Gå til sidens indhold

17 maj 2022

Danmarks Domstole

Sommerens tekniske møder om Straffe- og skifteprogrammet

Domstolsstyrelsen afholder løbende tekniske orienteringsmøder, hvor du kan få mere information om den nye skifteportal.

Bliver dit arbejde påvirket af domstolenes nye skifteportal? Så er det måske relevant for dig at deltage, når Straffe- og skifteprogrammet endnu engang inviterer til teknisk orienteringsmøde den 8. juni og den 16. august 2022.

På de tekniske orienteringsmøder fortæller Straffe- og skifteprogrammet om henholdsvis:

  • Testmuligheder for systemer med snitflader til Skifteportalen (den 8. juni)
  • Upload af bilag til Skifteportalen og idriftsættelse ved pilotretterne (den 16. august).

Møderne afholdes over Microsoft Teams, og begge møder foregår fra kl. 10-12.

Alle er velkomne til at deltage i møderne. Møderne er særligt relevante for forretningsudviklere hos kreditorer og debitorer, der har krav og tilgodehavender til dødsboer samt bobestyrer, der administrerer dødsboer, herunder repræsentanter fra systemleverandører af systemer, der skal integrere til Skifteportalen.

Sådan tilmelder du dig

Du kan tilmelde dig et eller begge tekniske orienteringsmøder ved at sende en mail til Straffe- og skifteprogrammets postkasse: straffeskifte@domstolsstyrelsen.dk. Skriv "Tilmelding til teknisk orienteringsmøde" i emnefeltet. Husk at skrive, hvilket møde eller hvilke møder du ønsker at deltage i. Når du har tilmeldt dig, vil du modtage en invitation med link til Teams.

Skifteportalen udrulles til alle retter

På domstolenes nye skifteportal kan kreditorer og debitorer anmelde og registrere krav og tilgodehavender i dødsboer. Det vil være muligt for professionelle at tilmelde deres sagsbehandling via API.

Skifteportalen bliver taget i brug den 1. september 2022 i fem pilotretter og i alle byretter fra den 15. november 2022. Pilotretterne for Skifteportalen er Retten på Bornholm, Retten i Roskilde, Retten i Odense, Retten i Holstebro og Retten i Hjørring. Den 15. november udrulles Skifteportalen til alle retter, og herefter skal alle krav og tilgodehavender til dødsboer anmeldes via Skifteportalen.

Skifteportalen vil lette sagsbehandlingen af dødsbosager for både retter, borgere og virksomheder. Det vil blandt andet blive lettere at rette og opdatere krav og tilgodehavender til dødsboer, og som fordringshaver kan du let kontrollere, om skifteretten har modtaget din anmeldelse rettidigt. ​Desuden giver Skifteportalen et overblik over krav og anmeldelser i et dødsbo både for sagsbehandleren og for boets kontaktperson, hvilket betyder, at der kommer en gennemsigtighed, der ikke tidligere har været tilgængelig.

Du kan læse mere om Skifteportalen på domstol.dk via dette link 

Nye systemer til straffe- og skifteområderne

Straffesager og skiftesager er store sagområder ved domstolene, som berører rigtigt mange mennesker. Byretterne behandlede i 2020 over 219.000 straffesager og mere end 70.000 skiftesager. I dag behandles sagerne i ældre systemer, som skal moderniseres.

Straffe- og skifteprogrammet udvikler moderne it-systemer til understøttelse af straffe- og skifteområderne ved Danmarks Domstole. Programmet er en vigtig del af digitaliseringen af Danmarks Domstole og domstolenes hidtil største digitaliseringsprogram. De nye systemer skal skabe øget gennemsigtighed, større brugervenlighed og sikre en hurtigere sagsgang.

Straffe- og skifteprogrammet blev igangsat i 2020 og forventes afsluttet ved udgangen af 2026. Programmet vil undervejs udrulle straffe- og skiftesystemerne i seks forskellige releases.  

Vi har netop udbygget vores information om straffe- og skifteprogrammet på domstol.dk, så der nu findes en særskilt side med information om den nye skifteportal. Vi opdaterer løbende indholdet.

Du finder siden her.