokat, 

at De havde oplyst, at afskedsvideoen - såfremt den skulle bringes - skulle brin-

ges i sin helhed, kan det imidlertid ikke med den fornødne sikkerhed afvises, at 

X-tv-station og journalisterne fik den opfattelse, at der måtte ske den nævnte 

omtale af afskedsvideoen, Deres datters navn, mindesiden og mindeoptoget 

samt, at der måtte vises billeder fra avisartiklerne. 

Det fremgår således af e-mail af 13. maj 2015, at X-tv-station's journalist F efter 

aftale med Deres advokat fremsendte et filmklip af ca. 3 minutters varighed, 

som indeholdt en omtale af Deres datters selvmord og et uddrag af Deres dat-

ters afskedsvideo, samt en orientering om, at X-tv-station ønskede at bringe 

filmklippet i dokumentaren. F oplyste i e-mailen til Deres advokat, at hun 

havde forstået ham således, at De som pårørende havde en overvejelse om, at 

afskedsvideoen såfremt den skulle bringes i dokumentaren skulle bringes i sin 

helhed, men at X-tv-station ikke kunne imødekomme dette ønske. 

Deres advokat oplyste i e-mail af 18. maj 2015 til F, at han havde videresendt e-

mailen og filmklippet til Dem som pårørende, og at De fastholdt Deres beslut-

ning om, at De ikke ønskede at give samtykke til, at det pågældende uddrag af 

afskedsvideoen måtte vises i den planlagte dokumentar. 



 

F oplyste i e-mail af 28. maj 2015 til Deres advokat, at X-tv-station havde efter-

kommet familiens ønske om ikke at bringe uddrag fra afskedsvideoen i doku-

mentaren. F oplyste samtidig, at X-tv-station i stedet ville vise nogle avisartik-

ler, hvoraf Deres datters fornavn indgik i nogle af avisoverskrifterne, og nævne 

afskedsvideoens eksistens, ligesom Deres datters fornavn ville blive nævnt en 

enkelt gang af en af de medvirkende i en reportagescene, der indgik i det film-

klip, X-tv-station tidligere havde fremsendt. 

 

Ved politiets afhøringer af Dem og Deres advokat den 10. august 2017 er forlø-

bet, som det fremgår af e-mailkorrespondancen ovenfor, blevet bekræftet. 

 

Jeg finder på den baggrund samlet set ikke, at der er fuldt tilstrækkeligt grund-

lag for at rejse tiltale mod X-tv-station eller journalisterne.” 

 

Den 15. november stadfæstede Justitsministeriet Rigsadvokatens afgørelse om påta-

leopgivelse. 

Forklaringer 

Der er afgivet partsforklaring af A, E og Fog vidneforklaring af M. 

A har forklaret, at hun er 46 år. Hun er mor til H, C og D. B er far til børnene, og de 

har tidligere boet sammen. De har valgt, at det kun er hende, der udtaler sig i alt, 

hvad der har forbindelse med Hs selvmord, så hun udtaler sig også på deres vegne. 

Hun boede alene sammen med børnene, da H begik selvmord, men de har altid væ-

ret meget tæt i familien, og B har altid været en del af børnenes liv, selv om han har 

boet i en anden by.  

De var i chok, og de forstod ikke noget, da H begik selvmord. Alt var kaos. De havde 

selv kontaktet politiet. De var med til at lede om natten og var med, da hun blev fun-

det søndag morgen. Politiet var lige så chokeret. De undskyldte bagefter, at de 

havde glemt at tilbyde at køre dem til sygehuset. Det er, som N beskrev det i udsen-

delsen, fra at man få timer før har levet et stille og roligt liv, bliver alt kaos. Oven i 

det skulle de også forholde sig til Hs video, og det gav endnu mere kaos. D havde 

fundet videoen på Hs computer, inden de havde fundet H. De fandt senere ud af, at 

H havde sendt den til to personer, men allerede om natten var den begyndt at blive 

delt. Da folk i byen fandt ud af, hvad der var galt, mødte de op ved deres bopæl for 



 

at hjælpe. Der var også mange unge mennesker. Da de havde fundet H og kom til-

bage til huset om morgenen, stod de første af Hs venner og veninder ved deres dør. 

De spurgte, hvor hun var fundet, men efter aftale med politiet oplyste de det ikke, 

og hun sagde, at de kunne lægge blomster og breve og tænde lys ved deres hus. Det 

var måske ikke det bedste, men der skulle træffes hurtige beslutninger midt i alt ka-

osset. De blev også kontaktet af skolerne, og hun brugte hele søndagen på kontakt 

med Ds og Hs skole. Alle forstod det ikke og sagde: ”Det er ikke rigtigt”, men det 

måtte hun sige, at det var. 

De har intet med mindesiden ”Rest in peace” at gøre, og de anede intet om, at den 

var blevet oprettet. De vidste heller ikke noget om de avisartikler, der blev skrevet. 

Folk kontaktede dem og spurgte, om de havde set det ene og det andet, og hun 

sagde, at det havde de ikke, og de ønskede ikke at være med i noget. Mandag mor-

gen, hvor hun ikke havde sovet i flere døgn, tog hun over til sin egen læge for selv at 

fortælle, hvad der var sket. Lægen sagde også: ”Det er ikke rigtigt”, men det måtte 

hun fortælle, at det var. Hun talte med lægen ca. 15 minutter. Da hun kom hjem, var 

C der sammen med et par veninder. De fortalte, at der havde været en journalist og 

en fotograf, der havde stået og filmet deres hjem og mindestedet. Da de havde 

spurgt journalisten, hvor hun var fra, havde hun sagt, at hun kom fra X-tv-station, 

og at hun skulle filme mindestedet til senere brug. C og veninderne havde bedt dem 

pakke sammen, og C havde sagt, at de kunne hilse og sige, at de ikke ønskede mere 

kontakt.   

Hun ved ikke, hvornår F skrev på mindesiden ”R.I.P. H”. De har intet med den at 

gøre. De fik at vide, at den var der, men de havde ikke overskud til at se på den.  

Når de blev kontaktet, om de ville svare på henvendelser, sagde hun, at det ønskede 

de ikke. De havde allerede søndag morgen besluttet, at det kun var hende, der skulle 

udtale sig. Hun bad om, at de bare kunne få lov at være i fred. De ville bare have ro 

til at bearbejde sorgen og ønskede ikke at have noget med nogle medier at gøre. Alle 

i X-by, også familien I, vidste, at de ikke ønskede nogen kontakt med medier eller 

andre. Hun har ikke på noget tidspunkt udtalt sig til medier.  

Da de fik brevet af den 16. april 2015 fra F, vidste hun ikke, hvordan hun skulle 

håndtere det, og hun bad derfor advokat Hans Jeppesen om at tage sig af det. Hun 

sagde til ham, at de ikke ønskede henvendelser, og det skulle han sørge for, at de 

ikke fik. De ville ikke bruge tid på det. Måske har de drøftet en enkelt mail, men de 

har altid sagt nej til alt. Hun husker ikke, om de fik videresendt mailen af den 28. 

maj 2018 fra F til Hans Jeppesen. De havde bedt advokaten om at tage sig af det og 

stoppe det. Skal man virkelig nå dertil, hvor man skal bruge advokat for at få det 

stoppet?       



 

Hun har skrevet ”elsker dig for evigt” på mindesiden. Hun husker ikke, om det var 

før eller efter udsendelsen.  

Der foregik alverdens optagelser i X-by. Det påvirkede D at se alle medievognene. 

Samtidig havde X-tv-station et andet produktionsselskab, der optog en udsendelse 

om, at mobilen tager magten i skolen. Her valgte X-tv-station Hs klasse, selv om de 

kunne have valgt en hvilken som helst anden skoleklasse i landet. Det gjorde, at alle 

spurgte D om hans søster. Skolen var behjælpelig med at skåne D mest muligt, men 

det var svært for ham. Der var også foredraget i kulturcenteret. Hver gang, der var 

noget, fik det interessen for dem til at blusse op.     

De blev også kontaktet af unge mennesker, der havde set videoen, og som ville vide, 

hvad det var for overgreb, H havde skrevet om, og hvem der havde skrevet beske-

derne til hende. Folk var målløse over videoen. Det var de også selv, men de havde 

ikke overskud til at tage sig af det. De bad dem stoppe. Det var for hårdt, og de 

kunne ikke mere.   

De blev flere gange ringet op fra X-tv-station og Y-tv-station. Der var også en, der 

hed O, fra X-Nyheder, der ringede til dem. De sagde nej til det hele. Hun kan ikke 

forstå, at X-tv-station ikke kunne respektere det. Først havde de tabet af H og så 

presset fra X-tv-station. 

Hun skrev klagen til X-tv-station samme aften, som udsendelsen var blevet sendt. 

De havde et par dage før fået et hint om, at de var med i udsendelsen. De blev vrede 

og skuffede over, at H kom på landsdækkende tv uden deres samtykke. Der skete 

også en sammenblanding. Folk troede, at det var hende, der i udsendelsen løb i sko-

ven. Udsendelsen fik ”det hele til at vælte ned over hovedet på dem” igen. Det var 

under 8 måneder efter Hs død. Folk henvendte sig og troede, at de havde valgt at 

stille op og være med i udsendelsen, fordi det var H, der blev omtalt i starten. Hun 

sagde, at det havde de ikke. Hun blev opfordret til at være med i en sorg-gruppe, 

men det første, hun fik at vide, var, at hun ikke behøvede at præsentere sig, for ”det 

var jo jer, der var med i X-program”. De blev kontaktet igen og igen, for de måtte jo 

være stærke, når de havde valgt at være med i udsendelsen. Folk kunne ikke skelne 

mellem H og P. De blev kontaktet af unge mennesker, der ville have hjælp, skoler og 

alle mulige andre. Folk ville gerne have oplysninger om videoen. Hun blev ved med 

at sige, at de ikke havde været med i noget. Til sidst kunne de ikke mere. 

Det har haft betydning for hver enkelt af dem. B blev også kontaktet i forbindelse 

med udsendelsen. Han fik henvendelser fra andre familier, der havde oplevet selv-

mord. De måtte jo være stærke, når de kunne medvirke i sådan en udsendelse. Folk 

ville også gerne vide noget om videoen. Journalister ville ikke lade ham være i fred. 

B fik konstateret stress i perioden og var indlagt to gange. Presset var for stort og 



 

stod på over lang tid. B er kørelærer og er blandt unge mennesker, der på grund af 

udsendelsen hele tiden konfronterede ham med det. Der gik nogle måneder, så kom 

genudsendelsen, og de blev konfronteret med det igen. Deres kroppe var helt fær-

dige. De kunne godt have klaret sig gennem almindelig sorg, men med udsendel-

serne var det helt uoverskueligt.       

C er i dag 25 år og må have været 21 år dengang. Hun og C blev forsøgt overfaldet, 

fordi nogle troede, at de havde udtalt sig til medierne om videoen. Det var ikke alle, 

der syntes, at medierne skulle blande sig. Der var nogle, der følte sig ramt af Hs vi-

deo og tog fat i dem og truede dem. De fik reaktioner både før og efter udsendelsen. 

De har i dag fuld video-overvågning af deres hjem. Efter udsendelsen var det også 

voldsomt for C at opleve, at hun fra den ene dag til den anden var blevet en offentlig 

person, der skulle stå klar til at hjælpe andre. C boede på daværende tidspunkt i Y-

by. Hun fik vejrtrækningsproblemer og ”røg ned”. Lægen sagde, at det var stress i 

lungerne. På grund af de ting, der var nævnt om H i udsendelsen, kunne man nemt 

finde frem til C, og der var mange, der konfronterede C med det. Hun blev blandt 

andet kontaktet af skoleelever, der skrev projekt om selvmord, og folk, der gerne 

ville have hende til at medvirke i udsendelser om emnet.         

D var også påvirket. Han så TV-vognene køre rundt i byen og forstod det ikke. Han 

blev også kontaktet af journalister, der spurgte, om han ikke kunne sende dem vi-

dere til hende. D er kun 14 måneder ældre end H, og han var stadig i det miljø, hvor 

udsendelsen blev drøftet. Han fik konstateret en stressbelastning. Den var skabt af 

medierne. Han formåede dog at få kommunikeret, at han ikke ville udtale sig. Det 

”hænger dog stadig ved”. Så sent som for 4 måneder siden blev han i skolen kontak-

tet af nogle unge mennesker, der spurgte, om det ikke var hans søster eller kusine, 

der havde været med i en udsendelse om selvmord. Han sagde, at det var hans sø-

ster og gik. Det er rystende, at det kan ske så længe efter. 

