Praktiske forhold
Hvis du skal møde i Retten i Holbæk, kan du få brug for at kende til de praktiske forhold.
Retten i Holbæk består af en enkelt retsbygning. Hvis du skal møde personligt i retten, skal du henvende dig i receptionen. Receptionen ligger til venstre, når du er kommet indenfor. Nedenfor finder du flere praktiske informationer om Retten i Holbæk.
Åbningstider og telefontider
Retten i Holbæk har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.
Retten er lukket på helligdage, på Grundlovsdag samt den 24. og 31. december.
Rettens information har telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00 på rettens hovednummer 59 49 07 10
Fogedretten:
Tlf.: 59 49 07 12
Telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00, fredage fra kl. 09.00-15.00
Civil- og strafferetten:
Tlf.: 59 49 07 14
Telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00, torsdage fra kl. 09.00-15.00
Familieretten:
Tlf.: 59 49 07 13
Telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00, torsdage fra kl. 09.00-15.00
Notarforretninger:
Tlf.: 59 49 07 15
Telefontid mandag til onsdag fra kl. 08.30-15.00 og torsdag og fredag 09.00-15.00
Insolvens skifteretten:
Tlf.: 59 49 07 17
Telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00, fredage fra kl. 09.00-15.00
Dødsbo skifteretten:
Tlf.: 59 49 07 11
Telefontid alle hverdage fra kl. 08.30-15.00, fredage fra kl. 09.00-15.00
Digital post og sikker mail
Det vil ofte være nemmest at kontakte os pr. mail. Det er bedst at kontakte rettens enkelte afdelinger direkte, hvis du ved hvilken afdeling, der har med din sag at gøre.
Hvis du har et sagsnummer, skal du skrive sagsnummeret i emnefeltet på din mail.
Se kontaktoplysninger for Retten i Holbæk
Husk at almindelige mails ikke er sikre, og du bør derfor undgå at skrive personfølsomme oplysningerne hvis du sender en almindelig mail til retten. Er mailens indhold af personfølsom karakter, bør du i stedet fremsende via digital post.
For nærmere information se nedenfor.
Digital post og sikker mail
Digital Post
Her kan du se, hvad du skal gøre, hvis du skal sende en besked til retten via Digital Post.
Når du er logget ind i Digital Post, skal du vælge "Skriv ny besked".
Du kan finde [indsæt rettens navn] på følgende måde:
- I feltet ”Modtager” skrives ”Domstolsstyrelsen”
- I søgefeltet ”Kategori” skrives navnet på retten, du vil kontakte, eller klik på ”Vælg kategori” for at åbne en oversigt over alle retter/nævn.
- Herefter kan du vælge [indsæt rettens navn], og hvilken postkasse du vil sende en besked til
- Skriv din besked, og klik på ”Send”.
Både virksomheder og private kan benytte Digital Post.
Sikker Mail (kun for virksomheder)
Hvis du ønsker at sende følsomme eller fortrolige personoplysninger via mail, skal mailen krypteres med et certifikat (Sikker Mail). For at sende Sikker Mail skal du have den offentlige nøgle, der hører til certifikatet.
De fleste postkasser ved Danmarks Domstole, der ikke er personlige, er i stand til at modtage Sikker Mail.
Du kan finde mere information om den offentlige nøgle til brug for kryptering til de enkelte postkasser på Digitaliseringsstyrelsens side om MitID Erhverv.
Notarbooking
Notarforretninger i Holbæk, Domhusstræde 1, 4300 Holbæk
Åbningstider:
Mandage kl. 9.00-12.00
Onsdage kl. 9.00-12.00 og 13.00-14.30
Fredage kl. 9.00-12.00
Ændret åbningstider pr. 1. januar 2023
Mandage kl. 9.00-12.00
Tirsdage kl. 9.00-12.00
Onsdage kl. 9.00-12.00 og 13.00-14.30
Torsdage kl. 9.00-12.00
Fredage kl. 9.00-12.00
Tidsbestilling er nødvendig. Du kan bestille/afbestille tid via vores online bookingsystem: Notarbooking Holbæk eller ved at ringe til retten på tlf. 59 49 07 15.
Opmærksomheden henledes på at man som ægtepar kun skal bestille én tid.
