Gå til sidens indhold

21 mar 2022

Danmarks Domstole

Årsberetning 2021 er udkommet

COVID-19 og flere og tungere straffesager medførte generelt stigende sagsbehandlingstider ved retterne, men vores brugere har en god oplevelse, når de møder retsvæsenet, viste brugerundersøgelse.

2021 var et begivenhedsrigt år ved domstolene. COVID-19 medførte skiftende sundhedsmæssige retningslinjer og midlertidige retslokaler og var, sammen med flere og tungere straffesager, medvirkende årsag til generelt stigende sagsbehandlingstider ved retterne. Regeringen besluttede at give domstolene en ekstra bevilling til bunkebekæmpelse på straffesagsområdet, og i juni 2021 modtog domstolene således 25 mio. kr. til bunkebekæmpelse i 2021 og 47,5 mio. kr. i 2022.

På trods af voksende sagsbehandlingstider på flere områder, viste domstolenes brugerundersøgelse, at vores brugere generelt har en god oplevelse, når de møder retsvæsenet. Oplevelsen af klar kommunikation og god og respektfuld behandling scorede allerhøjest.

Du kan læse meget mere om året, der gik, i Domstolsstyrelsens årsberetning for 2021, som netop er udkommet.