For så vidt angår hende selv har hun taget de kampe, der er er kommet. Det, at hun 

hele tiden har skullet bede om, at de kunne være i fred, har været stressende i sig 

selv. De bliver stadig konfronteret med det, og det er en kæmpe stressfaktor og fru-

strerende. Hun kæmper stadig. Hun kan ikke forstå, at X-tv-station, som er en af de 

største inden for medieverdenen, ikke har kunnet acceptere et nej. X-tv-station har 

valgt ikke at forstå sorgprocesser. 8 måneder er ingenting. Hun er i dag uden for ar-

bejdsmarkedet. Hun blev sygemeldt og har nu fået tilkendt førtidspension på grund 

af manglende hjælp i sorgprocessen og stressbelastninger.  

Der er ingen af dem, der er medietrænet. De får stadig henvendelser. De ved, at der 

er mange, der har set udsendelsen, og de ved ikke, hvornår den næste henvendelse 

dukker op. De prøvede at sige fra, men X-tv-station var ligeglade. De har fået Presse-

nævnets kendelse for, at det ikke var, som det skulle være. De har haft kontakt med 



 

N, der deltog i udsendelsen. N sagde, at det var dem, som X-tv-station ville have 

med i udsendelsen. Hun svarede N, at denne kunne hilse og sige, at de ikke ønskede 

kontakt.       

E har forklaret, at X-tv-station på ingen måde har haft til hensigt at krænke familien, 

og han beklager, hvis de føler sig krænket af udsendelsen.  

Han har arbejdet som journalist i 20 år, først hos Z-tv-station og de seneste 5 år hos 

X-tv-station. Det meste af tiden har han arbejdet med dokumentar. Han er redakti-

onschef i den interne afdeling i X-tv-station, hvor udsendelsen er produceret. De er 

fem personer i dokumentargruppen. F og L har tilrettelagt udsendelsen. F har stået 

for den del, der relaterer sig til sagen her. Han har som redaktionschef ansvaret for 

selve udsendelsen. G er ansvarshavende redaktør for hele X-tv-station og har det 

overordnede ansvar.  

Det er typisk sådan, at de på redaktionen diskuterer, hvilke emner det er vigtigt at 

sætte fokus på. De har altid flere projekter i gang på samme tid. Når de har valgt em-

ner ud, sætter han journalisterne i gang med at researche. Udsendelsen bliver først 

besluttet, når researchen har vist, at det er et vigtigt emne for samfundet. Her star-

tede det med, at han sad hjemme hos sig selv og så på facebook, at Hs video blev 

delt flere gange. Han blev berørt af det og tænkte, at hvis det var udbredt, at unge 

ikke følte sig værdsat, og at tingene var meningsløse, skulle der sættes fokus på det. 

På det tidspunkt vidste han ikke, at H havde taget sit eget liv, og det gjorde selvføl-

gelig et stort indtryk, da han et par dage efter fik det at vide. Han opfattede videoen 

som offentlig, da den var blevet delt. Da han så den, var den delt over 100.000 gange. 

Det var med til at styrke hans fornemmelse af, at der her var noget væsentligt og vig-

tigt. De tog det op på et redaktionsmøde og F og L lavede en kort research, hvor de 

kunne se, at der i X-kommune havde været en overrepræsentation af selvmord 

blandt unge i forhold til resten af landet. I den første grundlæggende research tog de 

kontakt til Center for Selvmordsforskning for at høre, om det var forsvarligt at sætte 

fokus på selvmord blandt unge. Selvmord er et meget tabubelagt og følsomt emne, 

og deres bekymring var, om de ville sætte en bølge af nye selvmord i gang ved en 

udsendelse om emnet. Fra Center for Selvmordsforskning fik de at vide, at forsknin-

gen havde vist, at det tværtimod kunne forebygge selvmord, at der blev talt om det, 

hvis de gjorde det ordentligt. Center for Selvmordsforskning så udsendelsen, før den 

blev sendt. 

Han ved ikke hvilke journalister, der har stået ude på bopælen dagen efter, sådan 

som A har forklaret om. Han syntes, det er helt uhørt. De var ikke fra X-tv-station. X-

tv-station og Y-tv-station er helt uafhængige af hinanden.  



 

De ønskede fra redaktionens side kontakt med familien H, fordi det var Hs selv-

mord, der havde sat selvmord blandt unge på dagsordenen. Der var mange, der 

havde forholdt sig til Hs video. Når de var i X-by, oplevede de, at alle talte om det 

og Dagbladet skrev om det i dagene og ugerne efter. Det blev også omtalt i lands-

dækkende blade, og politiet var ude med et tweet. Modsat hvad der ellers er tilfæl-

det ved selvmord, havde der været massiv offentlighed. Det berørte folk, og der 

havde været mindeoptog. Det var som et vendepunkt for byen. Der blev sat fokus 

på, hvorfor der havde været en overrepræsentation af selvmord blandt unge. Som 

journalist tænkte han derfor, at de ikke kunne lave udsendelsen uden at omtale det 

her selvmord. H havde et budskab, der skulle ud.  

De vidste godt, at det ikke var familien, der administrerede mindesiden. De kontak-

tede mindesiden, som var det, der var offentligt, for at være så varsom i kontakten til 

familien som muligt. Det var F, der havde kontakten. Han blev orienteret som redak-

tør. Det var deres opfattelse, at budskabet i videoen skulle ud, og de troede, at det 

også var familiens ønske.  

F skrev ca. 3 måneder senere direkte til familien, da de var tættere på at vide, hvad 

der skulle med i programmet. De var stadig af den opfattelse, at budskabet i videoen 

skulle frem, og han havde tilkendegivet, at hvis noget af videoen skulle med, var det 

super vigtigt, at familien vidste det. Han skelner mellem ”omtale” og ”medvirke”. 

Medvirke er noget aktivt. Da familiens advokat skrev, at de ikke ville medvirke i ud-

sendelsen, så han det ikke som en tilkendegivelse om, at de ikke måtte omtale vide-

oen og Hs selvmord. Der havde på redaktionen været en snak om, at videoen skulle 

vises i fuld længde. Han tænkte, at man godt redaktionelt kunne få samme budskab 

frem med et kortere uddrag fra videoen, der varer 8 minutter. Da F sagde, at advo-

katen havde ønsket, at videoen skulle bringes i fuld længde, bekræftede det hans op-

fattelse af, at familien ønskede videoens budskab ud. De tilbød, at der kunne lægges 

et link til videoen fra hjemmesiden, men det sagde advokaten nej til. Derfor endte 

det med, at de ikke viste noget fra videoen. De valgte i stedet at lave de 45 sekunder, 

der fremgår af udsendelsen, hvor der sættes fokus på noget, der tidligere har været 

bragt i andre medier. De skrev til advokaten om det, og da de ikke hørte noget, op-

fattede de det som, at det var i orden.    

Han er frygtelig ked af, at klagen kom, og han var overrasket over den. Han skrev 

derfor svaret af 2. juli 2015 til A.  

Det var en anden afdeling i X-tv-station, der besluttede at genudsende udsendelsen. 

Han vidste ikke, at den blev genudsendt. På det tidspunkt havde de fået klagen fra 

A, og de skulle nok internt have haft en redaktionel overvejelse, inden den blev gen-

udsendt. De får mange klager. I over halvdelen af tilfældene er det klager fra folk, 



 

der ønsker at påvirke en udsendelse, inden den bliver sendt. Klager betyder ikke, at 

de undlader at genudsende.  

Når de ikke spurgte om familiens samtykke i mailen af den 28. maj 2015, hvor F op-

lyste, at de ville vise nogle avisartikler og omtale videoens eksistens, er det fordi, der 

var tale om oplysninger, der allerede var offentlige, og at det var hans opfattelse, at 

familien gerne ville have budskabet i videoen ud.   

X-tv-station har ikke haft folk ude at filme familiens bolig og har ikke opsøgt Hs sø-

skende. De har kun haft den kontakt med familien, som fremgår af sagen. Han tror, 

der er sket en sammenblanding. Han er bekendt med, at et andet produktionssel-

skab har lavet en dokumentar fra skolen i X-by om unges brug af mobiltelefoner. Det 

er tilfældigt, at det var samtidigt. De har intet med hinanden at gøre.      

F har forklaret, at hun blev uddannet i journalistik i 2004. Hun har siden arbejdet 

som journalist primært med dokumentar. Hun har været i dokumentargruppen på 

X-tv-station siden 2014. Det startede med, at E viste dem videoen, som han havde set 

på facebook. De blev alle berørt. Hun og kollegaen L begyndte at researche for at 

finde ud af, om det var et emne, de skulle tage op. De fandt ud af, at der var en over-

repræsentation af selvmord blandt unge i X-kommune. Der havde været 6 ungdoms-

selvmord på 3 år. Kommunen var i gang med selv at foretage en undersøgelse. Der-

for endte de i det område af landet.  

E er chef på redaktionen. Hun var tilrettelægger og journalist på programmet sam-

men med kollegaen L. De brugte lang tid på at researche og forberede udsendelsen. 

Hun havde kontakt til eksperter og lavede en spørgeskemaundersøgelse flere steder 

i landet. L tog sig af det daglige arbejde. Hun var løbende i kontakt med E. Det var 

hende, der stod for den del af udsendelsen, der omtalte H. Hun var klar over, at de 

skulle være varsomme, og i forhold til de etiske overvejelser tog de kontakt til Cen-

ter for Selvmordsforskning. De havde ingen interesse i at lave en udsendelse, der 

fremkaldte ”smitte med selvmord”. De var tværtimod interesserede i at forebygge, 

og derfor talte de med eksperter på området for at få at vide, om der var noget, de 

burde tage ud af programmet.  

I den hovedcase, de havde, havde moderen tidligere deltaget i et interview på Y-tv-

station, og hun indvilligede i at være med. De havde en god dialog med hende, og 

hun så programmet, inden det blev sendt.  

Hun har ikke haft kontakt til Hs familie, forud for hun henvendte sig på mindesiden. 

Hun har ikke været ude på deres bopæl med kamerafolk, og hun har heller ikke op-

søgt børnene i familien. Hun skrev til mindesiden for at kontakte familien på en so-



 

ber måde. Der havde været en artikel om den familie, der havde oprettet mindesi-

den. I første omgang ville hun bare have en snak med dem, om de ville være med. 

Hun husker ikke alle detaljer, og hun husker ikke, hvor lang tid hun havde resear-

chet på det tidspunkt, men de havde set på problematikken, siden E havde vist dem 

videoen. Da hun henvendte sig på mindesiden i januar 2015 var det for at høre, om 

de ville være med i et interview. I april 2015 kontaktede hun familien, fordi de gerne 

ville bruge klip fra videoen. Hun kontaktede familien direkte og skrev et personligt 

brev. Hun ringede ikke til familien. Hun havde en dialog med familiens advokat, 

hvor hun talte i telefon med ham. Advokaten sagde ikke noget om, at familien ikke 

ønskede selvmordet omtalt. Hun havde sendt en filmsekvens til advokaten. Det var 

kun det, der handlede om videoen. Advokaten nævnte, at familien overvejede, om 

de ville have hele videoen med i programmet, men det ønskede redaktionen ikke, da 

videoen var for lang at bringe i sin helhed. De ville dog gerne have budskabet i vide-

oen frem. Da advokaten skrev, at familien ikke ville medvirke, opfattede hun det 

ikke sådan, at familien slet ikke ønskede selvmordet omtalt. De var på det tidspunkt 

ved at redigere udsendelsen. Der kunne godt være foretaget ændringer i den fase. 

Da hun skrev mailen af den 28. maj 2015 om, hvordan de ville fremstille det i udsen-

delsen, hørte hun ikke noget fra advokaten. Hun og advokaten havde i telefonen talt 

generelt om programmet. Hun vil mene, at hun har sagt, at de ville omtale selvmor-

det.  

M har forklaret, at hun bor i X-by. Hendes datter, Q, var veninde med H. Efter Hs 

død er hun og A også blevet veninder.  