Betaling for notarforretninger i Holbæk kan ske med dankort, MobilePay eller kontant.
Adgangskontrol
Retten I Holbæk indfører den 15. januar 2025 fast adgangskontrol i dele af retsbygningen for at øge sikkerheden for rettens brugere og personale.
Det betyder, at personer, der møder i dele af retten, som udgangspunkt skal gå igennem en metaldetektor.
Nogle mødende vil blive visiteret af rettens sikkerhedspersonale. Medbragte tasker vil blive gennemgået.
Det er ikke tilladt at medbringe større tasker, rygsække mv.
I forbindelse med sikkerhedskontrollen skal du være opmærksom på følgende:
- Du skal tømme lommerne og lægge løse genstande (fx pung, nøgler, bælte, mobiltelefon) i en bakke.
- Når tasker, mapper mv. er kontrolleret af en sikkerhedsmedarbejder, skal du gå igennem en metaldetektor.
Når metaldetektoren giver signal, skal du igennem et manuelt eftersyn af en sikkerhedsmedarbejder. Der gennemføres også tilfældige manuelle eftersyn, selv om metaldetektoren ikke giver alarm.
Når visitationen foretages ved klappen og beføling uden på tøjet, kan du altid bede om at blive undersøgt af en person af samme køn som dig.
Genstande, der efter lovgivningen er ulovlige at besidde på offentligt sted, vil blive overgivet til politiet. Sikkerhedspersonalet opbevarer andre genstande, som kan true sikkerheden i retsbygningen fx. spidse genstande som sakse og sprøjter, arbejdsværktøj, spidse paraplyer mv. Du får en kvittering, som du fremviser, når du skal have de opbevarede genstande retur. Glasflasker og dåser indeholdende væsker kan ikke medbringes.
Hvis sikkerhedspersonalet er i tvivl om, hvorvidt en genstand udgør et våben eller en personfarlig genstand, vil sikkerhedspersonalet altid for en sikkerheds skyls opbevare genstanden uden for retsmødet.
Genstande, der er blevet opbevaret under dagens retsmøder, og som ikke er blevet afhentet ved dagens afslutning, opbevares af retten i 4. uger. Herefter overgives de til politiets hittegodskontor eller destrueres.
Mobiltelefoner og andre apparater, der kan transmittere billeder, lyd eller tekst, skal være slukkede. Apparatet lægges i en af retten udleveret mobilposer, der aflåses, når du går igennem adgangskontrollen. Du opbevarer selv mobilposen med mobiltelefon mv., men du kan ikke benytte apparatet. Når du forlader retsbygningen, får du åbnet mobilposen.
Hvis man har pligt til og møde, f.eks. som tiltalt eller vidne, men nægter at gå igennem adgangskontrollen, vil det i henhold til retsplejeloven blive sidestillet med udeblivelse uden lovlig grund.
Sikkerhedskontrollen kan desværre medføre ventetid ved rettens indgang. Alle opfordres derfor til at møde i god tid. Det er den mødendes eget ansvar at møde til tiden.
Ordensregler for Retten i Holbæk kan ses her.
Spørgsmål kan i forbindelse med fremmøde rettes til sikkerhedspersonalet.
Bank, fakturering og betaling
Betaling af retsafgifter mv. skal indsættes på følgende registrerings- og kontonummer: 0216 - 4069 134 262.
Husk at anføre sagsnummer eller anden oplysning, så sag og beløb kan identificeres.
Fakturering til Retten i Holbæk skal ske via elektronisk fakturering:
EAN-nr. 5798000161443
IBAN: DK78 0216 4069 1342 62 & BIC/SWIFT:DABADKKK
Retten kan modtage dankort, MobilePay og kontanter i receptionen.
Du finder retsafgifterne her.
Betaling til modpart
Hvis du skal betale en modpart - f.eks. i forbindelse med en fogedsag - skal du ikke indbetale pengene til rettens konto. Pengene skal indbetales direkte til din modpart i sagen eller evt. til modpartens advokat.
Transport, parkering og adgangsforhold
Der er parkeringskælder under retsbygningen. Der er endvidere en mindre kommunal parkeringsplads foran retsbygningen med indkørsel fra Havnevej.
