Gå til sidens indhold

Sø- og Handelsretten

Sø- og Handelsretten

Oplysninger om bl.a. adgangsforhold, bank oplysninger, mail adresser, wi-fi og teknisk udstyr i retssalene samt COVID-19.

Praktiske oplysninger til rettens brugere

COVID-19: Møde i retten. Opdateret den 2. februar 2022

Sagsafvikling i retten – Covid-19.

Fra mandag den 1. februar 2022 karakteriseres COVID-19 ikke længere som en samfundskritisk sygdom.

Der er derfor ikke nogen restriktioner i Sø- og Handelsretten.

Der er fortsat håndsprit og mundbind til rådighed.

Se i øvrigt generelle retningslinjer på domstol.dk.

 

Åbningstider

Sø- og Handelsretten har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.

Retten er lukket på helligdage, Grundlovsdag samt 24. og 31. december.

 

Praktiske oplysninger til rettens sagkyndige medlemmer

Bank, fakturering og betaling

Sø- og Handelsretten har konto i Danske Bank. Ved indbetalinger skal du benytte konto:

  • 0216-4069 134 912

Ved internationale overførsler til Sø- og Handelsretten skal du benytte følgende konto:

  • IBAN: DK8502164069134912
  • BIC/SWIFT: DABADKKK
  • Bank: Danske Bank

Husk altid at angive indbetaler, rettens sagsnummer samt navnene på sagens parter.

Retten kan ikke modtage visa/dankort- eller kreditkortbetalinger ved personligt fremmøde. Derimod kan du betale med mobilepay.

Fakturering til Sø- og Handelsretten skal ske via elektronisk fakturering:

  • EAN-nr.: 5798000161238
  • SE-nr.: 19233510
  • CVR-nr.: 21659509

(CVR-nr. er fælles for alle retter under Danmarks Domstole).

Mailadresser og telefonnumre

Rettens hoved e-mail: post@shret.dk

Hovednummer/omstilling: Telefon 99 68 46 00

Retsafdelingens e-mail: civil@shret.dk

Civilretlige sager, herunder forbudssager og konkurskarantænesager.

Telefon: 99 68 46 30

Skifterettens e-mail: insolvens@shret.dk

Insolvensretlige sager, herunder konkursbegæringer, konkursboer, tvangsopløsning, rekonstruktion og gældssaneringer. 

Telefon: 99 68 46 20

Aktindsigt: aktindsigt@shret.dk

 

Sikkerhed ved afsendelse og modtagelse af e-mail

Persondatalovens regler om digital afsendelse og modtagelse af fortrolige og/eller følsomme oplysninger skal iagttages, når der kommunikeres digitalt med retten.

Det betyder, at den digitale kommunikation mellem retten og brugerne skal ske på sikker e-mail, i det omfang persondataloven foreskriver dette. Retterne sender derfor kun fortrolige og/eller følsomme oplysninger på sikker e-mail. 

En e-mail, der er sendt som almindelig e-mail, bliver derfor ikke nødvendigvis besvaret pr. e-mail. Henvendelser med personfølsomme oplysninger bør derfor sendes som almindelig post pr. brev eller som sikker e-mail. Retten kan modtage sikker e-mail på sine hoved e-mailadresser.

Endvidere henvises til domstolenes vejledning om digital post, herunder certifikatløsning: www.domstol.dk/om/digitalpost 

Hent Vejledning i download af certifikat

Aktindsigt

Ved bestilling af udskrifter sendes mail til aktindsigt@shret.dk eller almindeligt brev og der overføres gebyr.

I mailen/brevet skal følgende være oplyst:

  • Sagens nr. og/eller sagens parter
  • Navn, adresse og telefonnummer på udskriftsbestilleren
  • Typen af udskrift (dom, kendelse, attest, udskrift af retsbog fra et enkelt retsmøde eller en fuldstændig retsbogsudskrift).
  • Hvilken retlig interesse har du/udskriftsbestilleren i at søge denne udskrift.