Den 26. oktober 2014 om morgenen sad Q og var meget berørt over, hvad der var 

sket med H. Q ville gerne oprette en mindeside, og hun støttede hende i, at det var 

en god idé. Mindesiden blev oprettet omkring kl. 11.30 samme dag. De fik hurtigt 

mange henvendelser. De svarede nej til at lægge et link til videoen. De ønskede bare 

en mindeside, og det skulle være positivt. Om aftenen mellem kl. 17 og 19 fik de en 

henvendelse fra en fætter til B. Han ville vide, hvem der havde oprettet mindesiden, 

og han fik oplyst, at det var Q. Han skrev tilbage, at han godt kendte Q og håbede, at 

der var nogen til at hjælpe hende. De har aldrig talt med den nærmeste familie om 

oprettelsen af mindesiden. Det er hende, Q og Qs bror, R, der administrerer mindesi-

den. Hs familie har aldrig givet samtykke til mindesiden og har aldrig fået koder til 

den.           

Der var en række medier, der begyndte at skrive til dem på mindesiden. Den første 

henvendelse kom inden begravelsen, og det fortsatte et halvt års tid efter. Der var 

henvendelser fra blandt andet F fra X-Dokumentar, fra X-tv-station, X-radio, X-avis, 

Y-avis, Å-tv-station, X.dk, X-dagblad, Æ-dagblag og Æ-tv-station.  



 

Inden begravelsen lavede de et mindeoptog. De bad X-by samle sig om familien, så 

de kunne mærke kærligheden fra borgerne i byen. Medierne begyndte at kontakte 

dem. De ville ud at skrive om det, men de frabad sig medieopmærksomhed. De ene-

ste, hun så på stedet den dag, var X-dagblad, som de bad forsvinde.       

Hun har ikke selv set vogne fra X-tv-station i X-by i januar 2015, men det har hendes 

søn.  

Artiklen i Dagbladet den 8. november 2014 har ikke noget med mindesiden at gøre. 

Når folk har henvendt sig og bedt om at få videoen lagt ud eller ønsket navn og 

adresser på Hs familie, har de aldrig givet det. Hendes søn, R, har talt med A om, at 

intet skal videregives til andre uden familiens tilladelse. Det er R selv, der har ment, 

at Hs budskab skulle ud, så det er en misforståelse, når journalisten i artiklen i Dag-

bladet har skrevet, at det var familiens ønske.      

Opslaget på mindesiden den 20. april 2015 siger hende ikke noget. Hun husker ikke, 

hvem af dem, der har skrevet det. Hun, Q og R har hjulpet hinanden hele vejen igen-

nem, og de har talt om tingene, inden de blev lagt ud. Med ”Hs budskab” mener de 

videoen.   

Parternes synspunkter 

Sagsøgerne har til støtte for deres påstand anført, at de sagsøgte har krænket deres 

og Hs fred ved at have omtalt Hs selvmord i X-program og genudsende program-

met. De er som forældre og søskende til H nære pårørende til hende, og de har ikke 

givet samtykke til, at hendes selvmord måtte omtales i udsendelsen. De har tværti-

mod ved de sagsøgtes henvendelser klart afvist et sådant samtykke. Det ændrer ikke 

herpå, at deres daværende advokat har drøftet sagen med F, og at den seneste mail 

til deres advokat ikke blev besvaret, da mailen ikke var et forsøg på at indhente et 

samtykke, men alene en orienteringsmail. 

Det forhold, at H havde lavet en afskedsvideo, som forud for selvmordet var sendt 

som link til en nærmere afgrænset gruppe af modtagere og efterfølgende blevet delt 

mange gange på internettet, ændrer ikke på, at deres samtykke var nødvendigt. H 

var både umyndig og syg (selvmordstruet) og kunne ikke overskue de konsekvenser 

afskedsvideoen ville få for hende og sagsøgerne, og det er derfor klart, at en omtale 

af selvmordet også krævede forældremyndighedsindehavernes accept. 

Privatlivets fred vægter højere end pressefriheden og offentlighedens ret til informa-

tion om konkrete selvmord. Der kunne være produceret og vist en udsendelse om 

emnet uden, at Hs navn var blevet nævnt eller forhold relateret til Hs selvmord. X-

tv-station har da også modtaget kritik fra Pressenævnet for imod familiens ønske at 



 

omtale Hs selvmord ved nævnelse af navn og omtale af mindeoptoget samt afskeds-

videoen.  X-tv-station har endvidere modtaget kritik for - efter at være blevet be-

kendt med klagen til Pressenævnet -  at have genudsendt udsendelsen. Det kan såle-

des konkluderes, at de sagsøgte har tilsidesat god presseskik, jf. medieansvarslovens 

§ 34.  

De sagsøgte har endvidere overtrådt det objektive gerningsindhold i straffelovens  

§ 264d ved at have videregivet oplysninger på landsdækkende TV om Hs fornavn, 

alder, hjemby og tidspunkt for selvmordet, oplysninger om mindesiden, mindeopto-

get og afskedsvideoen. Der var på ingen måde sket en anonymisering, eftersom en-

hver med disse oplysninger kunne finde frem til sagsøgerne og mere viden om selv-

mordet, hvilket også er lagt til grund af Rigsadvokaten og Justitsministeriet.  

Selvom andre medier krænkede sagsøgernes fred ved at opsøge dem og omtale Hs 

selvmord i dagspressen, var de sagsøgtes handlinger også krænkende. Sagsøgerne 

oplevede endvidere, at den landsdækkende udsendelse i X-tv-station medførte, at 

alle andre tog det for givet, at de gerne ville tale om selvmordet, og derfor i meget 

stor grad henvendte sig uopfordret til dem herom.  

Der foreligger på denne baggrund en så grov retsstridig krænkelse af sagsøgernes 

fred, at de har krav på tort, jf. erstatningsansvarslovens § 26. 

Ved vurderingen af størrelsen af denne tort bør der lægges vægt på, at der var tale 

om en landsdækkende udsendelse, som blev sendt i bedste sendetid ad to omgange, 

og som har været tilgængelig på X-tv-station.dk, indtil udsendelsen på et tidspunkt 

blev fjernet af X-tv-station. Sammenholdt med de mange henvendelser fra de sag-

søgte til sagsøgerne resulterede dette i utryghed, usikkerhed og et stort omfang af 

uønsket kontakt fra alle mulige mennesker, mens sagsøgerne bare ønskede at bear-

bejde deres sorg og komme videre med livet. Det er endvidere en skærpende om-

stændighed, at krænkelsen er sket for de sagsøgtes og X-tv-stations egen vindings 

skyld.   

De sagsøgte har til støtte for deres påstand anført, at de ikke har haft nogen inten-

tion om at såre eller krænke sagsøgerne i forbindelse med behandlingen af emnet. X-

tv-station har beklaget, at familien har følt sig krænket af udsendelsen. Man har for-

søgt en varsom og respektfuld kontakt med familien, og der er intet belæg for, at X-

tv-station har ”hetzet” familien.   

Der foreligger ikke en retsstridig krænkelse af sagsøgernes fred, som kan berettige til 

tort efter erstatningsansvarslovens § 26.  



 

Der bør i den forbindelse lægges vægt på, at H med sin afskedsvideo selv har haft et 

ønske om at skabe opmærksomhed om selvmord. Uanset hendes alder og personlige 

situation havde hun en tungtvejende ytringsfrihed til i en video på YouTube at ud-

trykke sig personligt herom, og videoen var blevet set i et meget stort omfang. 

Der bør endvidere lægges vægt på, at selvmordet var omtalt i andre medier og 

havde stor lokal bevågenhed. 

Det var endvidere de sagsøgtes opfattelse, at der forelå samtykke fra de efterladte til 

den konkrete omtale af Hs selvmord, da familiens advokat overfor F havde givet ud-

tryk for, at familien ønskede afskedsvideoen vist i sin fulde længde, og da der ikke 

blev modtaget nogen reaktion på meddelelsen om, hvordan selvmordet ville blive 

omtalt i udsendelsen.  

Rigsadvokatens og Justitsministeriets afgørelser angår ikke forholdet mellem afdø-

des familie og mediet, men derimod retsforholdet mellem samfundet og nogle mu-

lige straffesubjekter. Pressenævnets afgørelse angår X-tv-station og ikke den enkelte 

journalist og udgør en etisk vurdering af et uafhængigt nævn med afsæt i et regel-

sæt, som pressen selv formulerer. De foreliggende vurderinger er derfor ikke en 

præjudiciel bedømmelse af, hvorvidt der foreligger en erstatningsretlig relevant 

krænkelse af sagsøgerne, som ikke umiddelbart står i et direkte retsforhold til de 

sagsøgte. 

Sagsøgerne kan under alle omstændigheder ikke påberåbe en krænkelse af afdøde, 

men alene en krænkelse af dem selv.  

Uanset om der måtte foreligge en retsstridig krænkelse af sagsøgerne, må det lægges 

til grund, at de sagsøgte har været i god tro, og at en eventuel krænkelse juridisk set 

er meget beskeden og derfor ikke kan udløse et krav om tort. Der har allerede forud 

for udsendelsen været en meget stor opmærksomhed på Hs død som følge af hendes 

afskedsvideo, mindeoptoget og mindesiden samt den øvrige mediedækning, og det 

er på ingen måde bevist, at de problemer, som A har beskrevet, skyldes omtalen i 

den pågældende tv-udsendelse. På tidspunktet for den første offentliggørelse af ud-

sendelsen var Hs YouTube video allerede set 180.000, og i dag er den set 200.000 

gange. Det forhold, at der efter første offentliggørelse af udsendelsen blev indgivet 

en klage, kan i lyset heraf og samlet set heller ikke føre til et andet resultat. 

De rejste krav på i alt 1,2 millioner kr. er under alle omstændigheder eksorbitant 

store og savner grundlag.  



 

Rettens begrundelse og resultat 

Selvom Pressenævnet har udtalt kritik af, at X-tv-station i den pågældende tv-udsen-

delse uden samtykke fra sagsøgerne har omtalt Hs selvmord på en måde, som var 

egnet til at identificere H og dermed sagsøgerne, finder retten ikke, at det er bevist, 

at de sagsøgte har krænket sagsøgernes fred på en så grov måde, at det berettiger til 

tort efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1.  

Retten har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at F efter korrespondance og telefo-

nisk drøftelse med sagsøgernes advokat imødekom sagsøgernes ønske om ikke at 

vise klip fra afskedsvideoen og i stedet orienterede om, hvorledes selvmordet ville 

blive dækket i udsendelsen, hvilket hun ikke fik nogen reaktion på. Uanset at der 

ikke herved blev givet samtykke til videregivelsen af disse oplysninger, finder retten 

på denne baggrund, at den skete krænkelse af sagsøgerne hverken har været forsæt-

lig eller grov uagtsom. 

Retten har endvidere lagt vægt på, at H selv havde produceret en afskedsvideo, som 

allerede var blevet set ca. 180.000 gange på de sociale medier, og at der havde været 

en betydelig offentlig omtale af selvmordet i den lokale presse, ligesom der havde 

været iværksat mindeoptog og en mindeside for H. 

Retten har endelig lagt vægt på, at det er meget usikkert i hvilket omfang omtalen i 

den pågældende tv-udsendelse har medvirket til den fredskrænkelse, som sagsø-

gerne har oplevet.  

Selvom X-tv-station efter den første udsendelse blev gjort opmærksom på, at sagsø-

gerne oplevede udsendelsen krænkende og klagede til Pressenævnet, finder retten 

heller ikke, at der er fuldt tilstrækkeligt grundlag for at tilkende sagsøgerne godtgø-

relse for tort i forbindelse med den genudsendelse, som blev sendt inden Pressenæv-

nets kendelse.  

Retten har herved lagt vægt på, at problemstillingen om unges selvmord var et emne 

af væsentlig samfundsmæssig interesse, at der kun skete en meget begrænset omtale 

af Hs selvmord i udsendelsen, at omtalen ikke åbenbart var en krænkelse, og at der 

som omtalt ovenfor allerede havde været en meget omfattende omtale af selvmordet 

på de sociale medier.  

Som følge af det anførte frifindes de sagsøgte.  



 

Efter sagens værdi, forløb og udfald skal sagsøgerne til de sagsøgte betale sagsom-

kostninger med 75.000 kr. til dækning af udgift til advokat. Det er oplyst, at de sag-

søgte skal betragtes som momsregistrerede, idet udgiften til advokat efter praksis af-

holdes af X-tv-station, som er momsregistreret.  