Der gøres opmærksom på, at parkeringsmuligheder tæt på retsbygningen kan være begrænset og vanskeligt.
Retten er inden for gåafstand (ca. 1,1 km) fra Holbæk Station. Nærmeste busstoppested er Brogade på Havnevej, hvor linje 228 og linje 504 standser.
Retsbygningen er handicapvenlig med gode adgangsforhold til både retslokaler og toiletter. På parkeringspladsen er der tæt på indgangen reserveret 1 plads til bil med handicapskilt, samt 1 plads i rettens parkeringskælder. Ved begge parkeringspladser er der elevatoradgange.
Der er på nuværende tidspunkt ikke opladerstandere til el-biler på parkeringspladser tæt på retsbygningen.
Ordensreglement og sikkerhed
I Retten i Holbæk kommer mennesker med mange forskellige ærinder. Her skal være rolige forhold, så det er nødvendigt, at alle overholder ordensreglementet for ophold i og omkring retsbygningen.
- Det er kun personer, der har ærinde, f.eks. er indkaldt til retsmøde eller er tilhørere, der må opholde sig i retsbygningen
- Længere tids ubegrundet ophold på gangene og i forhallen er ikke tilladt.
- Ophold skal ske under opretholdelse af god ro og orden.
- Det er ikke tilladt at medbringe glasflasker eller dåser med væsker. Madvarer og varme drikke må ikke medbringes i retslokalerne.
- Rygning og brug af elektroniske cigaretter er ikke tilladt.
- Det er ikke tilladt at medbringe hunde eller andre dyr - undtaget er servicehunde.
- Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for alkohol.
- Mobiltelefoner skal være slukketde under retsmøder.
- Det er forbudt at transmittere billeder og lyd under retsmøder.
- Billedoptagelse i rettens bygninger er forbudt, medmindre forudgående tilladelse er indhentet hos rettens Præsident.
- Billedoptagelse uden for rettens bygninger af sigtede, tiltalte og vidner på vej til og fra retsmøder er forbudt, medmindre den/de pågældende har givet samtykke.
- Anvisninger fra rettens personale skal følges.
Overtrædelse af overstående regler kan medføre bortvisning og politianmeldelse.
Wifi og teknik i retten
Der er trådløst netværk tilgængeligt i hele retsbygningen. Wifi-netværket hedder "Domstolguest". Der kræves ikke kode for at logge på.
For advokater er der mulighed for opkobling via Wifi på "Domprof". Ved oprettelse herpå, bedes man henvende sig i informationen. Adgangen gælder 1 år, og det er dit eget ansvar at bede om fornyelse ved adgangens ophør.
Retssalene er kablede
I alle retssale er der etableret HDMI-kabel i anklagerens og forsvarenes borde.
Herudover er der følgende adaptere til rådighed i retssalene:
- Apple lightning til iPad og iPhone
- Display port
- Mini display port
- USB-C
- HDMI
Mad og drikke
Det er ikke muligt at købe mad i retsbygningen, men der er en automat med varme drikke og en koldtvandshane.
Vi anbefaler, at du tager en madpakke med, hvis du ikke vil forlade retten for at købe frokost.
Udskrift af domme og kendelser
Du kan anmode om at få udskrifter af rettens afgørelser ved at skrive til retten. Du skal skrive rettens sagsnummer eller navne på sagens parter, og du skal oplyse, hvilket dokument du ønsker udskrift af.
Rettens mailadresse: holbaek@domstol.dk
Samtidig med bestillingen skal du betale 150,00 kroner i retsafgift pr. dokument, som skal indbetales til Retten i Holbæk konto, der har følgende registrerings- og kontooplysninger: 0216 - 4069 134 262.
Det skal fremgå tydeligt af bankoverførslen, hvilken sag det drejer sig om, husk derfor at anføre sagsnummer eller anden oplysning.
På hovedsiden for Danmarks Domstole kan du læse mere om, hvilke dokumenter du kan få indsigt i, hvordan du anmoder om dem, og hvilke myndigheder du kan få dokumenterne fra. Læs mere om aktindsigt.
Hjertestarter
Retten i Holbæk er udstyret med en hjertestarter.
Hjertestarteren er placeret til venstre for hovedindgangen i et varmeskab.
Sidst opdateret: 06. januar 2025