Gebyret er på 150 kr. pr. udskrift og kan betales med kontanter, MobilePay ved personligt fremmøde (vi modtager ikke visa/dankort) eller via overførsel til rettens bankkonto. Er du part i sagen, eller har du en individuel, væsentlig interesse i et konkret retsspørgsmål, skal du ikke betale gebyr. 

  • Danske Bank konto: 0216-4069 134 912
  • Husk altid at angive indbetaler, rettens sagsnummer samt navnene på sagens parter.

 

Bestillingen behandles først, når både mail/brev og betalingen er modtaget.

Evt. kontakt pr. telefon: 99 68 46 00 (kl. 8.30 – 15.00)

Hvis du skal bruge en udskrift af en dom, men ikke har behov for en påtegning om udskriftens rigtighed, kan du i vores domsoversigt finde alle afsagte domme fra 1. januar 2002 og frem som fulddomme i pdf-format.

Pressekontakt

Præsidenten for Sø- og Handelsretten er pressekontaktdommer og kan kontaktes af journalister, der har spørgsmål om Sø- og Handelsrettens afgørelser og praksis generelt. 

Retspræsident Mads Bundgaard Larsen

E-mail: MadsBundgaardLarsen@Shret.dk

Telefon: 99 68 47 01 eller 60 66 66 18 (mobil)

 

NB! AKTINDSIGT

Anmodninger om aktindsigt sendes til: aktindsigt@shret.dk
Spørgsmål om aktindsigt, se her.

Evt. kontakt pr. telefon: 99 68 46 00 (kl. 8.30 – 15.00) 

Adgangsforhold (rettens lokaler), transport, parkering

Transport

Sø- og Handelsretten ligger i Amaliegade 35, 2. sal., 1256 København K i gåafstand fra bus, S-tog (Østerport) og metro (Marmorkirken).

Retssale, mødelokaler og reception ligger på 2. sal. Der er elevator fra indgangen i porten til rettens lokaler. Lokalerne er i øvrigt handicapvenlige. 

Parkering

Der er ikke parkeringspladser til Sø- og Handelsrettens brugere. Der er mulighed for almindelig betalingsparkering i området. 

Nærmeste handicapparkering

Forplejning

Der er en vandautomat tilgængelig. Det er ikke muligt at købe mad i retsbygningen. 

Wi-fi, teknisk udstyr i retssalen, klargøring til retsmøder, besøg m.v.

Netværk

Netværksnavn: Domguest.
Registrering via Wifi og password pr. sms. 
Domguest netværket er ikke krypteret. 

Herudover tilbydes rettens professionelle brugere adgang til et krypteret netværk: 

Netværksnavn: Domprof.
For at få adgang til Domprof skriv til post@shret.dk eller henvend dig i receptionen og oplys navn og e-mail.
Pc/tablet skal kunne understøtte 5 Gigahetz.

Adgangen til Domprof gælder ca. 1 år ad gangen og gælder i alle landets retsbygninger.

AV-udstyret i retssalene kan tilgås via clickshare eller HDMI.

Kontakt retten på 99 68 46 00 eller post@shret.dk i god tid forinden retsmødet, hvis der skal laves aftale om praktiske klargøring i retssalen eller der er særlige krav til teknisk udstyr.

Besøg

Hvis du gerne vil besøge retten fx. med en skoleklasse eller lignende bedes du skrive til post@shret.dk

 

 

Ordensregler og sikkerhed

Ordensregler
  • Det er tilladt at bruge mobiltelefoner i rettens information og ventearealer, når det sker hensynsfuldt. Mobiltelefoner skal altid være på lydløs

  • Mobiltelefoner skal være slukket i retssalene

  • Rygning er ikke tilladt

  • Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for alkohol, dyr eller våben

  • Børn under 15 år har ikke adgang til retsmøder uden dommerens tilladelse

Sikkerhed
  • Retten bruger videoovervågning i retsbygningen
  • Besøgende skal rette sig efter anvisninger fra rettens personale

  • Overtrædelse af ordensreglementet kan medføre bortvisning og eventuelt politianmeldelse og bøde.

Sidst opdateret: 28. september 2022