THI KENDES FOR RET: 

De sagsøgte, E, Fog G, frifindes. 

Inden 14 dage skal sagsøgerne, A, B, C og D, til de sagsøgte betale sagsomkostninger 

med 75.000 kr.  

Sagsomkostningerne forrentes efter rentelovens § 8 a. 

 


	Strukturbogmærker
	 
	 
	Artifact
	H1
	 
	Artifact
	H2
	A


	(advokat Lotte Bliddal)

og


	B


	(advokat Lotte Bliddal)

og


	C


	(advokat Lotte Bliddal)

og


	D


	(advokat Lotte Bliddal)


	mod


	E

(advokat Asger Bagge-Jørgensen)

og


	F

(advokat Asger Bagge-Jørgensen)

og
	G

(advokat Asger Bagge-Jørgensen)


	Denne afgørelse er truffet af dommerne Solveig Bloch Madsen, Charlotte Schrøder

og Frank Mørch.


	H3
	Denne sag, der er anlagt den 21. december 2017, drejer sig om, hvorvidt X-tv-station

ved at sende X-program og senere - efter der var indgivet en klage til Pressenævnet -

at genudsende programmet, hvor en 16-årige piges selvmord blev omtalt uden sam�tykke fra hendes forældre og søskende, har krænket de pårørende på en så grov

måde, at de er berettiget til en godtgørelse for tort efter erstatningsansvarslovens

§ 26.


	I henhold til bestemmelserne i medieansvarsloven er parterne enige om, at ansvars�subjekterne omfattet af loven er:


	1. E som redaktionschef på programmet.


	1. E som redaktionschef på programmet.


	1. E som redaktionschef på programmet.



	2. F som tilrettelægger af programmet.


	2. F som tilrettelægger af programmet.



	3. G som ansvarshavende redaktør for genudsendelsen.


	3. G som ansvarshavende redaktør for genudsendelsen.




	Sagsøgerne, A, B, C og D, har fremsat følgende påstand:


	De sagsøgte, E, F og G, dømmes til in solidum at betale hver af de fire sagsøgere

300.000 kr. tillige med procesrenter af beløbet fra sagens anlæg den 21. december

2017 for så vidt angår de sagsøgte E og F og fra den 9. maj 2018 for så vidt angår sag�søgte G, til betaling sker.


	De sagsøgte, E, F og G, har påstået frifindelse.


	H3
	Den 25. oktober 2014 begik den 16-årige H, der var datter af A og B og søster til C og

D, selvmord i en skov tæt på hjemmet i X-by.


	H og hendes familie havde bopæl i X-Kommune, der i årene frem til og med 2014

havde oplevet flere selvmord blandt unge.


	Inden sit selvmord havde H lavet en video, som hun – samme dag som selvmordet

blev begået – uploadede på YouTube på et unik link til to af hendes venner. Linket
	var ikke tilgængeligt for ikke-inviterede. Videoen fik megen offentlig omtale grundet

de tragiske omstændigheder, der lå til grund for selvmordet, og grundet de mange

delinger af linket, som allerede inviterede personer videresendte til andre.


	Videoen er afspillet under hovedforhandlingen. Det fremgik, at videoen på dette

tidspunkt havde haft lidt over 200.000 visninger.


	Den 27. oktober 2014 bragte X-dagblad en artikel med overskriften ”…”. I artiklen

blev Hs navn og alder omtalt.


	X-dagblad bragte den 1. november 2014 et foto med overskriften ”… og tilhørende

omtale af et mindeoptog, der blev holdt i X-by til ære for hende.


	Samme dag bragte Y-dagblad på sin netavis en artikel med overskriften ”…”. I artik�len var der links til artiklen i X-dagblad og til en mindeside R.I.P H, der var blevet

oprettet på Facebook.


	Den 3. november 2014 bragte X-dagblad en artikel på forsiden med overskriften ”…”

og en artikel inde i bladet med overskriften ”…”. I artiklerne omtales Hs navn og al�der, ligesom videoens indhold nærmere omtales. I artiklerne oplyses det, at videoen

er vist over 90.000 gange.


	Samme dag bragte Z-dagblad artiklen fra X-dagblad med overskriften ”…” på sin

netavis.


	X-dagblad bragte den 8. november 2014 fire artikler med overskrifterne ”…”, ”…”,

”…” og ”…”. I den første artikel bliver det oplyst, at videoen nu er vist over 100.000

gange. I den anden artikel, der er et interview med familien I, der har oprettet og ad�ministrerer mindesiden, citeres J for følgende udtalelse: ”Vi har ikke gjort noget som

helst uden at få familiens tilladelse til det. Og det er familiens ønske at få Hs budskab ud”. I

den sidste artikel er lektor og forsker på IT-Universitetet i København Lisbeth

Klastrup citeret for at have udtalt følgende: ”Det er klart, at når hendes Youtubeafskeds�video er blevet set over 100.000 gange, så har hendes eget budskab virkelig rørt og ramt en

masse mennesker: Så hendes video er en afgørende komponent. Folk skriver på R.I.P-siden,

fordi de har fået kendskab til hendes selvmord via hendes egne ord. Det øger identifikationen,

og på den måde griber hendes død nok i særlig grad folk om hjertet.”


	På mindesiden R.I.P H har familien I skrevet: ”H gik bort natten til den 25/10. Hun

vil altid være i vores hjerter. I hjertet gemt aldrig glemt: Ser ingen negative kom�mentar. Dette er en mindeside.” På mindesiden er Hs dødsannonce publiceret.
	I en artikel den 10. november 2014 i X-dagblad med overskriften ”…” er såvel Hs

navn som hendes selvmord omtalt.


	Den 26. januar 2015 stiller F følgende forespørgsel på mindesiden R.I.P H:


	”Kære R.I.P H,


	Jeg er journalist i en dokumentargruppe på X-tv-station. Jeg skriver til jer på

denne side i håb om, at I vil videreformidle en kontakt til Hs familie. Hs af�skedsvideo på youtube har sat nogle tanker i gang på vores redaktion omkring,

hvad det er, der gør, at nogle unge vælger at begå selvmord. Jeg er selvfølgelig

klar over, at dette er et meget følsomt emne for familien, og jeg er fuld forstå-

else for, hvis familien ikke vil kontaktes. Baggrunden for, at vi overvejer at

sætte fokus på emnet er, at der ifølge X-kommune har været en overrepræsen�tation af selvmord blandt unge i kommunen – i forhold til resten af landet. Og

kommunen har netop lavet en redegørelse til politikerne på grund af to nylige

selvmord, så politikerne kan tage stilling til, om kommunen skal lave nye tiltag

for at forebygge flere selvmord i kommunen.


	I et evt. program vil vi forsøge at finde svar på, hvorfor seks unge piger og Z�tv-stationen i kommunen inden for de seneste tre år har valgt at tage deres eget

liv – i håb om at sætte fokus på selvmord blandt unge, og i håb om, at Hs bud�skab om, at ingen skal gå alene med sine tanker og problemer, kan blive debat�teret blandt de unge. Jeg vil derfor gerne i kontakt med Hs familie, hvis de øn�sker at tale med mig om, hvad der kan have udløst, at H valgte så Z-tv-station

drastisk en udvej. Det er ikke et interview, men bare en snak.


	På forhånd tak for hjælpen.”


	Mindesiden R.I.P H besvarede forespørgslen således:


	”Hej F


	Vi sender desværre ikke, Journalister videre til familien da de ikke har intentio�ner om at deltage. Og det må man respektere.”


	I et brev af 16. april 2015 fra F til A og B står der:


	”Kære A og B,


	Jeg er journalist på X-Dokumentar, og jeg skriver til jer, fordi vi er i gang med

at producere en dokumentar, der handler om selvmord blandt unge. Udgangs�punktet for programmet er X-Kommune, fordi der har været flere selvmord
	blandt unge end i resten af landets kommuner. Vores formål med dokumenta�ren er at være med til at forebygge selvmord blandt unge – ikke mindst ved at

få de unge til at blive bedre til at sige det højt, hvis de har problemer – i stedet

for at gå med det selv. Vores research har vist, at en stor del af de unge på et

tidspunkt i deres liv har selvmordstanker. Derfor mener vi også, at det er en

meget vigtig historie at få ud til debat.


	Jeg ved, at I mistede jeres datter for et halvt år siden, og at hun lagde en video

ud på youtube, der er blevet set af rigtig mange mennesker. Jeg har forsøgt at

kontakte jer tidligere via facebook-siden R.I.P H i forhold til et interview, men

fik at vide, at det ønskede I ikke, hvilket vi selvfølgelig respekterer. Grunden

til, at jeg alligevel skriver til Jer nu er, at der er én af de medvirkende i pro�grammet, der nævner den video, som jeres datter lagde ud på nettet. Flere end

100.000 mennesker har allerede set videoen. Da videoen er så offentlig, ville det

være forkert af os ikke at vise klip fra videoen i vores dækning, da mange unge

allerede forholder sig til den. Vi har ikke tænkt os at bringe jeres datters navn,

og alle personer vil blive sløret i de få klip vi bringer fra den. Det kommer ikke

til at fylde ret meget i programmet, men jeg synes, det er meget vigtigt, at I ved

det på forhånd.


	I er velkomne til at ringe eller skrive til mig, og ellers ringer jeg til jer i begyn�delsen af næste uge, så jeg er sikker på, at I har modtaget mit brev.” Det frem�går af et opslag af 20. april 2015 på mindesiden R.I.P H:


	”Hs ånd lever og Hs budskab kom ud. Familien modtog besked i weekenden,

hvorom en pige valgte at søge hjælp og ikke afslutte livet. Hun så det sammen�hold og den næstekærlighed folk udviste efter Hs død. Pigen fik hjælp og straf�fen faldt på vedkommen. Husk åbenhed er vigtig i afmagt og der er altid hjælp

at hente. Hs video gav budskab om, at man aldrig skal gå alene og ensom her i

livet. Der besvares ikke yderligere på dette opslag. R.I.P H.”


	Der står i et brev af 21. april 2015 fra advokat Hans Jeppesen til X-Dokumentar, Att.:

journalist F:


	”Som advokat for A og B er jeg anmodet om at besvare din skrivelse til mine

klienter af d. 16. april 2015.


	Som du anfører i din førnævnte skrivelse, har mine klienter ikke lyst til at med�virke i den planlagte udsendelse, og de ønsker heller ikke at give tilladelse til,

at der i udsendelsen vises klip fra den video, som deres datter inden sin død

lagde op på det anførte sted på internettet.
	Jeg skal anmode om, at du ikke retter flere henvendelser til mine klienter om�kring udsendelsen.”


	I en mail af 22. april 2015 skriver F til advokat Hans Jeppesen:


	”Hej Hans,


	Jeg har forsøgt at ringe til dig. Vil du ikke ringe til mig, når du ser beskeden?”


	Den 13. maj 2015 sender F følgende mail til advokat Hans Jeppesen:


	”Kære Hans Jeppesen,


	Som lovet sender jeg dig den del af vores dokumentar, hvor vi vil bringe klip

fra Hs video. Sekvensen er vedhæftet. Det er en samlet scene på tre minutter, så

familien kan se, hvilken kontekst de få klip indgår i. De skal kun tage stilling til

indholdet i sekvensen. Speakerstemmen bliver en anden, og den måde klippene

fra Hs video bliver vist på (lige nu et billede af en Ipad), bliver lavet professio�nelt. I forhold til sløring af billedet af H, har vi gjort ansigtet hvidt, så hun ikke

kan genkendes.


	Jeg kunne forstå på dig, at familien havde en overvejelse om, at videoen – hvis

den skulle bringes – skulle bringes i sin helhed. Det kan ikke lade sig gøre i vo�res dokumentar, men vi har valgt de klip fra videoen, som fortæller hendes

budskab. Hele videoen kan vi lægge på X-tv-station.dk i forbindelse med do�kumentaren, hvis familien ønsker, at den skal kunne ses i sin helhed.


	  
	Vi tales ved.”


	Advokat Hans Jeppesen besvarer henvendelsen i mail af 18. maj 2015 således:


	”Kære F


	Jeg har videresendt din mail med den vedhæftede fil til mine klienter, som fast�holder deres beslutning om, at de ikke vil give samtykke til, at det pågældende

klip vises i den planlagte udsendelse.”


