Gå til sidens indhold

Retten i Holbæk

13 mar. 2025

Retten i Holbæk

Retten i Holbæk - autorisation som bobehandler

Autorisation som bobehandler ved Retten i Holbæk

Et ledigt hverv som autoriseret bobehandler ved Retten i Holbæk opslås til besættelse snarest muligt.

Der henvises til ægtefælleskifteloven, bekendtgørelse nr. 117 af 2. februar 2012 om autorisation af bobehandlere, som ændret senest ved bekendtgørelse nr. 1110 af 30. juni 2020, samt cirkulæreskrivelse nr. 9420 af 30.juni 2020.

Autorisation som bobehandler kan meddeles advokater, som udøver advokatvirksomhed. Autorisationen medfører pligt til at behandle de boer, som skifteretten i medfør af ægtefælleskifteloven udleverer til behandling ved bobehandler. Autorisationen kan betinges af, at indehaveren inden en nærmere fastsat frist gennemfører efteruddannelse i ægtefælleskifteret. En bobehandler bør af praktiske grunde almindeligvis have kontor i eller i nærheden af den retskreds, hvor bobehandleren autoriseres.

Autorisationen, der er personlig og ikke kan overdrages, meddeles for en periode på 10 år. En meddelt autorisation kan efter ansøgning forlænges for en ny periode på 10 år uden genopslag af hvervet.

Autorisationen meddeles af Civilstyrelsen efter indstilling fra retspræsidenten for Retten i Holbæk og Østre Landsrets præsident.

Der vil ved rettens indstilling blive lagt afgørende vægt på ansøgerens kvalifikationer. Der lægges i den forbindelse vægt på, om ansøgeren har erfaring med behandling af ægtefælleskifter, om ansøgeren har gennemgået eller agter at gennemgå relevant efteruddannelse, og om ansøgeren har udvist dygtighed og engagement i sit hidtidige virke som advokat. Endvidere kan hensynet til en geografisk fordeling af bobehandlere i retskredsen tillægges betydning. Afgørelsen træffes på baggrund af en samlet vurdering.

Ansøgningen bedes vedlagt advokatbeskikkelse og andre relevante bilag, herunder et foto af ansøgeren, samt oplysninger om erfaring med behandling af ægtefælleskifter og tilknyttede retsområder samt om møderet for overordnede retsinstanser.

Når ansøgningsfristen er udløbet, sender byretspræsidenten ved Retten i Holbæk ansøgningerne med sin indstilling til præsidenten for Østre Landsret, der videresender ansøgningerne med sin indstilling til Civilstyrelsen.

Byretspræsidenten indhenter samtykke fra de indstillede advokater til at indhente oplysninger og indhenter herefter en udtalelse fra Advokatrådet, Civilstyrelsen og Kriminalregisteret. Civilstyrelsen foretager partshøring over indstillinger og oplysninger, inden Civilstyrelsen træffer afgørelse i sagen.  

Ansøgningen skal stiles til Civilstyrelsen og indgives til Retten i Holbæk, Domhusstræde 1, 4300 Holbæk, gerne via sikker mail: holbaek@domstol.dk.

Tjenestested

Retten i Holbæk

Domhusstræde 1

4300 Holbæk

Ansøgningsfrist

Frist for modtagelse af ansøgning er den 1. maj 2025

Ansøgning indsendes til

Retspræsidenten 

Retten i Holbæk

Domhusstræde 1

4300 Holbæk

Link til Statstidende: 

https://www.statstidende.dk/messages/S13032025-263