	F sender den 28. maj 2015 følgende mail til advokat Hans Jeppesen:


	”Kære Hans,


	Tak for din mail. Vi har efterkommet familiens ønske og bruger ikke klip fra vi�deoen i programmet. Vi har i stedet valgt at forklare den meget offentlighed
	om selvmordet ved at vise nogle af de avisartikler, der blev skrevet i forbin�delse med det. Vi omtaler derfor også videoens eksistens, men altså uden at

vise noget fra den eller gå ind i indholdet af den. Vi nævner ikke Hs navn i

speaken, men hendes fornavn fremgår i nogle af avisoverskrifterne, ligesom

hendes fornavn bliver nævnt af en af de medvirkende en enkelt gang i den re�portagescene, som vi har sendt til dig.”


	Det er ubestridt, at advokat Hans Jeppesen ikke besvarede denne henvendelse.


	Den 25. juni 2015 kl. 20.50 blev programmet X-program sendt på X-tv-station.


	Udsendelsen, der har en varighed på 38 minutter, er afspillet under hovedforhand�lingen.


	I udsendelsen indgår følgende omtale af H:


	Speak 20:56:52:


	”X-kommune er blevet et ekstremt billede på et landsdækkende problem som

kun de færreste har lyst til at tale om. De seneste tre år har seks teenagere i

kommunen taget deres eget liv. Det er over 10 gange så mange som landsgen�nemsnittet. Nu har to af kommunens beboere valgt at tage sagen i egen hånd

efter det seneste ungdomsselvmord ramte byen.”


	…


	Speak 20:57:25:


	”Ungdomsselvmordene har påvirket de lokale i byen. Især det seneste som fik

meget offentlig opmærksomhed til trods for at selvmord sjældent bliver omtalt

i medierne.”


	K:


	”…Vi har haft så mange selvmord blandt unge mennesker her i byen. Og det

vil vi gerne hjælpe med at belyse lidt. Når man så denne her mindeside, der er

lavet for H og så videre og hvor mange, der blev ved med at skrive og minde�optog og alle de her ting og det berører rigtig mange mennesker i området

også.”


	…


	Speak 20:57:52:
	”En 16-årig pige tog sit eget liv sidste efterår. Inden pigen begik selvmord

havde hun lagt en afskedsvideo på YouTube. Videoen blev på kort tid set på

nettet af over 100.000 mennesker. X-dagblad skrev om selvmordet og byens

borgere samlede sig og gik i optog rundt i X-by for at mindes den unge pige.”


	I udsendelsen vises samtidig med speaken billeder af de avisartikler fra X-dag�blad, Y-dagblad og Z-dagblad, som er omtalt ovenfor i dommen.


	Samme dag, efter udsendelsen, indsendte A på vegne af familien en klage til X-tv�station over tilsidesættelse af god presseskik på grund af omtalen af H i udsendel�sen.


	Ved brev af 2. juli 2015 besvarede E på vegne af X-tv-station klagen fra A.


	A indgav herefter den 2. august 2015 en klage over udsendelsen til Pressenævnet.


	Der blev den 3. august 2015 lagt følgende tekst på mindesiden R.I.P H:


	”kære journalister og medier.


	Vi Adm for Hs minde side henstille til at I IKKE kontakter familien mere.


	De har ingen ønsker om at stille op til interviewe eller artikler men brug for at

være lidt i fred nu.


	H har selv sagt det der skulle siges.”


	Den 8. september 2015 blev udsendelsen genudsendt på X-tv-station.


	I en kendelse af 27. oktober 2015 fra Pressenævnet står der blandt andet:


	”God presseskik – selvmord


	Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at selvmord ikke

bør omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller begrunder offentlig

omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig. Ofre for forbry�delser eller ulykker skal vises den størst mulige hensyn. Det samme gælder

vidner og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og formidling af bil�ledmateriale, herunder amatørbilleder, skal der vises hensynsfuldhed og takt,

jf. punkterne B.2 og B.3.


	Pressenævnet finder generelt, at afdækning af årsagerne til unges selv�mord – herunder en høj regional forekomst af selvmord – er et emne af væsent�lig offentlig interesse. Nævnet finder imidlertid, at det havde været muligt for

X-tv-station at afdække de i udsendelsen rejste problemstillinger uden konkret

omtale af Hs selvmord med nævnelse af hendes fornavn, omtale af mindeopto�get efter hendes død og hendes afskedsvideo.
	Det forhold, at selvmordet måtte have haft stor betydning i lokalsam�fundet og er blevet omtalt i lokalpressen og på de sociale medier, findes ikke at

være tilstrækkeligt til at tilsidesætte udgangspunktet om, at omtale af selvmord

i medierne bør undgås. Pressenævnet finder således ikke, at den generelle al�mene interesse kan begrunde offentlig omtale af det konkrete selvmord som

sket.


	I lyset af familiens forudgående korrespondance med X-tv-station, hvor

X-tv-station blev orienteret om, at familien dels ikke ønsker kontakt til medier,

dels konkret får afslag på at få tilladelse til at vise datterens videooptagelse, fin�der Pressenævnet ikke, at familiens manglende svar på X-tv-stations henven�delse af 18. maj 2015 kan betragtes som et stiltiende samtykke.


	Nævnet finder heller ikke, at As kortfattede indlæg på Facebook kan ta�ges som udtryk for, at familien er indforstået med offentlig omtale af selvmor�det. Der foreligger heller ikke i øvrigt oplysninger om, at familien skulle have

medvirket til eller foranlediget offentlig omtale af selvmordet.


	Pressenævnet udtaler herefter kritik af X-tv-station for imod familiens

ønske at omtale selvmordet ved nævnelse af afdødes navn og omtale af minde�optoget i anledning af hendes død og hendes afskedsvideo og for herved ikke

at udvise det fornødne hensyn over for afdødes familie. I den forbindelse be�mærkes det, at X-tv-station selv efter at være blevet bekendt med klagen til

Pressenævnet genudsendte udsendelsen.”


	A anmodede efter Pressenævnets kendelse anklagemyndigheden om efter reglerne

om offentlig påtale at føre en sag mod X-tv-station, L, F og E for overtrædelse af

straffelovens § 264 d.


	Ved afgørelse af 15. september 2017 har Rigsadvokaten valgt ikke at føre en sag, da

Rigsadvokaten har vurderet, at der objektivt var sket en overtrædelse af straffelo�vens § 264 d, men ikke fundet, at den subjektive betingelse om forsæt var opfyldt.

Det fremgår af afgørelsen, der er sendt til A, blandt andet:


	”Vurdering


	Efter straffelovens § 264 d straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser

eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den

pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget of�fentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller

billedet vedrører en afdød person.


	Artifact
	Oplysninger om selvmord og selvmordsforsøg er efter forarbejderne til straffe�lovens § 264 d omfattet af bestemmelsen. Betingelsen om, at oplysningerne skal

vedrøre "private forhold", er derfor opfyldt.
	Der blev i dokumentaren bragt oplysninger om Deres datters fornavn, alder og

hjemby, ligesom der blev bragt oplysninger om tidspunktet for Deres datters

selvmord og oplysninger om mindesiden, mindeoptoget og afskedsvideoen.

Det er min vurdering, at der med disse oplysninger ikke er sket en sådan til�strækkelig anonymisering fra X-tv-stations side, at Deres datters identitet ikke

fremgår eller relativt enkelt kan fremsøges f.eks. via internettet.


	Eftersom oplysningerne om Deres datter blev bragt i en landsdækkende doku�mentar på X-tv-station, er også betingelsen i straffelovens § 264 d om at have

"videregivet" meddelelser eller billeder vedrørende en anden opfyldt.


	Spørgsmålet er herefter, om videregivelsen af oplysningerne var "uberettiget",

og om X-tv-station og journalisterne havde forsæt til at overtræde straffelovens

§ 264 d.


	Ved vurderingen af, om en videregivelse er uberettiget eller ej, skal der på den

ene side lægges vægt på hensynet til privatlivets fred, jf. Den Europæiske Men�neskerettighedskonventions artikel 8.


	På den anden side skal der lægges vægt på hensynet til ytringsfriheden, jf. Den

Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.


	Jeg har ved vurderingen af, om videregivelsen af oplysningerne om Deres dat�ters selvmord var uberettiget, på den ene side lagt vægt på, at problemstillin�gen om unges selvmord ifølge Pressenævnet kunne være blevet behandlet

uden konkret omtale af Deres datters selvmord, og at Pressenævnet har fundet,

at X-tv-station handlede i strid med god presseskik.


	Jeg har endvidere lagt vægt på, at De via Deres advokat over for X-tv-station to

gange afviste at medvirke i interviews til dokumentaren, ligesom De afviste at

give X-tv-station samtykke til, at afskedsvideoen kunne bringes i den form eller

længde, som X-tv-station havde påtænkt.


	Endelig har jeg lagt vægt på, at oplysninger om selvmord er særligt følsomme

personoplysninger, og at kun særlige grunde kan berettige en videregivelse.


	Jeg har på den anden side lagt vægt på, at problemstillingen om unges selv�mord i overensstemmelse med Pressenævnets vurdering generelt må anses for

et emne af væsentlig samfundsmæssig interesse, og at X-tv-stations afdækning

af årsagerne til selvmord blandt unge således helt overordnet må anses for be�rettiget.
	Jeg har desuden lagt vægt på, at Deres datters selvmord i forvejen var kommet

offentligheden til kendskab via lokalpressens dækning, politiets udtalelser til

pressen, mindesiden på Facebook og mindeoptoget gennem byen, samt på, at

de konkrete oplysninger, som X-tv-station bragte om Deres datter, i forvejen

havde været fremme i medierne.


	Jeg har endvidere lagt vægt på, at dokumentaren alene indeholdt en kort og

overordnet omtale af Deres datters selvmord, og at denne omtale havde en

neutral karakter. Jeg har i den forbindelse lagt vægt på, at omstændighederne

omkring Deres datters selvmord ikke blev omtalt nærmere.


	Jeg har herudover lagt vægt på, at X-tv-station i et vist omfang forsøgte at til�rettelægge programmet under hensyntagen til, at De ikke ønskede at medvirke

i interviews, og til Deres ønske om, at der ikke blev bragt uddrag af afskedsvi�deoen i dokumentaren.


	Jeg har yderligere lagt vægt på, at hensynet til pressens ytringsfrihed vægter

højt, og at pressens behandling af et emne af væsentlig samfundsmæssig inte�resse spiller en afgørende rolle for, om pressens videregivelse af oplysninger

kan anses for berettiget eller ej.


	Samlet er det er min vurdering, at X-tv-stations videregivelse af oplysningerne

om Deres datters selvmord var uberettiget, og at der dermed objektivt set er

sket en overtrædelse af straffelovens § 264 d.


	Jeg har herved lagt vægt på, at X-tv-station bragte oplysninger - herunder

navnlig om Deres datters fornavn - der var egnede til at identificere Deres dat�ter, i forbindelse med omtalen af Deres datters selvmord som kommunens se�neste selvmord blandt unge, og at det havde været muligt for X-tv-station at af�dække problemstillingen uden konkret omtale af Deres datters fornavn, min�deoptoget og afskedsvideoen.


	Selvom straffelovens § 264 d objektivt set er overtrådt, er det imidlertid min

vurdering, at det ikke kan forventes, at en domstol vil finde X-tv-station eller

journalisterne skyldige i en overtrædelse af bestemmelsen.


	Det skyldes, at det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sik�kerhed kan anses for bevist, at X-tv-station eller journalisterne har haft det for�nødne forsæt til at overtræde straffelovens § 264 d.


	Jeg har ved min vurdering heraf vægt på, at der må indrømmes et vist journali�stisk skøn ved vurderingen af, hvordan et emne af væsentlig samfundsmæssig

interesse skal formidles i pressen. Det forhold, at Pressenævnet har kritiseret
	omtalen af Deres datters selvmord, indebærer således ikke i sig selv, at X-tv�station og journalisterne havde det fornødne forsæt til overtrædelse af straffe�lovens § 264 d.


	Jeg har desuden lagt vægt på, at det ikke med den fornødne sikkerhed kan af�vises, at X-tv-station og journalisterne havde fået den opfattelse, at afskedsvi�deoen måtte omtales men ikke vises i dokumentaren, samt at der måtte ske

omtale af Deres datters fornavn, mindesiden og mindeoptoget og vises billeder

fra avisartiklerne.


	Det bemærkes i den forbindelse, at jeg er enig i Pressenævnets vurdering af, at

det forhold, at De ikke besvarede X-tv-stations seneste henvendelse (af 28. maj

2015) til Deres advokat - hvorved X-tv-station oplyste, at X-tv-station ville imø-

dekomme Deres families ønske om ikke at bruge klip fra afskedsvideoen, og, at

X-tv-station i stedet ville bringe overordnede oplysninger om Deres datters

selvmord og om afskedsvideoens eksistens, herunder med nævnelse af Deres

datters fornavn - ikke kan anses for et stiltiende samtykke til, at X-tv-station

måtte bringe de pågældende oplysninger.


	Da det fremgår af mailkorrespondancen mellem X-tv-station og Deres advokat,

at De havde oplyst, at afskedsvideoen - såfremt den skulle bringes - skulle brin�ges i sin helhed, kan det imidlertid ikke med den fornødne sikkerhed afvises, at

X-tv-station og journalisterne fik den opfattelse, at der måtte ske den nævnte

omtale af afskedsvideoen, Deres datters navn, mindesiden og mindeoptoget

samt, at der måtte vises billeder fra avisartiklerne.


	Det fremgår således af e-mail af 13. maj 2015, at X-tv-station's journalist F efter

aftale med Deres advokat fremsendte et filmklip af ca. 3 minutters varighed,

som indeholdt en omtale af Deres datters selvmord og et uddrag af Deres dat�ters afskedsvideo, samt en orientering om, at X-tv-station ønskede at bringe

filmklippet i dokumentaren. F oplyste i e-mailen til Deres advokat, at hun

havde forstået ham således, at De som pårørende havde en overvejelse om, at

afskedsvideoen såfremt den skulle bringes i dokumentaren skulle bringes i sin

helhed, men at X-tv-station ikke kunne imødekomme dette ønske.


	Deres advokat oplyste i e-mail af 18. maj 2015 til F, at han havde videresendt e�mailen og filmklippet til Dem som pårørende, og at De fastholdt Deres beslut�ning om, at De ikke ønskede at give samtykke til, at det pågældende uddrag af

afskedsvideoen måtte vises i den planlagte dokumentar.
	F oplyste i e-mail af 28. maj 2015 til Deres advokat, at X-tv-station havde efter�kommet familiens ønske om ikke at bringe uddrag fra afskedsvideoen i doku�mentaren. F oplyste samtidig, at X-tv-station i stedet ville vise nogle avisartik�ler, hvoraf Deres datters fornavn indgik i nogle af avisoverskrifterne, og nævne

afskedsvideoens eksistens, ligesom Deres datters fornavn ville blive nævnt en

enkelt gang af en af de medvirkende i en reportagescene, der indgik i det film�klip, X-tv-station tidligere havde fremsendt.

Ved politiets afhøringer af Dem og Deres advokat den 10. august 2017 er forlø-

bet, som det fremgår af e-mailkorrespondancen ovenfor, blevet bekræftet.

Jeg finder på den baggrund samlet set ikke, at der er fuldt tilstrækkeligt grund�lag for at rejse tiltale mod X-tv-station eller journalisterne.”


	Den 15. november stadfæstede Justitsministeriet Rigsadvokatens afgørelse om påta�leopgivelse.


	H3
	Der er afgivet partsforklaring af A, E og Fog vidneforklaring af M.


	A har forklaret, at hun er 46 år. Hun er mor til H, C og D. B er far til børnene, og de

har tidligere boet sammen. De har valgt, at det kun er hende, der udtaler sig i alt,

hvad der har forbindelse med Hs selvmord, så hun udtaler sig også på deres vegne.

Hun boede alene sammen med børnene, da H begik selvmord, men de har altid væ-

ret meget tæt i familien, og B har altid været en del af børnenes liv, selv om han har

boet i en anden by.


	De var i chok, og de forstod ikke noget, da H begik selvmord. Alt var kaos. De havde

selv kontaktet politiet. De var med til at lede om natten og var med, da hun blev fun�det søndag morgen. Politiet var lige så chokeret. De undskyldte bagefter, at de

havde glemt at tilbyde at køre dem til sygehuset. Det er, som N beskrev det i udsen�delsen, fra at man få timer før har levet et stille og roligt liv, bliver alt kaos. Oven i

det skulle de også forholde sig til Hs video, og det gav endnu mere kaos. D havde

fundet videoen på Hs computer, inden de havde fundet H. De fandt senere ud af, at

H havde sendt den til to personer, men allerede om natten var den begyndt at blive

delt. Da folk i byen fandt ud af, hvad der var galt, mødte de op ved deres bopæl for
	at hjælpe. Der var også mange unge mennesker. Da de havde fundet H og kom til�bage til huset om morgenen, stod de første af Hs venner og veninder ved deres dør.

De spurgte, hvor hun var fundet, men efter aftale med politiet oplyste de det ikke,

og hun sagde, at de kunne lægge blomster og breve og tænde lys ved deres hus. Det

var måske ikke det bedste, men der skulle træffes hurtige beslutninger midt i alt ka�osset. De blev også kontaktet af skolerne, og hun brugte hele søndagen på kontakt

med Ds og Hs skole. Alle forstod det ikke og sagde: ”Det er ikke rigtigt”, men det

måtte hun sige, at det var.


	De har intet med mindesiden ”Rest in peace” at gøre, og de anede intet om, at den

var blevet oprettet. De vidste heller ikke noget om de avisartikler, der blev skrevet.

Folk kontaktede dem og spurgte, om de havde set det ene og det andet, og hun

sagde, at det havde de ikke, og de ønskede ikke at være med i noget. Mandag mor�gen, hvor hun ikke havde sovet i flere døgn, tog hun over til sin egen læge for selv at

fortælle, hvad der var sket. Lægen sagde også: ”Det er ikke rigtigt”, men det måtte

hun fortælle, at det var. Hun talte med lægen ca. 15 minutter. Da hun kom hjem, var

C der sammen med et par veninder. De fortalte, at der havde været en journalist og

en fotograf, der havde stået og filmet deres hjem og mindestedet. Da de havde

spurgt journalisten, hvor hun var fra, havde hun sagt, at hun kom fra X-tv-station,

og at hun skulle filme mindestedet til senere brug. C og veninderne havde bedt dem

pakke sammen, og C havde sagt, at de kunne hilse og sige, at de ikke ønskede mere

kontakt.


	Hun ved ikke, hvornår F skrev på mindesiden ”R.I.P. H”. De har intet med den at

gøre. De fik at vide, at den var der, men de havde ikke overskud til at se på den.


	Når de blev kontaktet, om de ville svare på henvendelser, sagde hun, at det ønskede

de ikke. De havde allerede søndag morgen besluttet, at det kun var hende, der skulle

udtale sig. Hun bad om, at de bare kunne få lov at være i fred. De ville bare have ro

til at bearbejde sorgen og ønskede ikke at have noget med nogle medier at gøre. Alle

i X-by, også familien I, vidste, at de ikke ønskede nogen kontakt med medier eller

andre. Hun har ikke på noget tidspunkt udtalt sig til medier.


	Da de fik brevet af den 16. april 2015 fra F, vidste hun ikke, hvordan hun skulle

håndtere det, og hun bad derfor advokat Hans Jeppesen om at tage sig af det. Hun

sagde til ham, at de ikke ønskede henvendelser, og det skulle han sørge for, at de

ikke fik. De ville ikke bruge tid på det. Måske har de drøftet en enkelt mail, men de

har altid sagt nej til alt. Hun husker ikke, om de fik videresendt mailen af den 28.

maj 2018 fra F til Hans Jeppesen. De havde bedt advokaten om at tage sig af det og

stoppe det. Skal man virkelig nå dertil, hvor man skal bruge advokat for at få det

stoppet?
	Hun har skrevet ”elsker dig for evigt” på mindesiden. Hun husker ikke, om det var

før eller efter udsendelsen.


	Der foregik alverdens optagelser i X-by. Det påvirkede D at se alle medievognene.

Samtidig havde X-tv-station et andet produktionsselskab, der optog en udsendelse

om, at mobilen tager magten i skolen. Her valgte X-tv-station Hs klasse, selv om de

kunne have valgt en hvilken som helst anden skoleklasse i landet. Det gjorde, at alle

spurgte D om hans søster. Skolen var behjælpelig med at skåne D mest muligt, men

det var svært for ham. Der var også foredraget i kulturcenteret. Hver gang, der var

noget, fik det interessen for dem til at blusse op.


	De blev også kontaktet af unge mennesker, der havde set videoen, og som ville vide,

hvad det var for overgreb, H havde skrevet om, og hvem der havde skrevet beske�derne til hende. Folk var målløse over videoen. Det var de også selv, men de havde

ikke overskud til at tage sig af det. De bad dem stoppe. Det var for hårdt, og de

kunne ikke mere.


	De blev flere gange ringet op fra X-tv-station og Y-tv-station. Der var også en, der

hed O, fra X-Nyheder, der ringede til dem. De sagde nej til det hele. Hun kan ikke

forstå, at X-tv-station ikke kunne respektere det. Først havde de tabet af H og så

presset fra X-tv-station.


	Hun skrev klagen til X-tv-station samme aften, som udsendelsen var blevet sendt.

De havde et par dage før fået et hint om, at de var med i udsendelsen. De blev vrede

og skuffede over, at H kom på landsdækkende tv uden deres samtykke. Der skete

også en sammenblanding. Folk troede, at det var hende, der i udsendelsen løb i sko�ven. Udsendelsen fik ”det hele til at vælte ned over hovedet på dem” igen. Det var

under 8 måneder efter Hs død. Folk henvendte sig og troede, at de havde valgt at

stille op og være med i udsendelsen, fordi det var H, der blev omtalt i starten. Hun

sagde, at det havde de ikke. Hun blev opfordret til at være med i en sorg-gruppe,

men det første, hun fik at vide, var, at hun ikke behøvede at præsentere sig, for ”det

var jo jer, der var med i X-program”. De blev kontaktet igen og igen, for de måtte jo

være stærke, når de havde valgt at være med i udsendelsen. Folk kunne ikke skelne

mellem H og P. De blev kontaktet af unge mennesker, der ville have hjælp, skoler og

alle mulige andre. Folk ville gerne have oplysninger om videoen. Hun blev ved med

at sige, at de ikke havde været med i noget. Til sidst kunne de ikke mere.


	Det har haft betydning for hver enkelt af dem. B blev også kontaktet i forbindelse

med udsendelsen. Han fik henvendelser fra andre familier, der havde oplevet selv�mord. De måtte jo være stærke, når de kunne medvirke i sådan en udsendelse. Folk

ville også gerne vide noget om videoen. Journalister ville ikke lade ham være i fred.

B fik konstateret stress i perioden og var indlagt to gange. Presset var for stort og
	stod på over lang tid. B er kørelærer og er blandt unge mennesker, der på grund af

udsendelsen hele tiden konfronterede ham med det. Der gik nogle måneder, så kom

genudsendelsen, og de blev konfronteret med det igen. Deres kroppe var helt fær�dige. De kunne godt have klaret sig gennem almindelig sorg, men med udsendel�serne var det helt uoverskueligt.


	C er i dag 25 år og må have været 21 år dengang. Hun og C blev forsøgt overfaldet,

fordi nogle troede, at de havde udtalt sig til medierne om videoen. Det var ikke alle,

der syntes, at medierne skulle blande sig. Der var nogle, der følte sig ramt af Hs vi�deo og tog fat i dem og truede dem. De fik reaktioner både før og efter udsendelsen.

De har i dag fuld video-overvågning af deres hjem. Efter udsendelsen var det også

voldsomt for C at opleve, at hun fra den ene dag til den anden var blevet en offentlig

person, der skulle stå klar til at hjælpe andre. C boede på daværende tidspunkt i Y�by. Hun fik vejrtrækningsproblemer og ”røg ned”. Lægen sagde, at det var stress i

lungerne. På grund af de ting, der var nævnt om H i udsendelsen, kunne man nemt

finde frem til C, og der var mange, der konfronterede C med det. Hun blev blandt

andet kontaktet af skoleelever, der skrev projekt om selvmord, og folk, der gerne

ville have hende til at medvirke i udsendelser om emnet.


	D var også påvirket. Han så TV-vognene køre rundt i byen og forstod det ikke. Han

blev også kontaktet af journalister, der spurgte, om han ikke kunne sende dem vi�dere til hende. D er kun 14 måneder ældre end H, og han var stadig i det miljø, hvor

udsendelsen blev drøftet. Han fik konstateret en stressbelastning. Den var skabt af

medierne. Han formåede dog at få kommunikeret, at han ikke ville udtale sig. Det

”hænger dog stadig ved”. Så sent som for 4 måneder siden blev han i skolen kontak�tet af nogle unge mennesker, der spurgte, om det ikke var hans søster eller kusine,

der havde været med i en udsendelse om selvmord. Han sagde, at det var hans sø-

ster og gik. Det er rystende, at det kan ske så længe efter.


	For så vidt angår hende selv har hun taget de kampe, der er er kommet. Det, at hun

hele tiden har skullet bede om, at de kunne være i fred, har været stressende i sig

selv. De bliver stadig konfronteret med det, og det er en kæmpe stressfaktor og fru�strerende. Hun kæmper stadig. Hun kan ikke forstå, at X-tv-station, som er en af de

største inden for medieverdenen, ikke har kunnet acceptere et nej. X-tv-station har

valgt ikke at forstå sorgprocesser. 8 måneder er ingenting. Hun er i dag uden for ar�bejdsmarkedet. Hun blev sygemeldt og har nu fået tilkendt førtidspension på grund

af manglende hjælp i sorgprocessen og stressbelastninger.


	Der er ingen af dem, der er medietrænet. De får stadig henvendelser. De ved, at der

er mange, der har set udsendelsen, og de ved ikke, hvornår den næste henvendelse

dukker op. De prøvede at sige fra, men X-tv-station var ligeglade. De har fået Presse�nævnets kendelse for, at det ikke var, som det skulle være. De har haft kontakt med
	N, der deltog i udsendelsen. N sagde, at det var dem, som X-tv-station ville have

med i udsendelsen. Hun svarede N, at denne kunne hilse og sige, at de ikke ønskede

kontakt.


	E har forklaret, at X-tv-station på ingen måde har haft til hensigt at krænke familien,

og han beklager, hvis de føler sig krænket af udsendelsen.


	Han har arbejdet som journalist i 20 år, først hos Z-tv-station og de seneste 5 år hos

X-tv-station. Det meste af tiden har han arbejdet med dokumentar. Han er redakti�onschef i den interne afdeling i X-tv-station, hvor udsendelsen er produceret. De er

fem personer i dokumentargruppen. F og L har tilrettelagt udsendelsen. F har stået

for den del, der relaterer sig til sagen her. Han har som redaktionschef ansvaret for

selve udsendelsen. G er ansvarshavende redaktør for hele X-tv-station og har det

overordnede ansvar.


	Det er typisk sådan, at de på redaktionen diskuterer, hvilke emner det er vigtigt at

sætte fokus på. De har altid flere projekter i gang på samme tid. Når de har valgt em�ner ud, sætter han journalisterne i gang med at researche. Udsendelsen bliver først

besluttet, når researchen har vist, at det er et vigtigt emne for samfundet. Her star�tede det med, at han sad hjemme hos sig selv og så på facebook, at Hs video blev

delt flere gange. Han blev berørt af det og tænkte, at hvis det var udbredt, at unge

ikke følte sig værdsat, og at tingene var meningsløse, skulle der sættes fokus på det.

På det tidspunkt vidste han ikke, at H havde taget sit eget liv, og det gjorde selvføl�gelig et stort indtryk, da han et par dage efter fik det at vide. Han opfattede videoen

som offentlig, da den var blevet delt. Da han så den, var den delt over 100.000 gange.

Det var med til at styrke hans fornemmelse af, at der her var noget væsentligt og vig�tigt. De tog det op på et redaktionsmøde og F og L lavede en kort research, hvor de

kunne se, at der i X-kommune havde været en overrepræsentation af selvmord

blandt unge i forhold til resten af landet. I den første grundlæggende research tog de

kontakt til Center for Selvmordsforskning for at høre, om det var forsvarligt at sætte

fokus på selvmord blandt unge. Selvmord er et meget tabubelagt og følsomt emne,

og deres bekymring var, om de ville sætte en bølge af nye selvmord i gang ved en

udsendelse om emnet. Fra Center for Selvmordsforskning fik de at vide, at forsknin�gen havde vist, at det tværtimod kunne forebygge selvmord, at der blev talt om det,

hvis de gjorde det ordentligt. Center for Selvmordsforskning så udsendelsen, før den

blev sendt.


	Han ved ikke hvilke journalister, der har stået ude på bopælen dagen efter, sådan

som A har forklaret om. Han syntes, det er helt uhørt. De var ikke fra X-tv-station. X�tv-station og Y-tv-station er helt uafhængige af hinanden.
	De ønskede fra redaktionens side kontakt med familien H, fordi det var Hs selv�mord, der havde sat selvmord blandt unge på dagsordenen. Der var mange, der

havde forholdt sig til Hs video. Når de var i X-by, oplevede de, at alle talte om det

og Dagbladet skrev om det i dagene og ugerne efter. Det blev også omtalt i lands�dækkende blade, og politiet var ude med et tweet. Modsat hvad der ellers er tilfæl�det ved selvmord, havde der været massiv offentlighed. Det berørte folk, og der

havde været mindeoptog. Det var som et vendepunkt for byen. Der blev sat fokus

på, hvorfor der havde været en overrepræsentation af selvmord blandt unge. Som

journalist tænkte han derfor, at de ikke kunne lave udsendelsen uden at omtale det

her selvmord. H havde et budskab, der skulle ud.


	De vidste godt, at det ikke var familien, der administrerede mindesiden. De kontak�tede mindesiden, som var det, der var offentligt, for at være så varsom i kontakten til

familien som muligt. Det var F, der havde kontakten. Han blev orienteret som redak�tør. Det var deres opfattelse, at budskabet i videoen skulle ud, og de troede, at det

også var familiens ønske.


	F skrev ca. 3 måneder senere direkte til familien, da de var tættere på at vide, hvad

der skulle med i programmet. De var stadig af den opfattelse, at budskabet i videoen

skulle frem, og han havde tilkendegivet, at hvis noget af videoen skulle med, var det

super vigtigt, at familien vidste det. Han skelner mellem ”omtale” og ”medvirke”.

Medvirke er noget aktivt. Da familiens advokat skrev, at de ikke ville medvirke i ud�sendelsen, så han det ikke som en tilkendegivelse om, at de ikke måtte omtale vide�oen og Hs selvmord. Der havde på redaktionen været en snak om, at videoen skulle

vises i fuld længde. Han tænkte, at man godt redaktionelt kunne få samme budskab

frem med et kortere uddrag fra videoen, der varer 8 minutter. Da F sagde, at advo�katen havde ønsket, at videoen skulle bringes i fuld længde, bekræftede det hans op�fattelse af, at familien ønskede videoens budskab ud. De tilbød, at der kunne lægges

et link til videoen fra hjemmesiden, men det sagde advokaten nej til. Derfor endte

det med, at de ikke viste noget fra videoen. De valgte i stedet at lave de 45 sekunder,

der fremgår af udsendelsen, hvor der sættes fokus på noget, der tidligere har været

bragt i andre medier. De skrev til advokaten om det, og da de ikke hørte noget, op�fattede de det som, at det var i orden.


	Han er frygtelig ked af, at klagen kom, og han var overrasket over den. Han skrev

derfor svaret af 2. juli 2015 til A.


	Det var en anden afdeling i X-tv-station, der besluttede at genudsende udsendelsen.

Han vidste ikke, at den blev genudsendt. På det tidspunkt havde de fået klagen fra

A, og de skulle nok internt have haft en redaktionel overvejelse, inden den blev gen�udsendt. De får mange klager. I over halvdelen af tilfældene er det klager fra folk,
	der ønsker at påvirke en udsendelse, inden den bliver sendt. Klager betyder ikke, at

de undlader at genudsende.


	Når de ikke spurgte om familiens samtykke i mailen af den 28. maj 2015, hvor F op�lyste, at de ville vise nogle avisartikler og omtale videoens eksistens, er det fordi, der

var tale om oplysninger, der allerede var offentlige, og at det var hans opfattelse, at

familien gerne ville have budskabet i videoen ud.


	X-tv-station har ikke haft folk ude at filme familiens bolig og har ikke opsøgt Hs sø-

skende. De har kun haft den kontakt med familien, som fremgår af sagen. Han tror,

der er sket en sammenblanding. Han er bekendt med, at et andet produktionssel�skab har lavet en dokumentar fra skolen i X-by om unges brug af mobiltelefoner. Det

er tilfældigt, at det var samtidigt. De har intet med hinanden at gøre.


	F har forklaret, at hun blev uddannet i journalistik i 2004. Hun har siden arbejdet

som journalist primært med dokumentar. Hun har været i dokumentargruppen på

X-tv-station siden 2014. Det startede med, at E viste dem videoen, som han havde set

på facebook. De blev alle berørt. Hun og kollegaen L begyndte at researche for at

finde ud af, om det var et emne, de skulle tage op. De fandt ud af, at der var en over�repræsentation af selvmord blandt unge i X-kommune. Der havde været 6 ungdoms�selvmord på 3 år. Kommunen var i gang med selv at foretage en undersøgelse. Der�for endte de i det område af landet.


	E er chef på redaktionen. Hun var tilrettelægger og journalist på programmet sam�men med kollegaen L. De brugte lang tid på at researche og forberede udsendelsen.

Hun havde kontakt til eksperter og lavede en spørgeskemaundersøgelse flere steder

i landet. L tog sig af det daglige arbejde. Hun var løbende i kontakt med E. Det var

hende, der stod for den del af udsendelsen, der omtalte H. Hun var klar over, at de

skulle være varsomme, og i forhold til de etiske overvejelser tog de kontakt til Cen�ter for Selvmordsforskning. De havde ingen interesse i at lave en udsendelse, der

fremkaldte ”smitte med selvmord”. De var tværtimod interesserede i at forebygge,

og derfor talte de med eksperter på området for at få at vide, om der var noget, de

burde tage ud af programmet.


	I den hovedcase, de havde, havde moderen tidligere deltaget i et interview på Y-tv�station, og hun indvilligede i at være med. De havde en god dialog med hende, og

hun så programmet, inden det blev sendt.


	Hun har ikke haft kontakt til Hs familie, forud for hun henvendte sig på mindesiden.

Hun har ikke været ude på deres bopæl med kamerafolk, og hun har heller ikke op�søgt børnene i familien. Hun skrev til mindesiden for at kontakte familien på en so�
	ber måde. Der havde været en artikel om den familie, der havde oprettet mindesi�den. I første omgang ville hun bare have en snak med dem, om de ville være med.

Hun husker ikke alle detaljer, og hun husker ikke, hvor lang tid hun havde resear�chet på det tidspunkt, men de havde set på problematikken, siden E havde vist dem

videoen. Da hun henvendte sig på mindesiden i januar 2015 var det for at høre, om

de ville være med i et interview. I april 2015 kontaktede hun familien, fordi de gerne

ville bruge klip fra videoen. Hun kontaktede familien direkte og skrev et personligt

brev. Hun ringede ikke til familien. Hun havde en dialog med familiens advokat,

hvor hun talte i telefon med ham. Advokaten sagde ikke noget om, at familien ikke

ønskede selvmordet omtalt. Hun havde sendt en filmsekvens til advokaten. Det var

kun det, der handlede om videoen. Advokaten nævnte, at familien overvejede, om

de ville have hele videoen med i programmet, men det ønskede redaktionen ikke, da

videoen var for lang at bringe i sin helhed. De ville dog gerne have budskabet i vide�oen frem. Da advokaten skrev, at familien ikke ville medvirke, opfattede hun det

ikke sådan, at familien slet ikke ønskede selvmordet omtalt. De var på det tidspunkt

ved at redigere udsendelsen. Der kunne godt være foretaget ændringer i den fase.

Da hun skrev mailen af den 28. maj 2015 om, hvordan de ville fremstille det i udsen�delsen, hørte hun ikke noget fra advokaten. Hun og advokaten havde i telefonen talt

generelt om programmet. Hun vil mene, at hun har sagt, at de ville omtale selvmor�det.


	M har forklaret, at hun bor i X-by. Hendes datter, Q, var veninde med H. Efter Hs

død er hun og A også blevet veninder.


	Den 26. oktober 2014 om morgenen sad Q og var meget berørt over, hvad der var

sket med H. Q ville gerne oprette en mindeside, og hun støttede hende i, at det var

en god idé. Mindesiden blev oprettet omkring kl. 11.30 samme dag. De fik hurtigt

mange henvendelser. De svarede nej til at lægge et link til videoen. De ønskede bare

en mindeside, og det skulle være positivt. Om aftenen mellem kl. 17 og 19 fik de en

henvendelse fra en fætter til B. Han ville vide, hvem der havde oprettet mindesiden,

og han fik oplyst, at det var Q. Han skrev tilbage, at han godt kendte Q og håbede, at

der var nogen til at hjælpe hende. De har aldrig talt med den nærmeste familie om

oprettelsen af mindesiden. Det er hende, Q og Qs bror, R, der administrerer mindesi�den. Hs familie har aldrig givet samtykke til mindesiden og har aldrig fået koder til

den.


	Der var en række medier, der begyndte at skrive til dem på mindesiden. Den første

henvendelse kom inden begravelsen, og det fortsatte et halvt års tid efter. Der var

henvendelser fra blandt andet F fra X-Dokumentar, fra X-tv-station, X-radio, X-avis,

Y-avis, Å-tv-station, X.dk, X-dagblad, Æ-dagblag og Æ-tv-station.
	Inden begravelsen lavede de et mindeoptog. De bad X-by samle sig om familien, så

de kunne mærke kærligheden fra borgerne i byen. Medierne begyndte at kontakte

dem. De ville ud at skrive om det, men de frabad sig medieopmærksomhed. De ene�ste, hun så på stedet den dag, var X-dagblad, som de bad forsvinde.


	Hun har ikke selv set vogne fra X-tv-station i X-by i januar 2015, men det har hendes

søn.


	Artiklen i Dagbladet den 8. november 2014 har ikke noget med mindesiden at gøre.

Når folk har henvendt sig og bedt om at få videoen lagt ud eller ønsket navn og

adresser på Hs familie, har de aldrig givet det. Hendes søn, R, har talt med A om, at

intet skal videregives til andre uden familiens tilladelse. Det er R selv, der har ment,

at Hs budskab skulle ud, så det er en misforståelse, når journalisten i artiklen i Dag�bladet har skrevet, at det var familiens ønske.


	Opslaget på mindesiden den 20. april 2015 siger hende ikke noget. Hun husker ikke,

hvem af dem, der har skrevet det. Hun, Q og R har hjulpet hinanden hele vejen igen�nem, og de har talt om tingene, inden de blev lagt ud. Med ”Hs budskab” mener de

videoen.


	H3
	Sagsøgerne har til støtte for deres påstand anført, at de sagsøgte har krænket deres

og Hs fred ved at have omtalt Hs selvmord i X-program og genudsende program�met. De er som forældre og søskende til H nære pårørende til hende, og de har ikke

givet samtykke til, at hendes selvmord måtte omtales i udsendelsen. De har tværti�mod ved de sagsøgtes henvendelser klart afvist et sådant samtykke. Det ændrer ikke

herpå, at deres daværende advokat har drøftet sagen med F, og at den seneste mail

til deres advokat ikke blev besvaret, da mailen ikke var et forsøg på at indhente et

samtykke, men alene en orienteringsmail.


	Det forhold, at H havde lavet en afskedsvideo, som forud for selvmordet var sendt

som link til en nærmere afgrænset gruppe af modtagere og efterfølgende blevet delt

mange gange på internettet, ændrer ikke på, at deres samtykke var nødvendigt. H

var både umyndig og syg (selvmordstruet) og kunne ikke overskue de konsekvenser

afskedsvideoen ville få for hende og sagsøgerne, og det er derfor klart, at en omtale

af selvmordet også krævede forældremyndighedsindehavernes accept.


	Privatlivets fred vægter højere end pressefriheden og offentlighedens ret til informa�tion om konkrete selvmord. Der kunne være produceret og vist en udsendelse om

emnet uden, at Hs navn var blevet nævnt eller forhold relateret til Hs selvmord. X�tv-station har da også modtaget kritik fra Pressenævnet for imod familiens ønske at
	omtale Hs selvmord ved nævnelse af navn og omtale af mindeoptoget samt afskeds�videoen. X-tv-station har endvidere modtaget kritik for - efter at være blevet be�kendt med klagen til Pressenævnet - at have genudsendt udsendelsen. Det kan såle�des konkluderes, at de sagsøgte har tilsidesat god presseskik, jf. medieansvarslovens

§ 34.


	De sagsøgte har endvidere overtrådt det objektive gerningsindhold i straffelovens

§ 264d ved at have videregivet oplysninger på landsdækkende TV om Hs fornavn,

alder, hjemby og tidspunkt for selvmordet, oplysninger om mindesiden, mindeopto�get og afskedsvideoen. Der var på ingen måde sket en anonymisering, eftersom en�hver med disse oplysninger kunne finde frem til sagsøgerne og mere viden om selv�mordet, hvilket også er lagt til grund af Rigsadvokaten og Justitsministeriet.


	Selvom andre medier krænkede sagsøgernes fred ved at opsøge dem og omtale Hs

selvmord i dagspressen, var de sagsøgtes handlinger også krænkende. Sagsøgerne

oplevede endvidere, at den landsdækkende udsendelse i X-tv-station medførte, at

alle andre tog det for givet, at de gerne ville tale om selvmordet, og derfor i meget

stor grad henvendte sig uopfordret til dem herom.


	Der foreligger på denne baggrund en så grov retsstridig krænkelse af sagsøgernes

fred, at de har krav på tort, jf. erstatningsansvarslovens § 26.


	Ved vurderingen af størrelsen af denne tort bør der lægges vægt på, at der var tale

om en landsdækkende udsendelse, som blev sendt i bedste sendetid ad to omgange,

og som har været tilgængelig på X-tv-station.dk, indtil udsendelsen på et tidspunkt

blev fjernet af X-tv-station. Sammenholdt med de mange henvendelser fra de sag�søgte til sagsøgerne resulterede dette i utryghed, usikkerhed og et stort omfang af

uønsket kontakt fra alle mulige mennesker, mens sagsøgerne bare ønskede at bear�bejde deres sorg og komme videre med livet. Det er endvidere en skærpende om�stændighed, at krænkelsen er sket for de sagsøgtes og X-tv-stations egen vindings

skyld.


	De sagsøgte har til støtte for deres påstand anført, at de ikke har haft nogen inten�tion om at såre eller krænke sagsøgerne i forbindelse med behandlingen af emnet. X�tv-station har beklaget, at familien har følt sig krænket af udsendelsen. Man har for�søgt en varsom og respektfuld kontakt med familien, og der er intet belæg for, at X�tv-station har ”hetzet” familien.


	Der foreligger ikke en retsstridig krænkelse af sagsøgernes fred, som kan berettige til

tort efter erstatningsansvarslovens § 26.
	Der bør i den forbindelse lægges vægt på, at H med sin afskedsvideo selv har haft et

ønske om at skabe opmærksomhed om selvmord. Uanset hendes alder og personlige

situation havde hun en tungtvejende ytringsfrihed til i en video på YouTube at ud�trykke sig personligt herom, og videoen var blevet set i et meget stort omfang.


	Der bør endvidere lægges vægt på, at selvmordet var omtalt i andre medier og

havde stor lokal bevågenhed.


	Det var endvidere de sagsøgtes opfattelse, at der forelå samtykke fra de efterladte til

den konkrete omtale af Hs selvmord, da familiens advokat overfor F havde givet ud�tryk for, at familien ønskede afskedsvideoen vist i sin fulde længde, og da der ikke

blev modtaget nogen reaktion på meddelelsen om, hvordan selvmordet ville blive

omtalt i udsendelsen.


	Rigsadvokatens og Justitsministeriets afgørelser angår ikke forholdet mellem afdø-

des familie og mediet, men derimod retsforholdet mellem samfundet og nogle mu�lige straffesubjekter. Pressenævnets afgørelse angår X-tv-station og ikke den enkelte

journalist og udgør en etisk vurdering af et uafhængigt nævn med afsæt i et regel�sæt, som pressen selv formulerer. De foreliggende vurderinger er derfor ikke en

præjudiciel bedømmelse af, hvorvidt der foreligger en erstatningsretlig relevant

krænkelse af sagsøgerne, som ikke umiddelbart står i et direkte retsforhold til de

sagsøgte.


	Sagsøgerne kan under alle omstændigheder ikke påberåbe en krænkelse af afdøde,

men alene en krænkelse af dem selv.


	Uanset om der måtte foreligge en retsstridig krænkelse af sagsøgerne, må det lægges

til grund, at de sagsøgte har været i god tro, og at en eventuel krænkelse juridisk set

er meget beskeden og derfor ikke kan udløse et krav om tort. Der har allerede forud

for udsendelsen været en meget stor opmærksomhed på Hs død som følge af hendes

afskedsvideo, mindeoptoget og mindesiden samt den øvrige mediedækning, og det

er på ingen måde bevist, at de problemer, som A har beskrevet, skyldes omtalen i

den pågældende tv-udsendelse. På tidspunktet for den første offentliggørelse af ud�sendelsen var Hs YouTube video allerede set 180.000, og i dag er den set 200.000

gange. Det forhold, at der efter første offentliggørelse af udsendelsen blev indgivet

en klage, kan i lyset heraf og samlet set heller ikke føre til et andet resultat.


	De rejste krav på i alt 1,2 millioner kr. er under alle omstændigheder eksorbitant

store og savner grundlag.
	H3
	Selvom Pressenævnet har udtalt kritik af, at X-tv-station i den pågældende tv-udsen�delse uden samtykke fra sagsøgerne har omtalt Hs selvmord på en måde, som var

egnet til at identificere H og dermed sagsøgerne, finder retten ikke, at det er bevist,

at de sagsøgte har krænket sagsøgernes fred på en så grov måde, at det berettiger til

tort efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1.


	Retten har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at F efter korrespondance og telefo�nisk drøftelse med sagsøgernes advokat imødekom sagsøgernes ønske om ikke at

vise klip fra afskedsvideoen og i stedet orienterede om, hvorledes selvmordet ville

blive dækket i udsendelsen, hvilket hun ikke fik nogen reaktion på. Uanset at der

ikke herved blev givet samtykke til videregivelsen af disse oplysninger, finder retten

på denne baggrund, at den skete krænkelse af sagsøgerne hverken har været forsæt�lig eller grov uagtsom.


	Retten har endvidere lagt vægt på, at H selv havde produceret en afskedsvideo, som

allerede var blevet set ca. 180.000 gange på de sociale medier, og at der havde været

en betydelig offentlig omtale af selvmordet i den lokale presse, ligesom der havde

været iværksat mindeoptog og en mindeside for H.


	Retten har endelig lagt vægt på, at det er meget usikkert i hvilket omfang omtalen i

den pågældende tv-udsendelse har medvirket til den fredskrænkelse, som sagsø-

gerne har oplevet.


	Selvom X-tv-station efter den første udsendelse blev gjort opmærksom på, at sagsø-

gerne oplevede udsendelsen krænkende og klagede til Pressenævnet, finder retten

heller ikke, at der er fuldt tilstrækkeligt grundlag for at tilkende sagsøgerne godtgø-

relse for tort i forbindelse med den genudsendelse, som blev sendt inden Pressenæv�nets kendelse.


	Retten har herved lagt vægt på, at problemstillingen om unges selvmord var et emne

af væsentlig samfundsmæssig interesse, at der kun skete en meget begrænset omtale

af Hs selvmord i udsendelsen, at omtalen ikke åbenbart var en krænkelse, og at der

som omtalt ovenfor allerede havde været en meget omfattende omtale af selvmordet

på de sociale medier.


	Som følge af det anførte frifindes de sagsøgte.
	Efter sagens værdi, forløb og udfald skal sagsøgerne til de sagsøgte betale sagsom�kostninger med 75.000 kr. til dækning af udgift til advokat. Det er oplyst, at de sag�søgte skal betragtes som momsregistrerede, idet udgiften til advokat efter praksis af�holdes af X-tv-station, som er momsregistreret.


	H3
	De sagsøgte, E, Fog G, frifindes.


	Inden 14 dage skal sagsøgerne, A, B, C og D, til de sagsøgte betale sagsomkostninger

med 75.000 kr.


	Sagsomkostningerne forrentes efter rentelovens § 8 a.
	 



