Gå til sidens indhold

Skal du udveksle fortrolige eller følsomme personoplysninger med en instans ved Danmarks Domstole, har du flere muligheder.

Digital Post

Digital Post er Danmarks fællesoffentlige it-løsning til sikker digital kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder. Både løsningen og beskederne hedder Digital Post.

Bemærk, at alle instanser i Danmarks Domstole er registreret under fælles CVR-nummer – og med navnet ”Domstolsstyrelsen”. Derfor er det desværre ikke muligt at søge direkte på den enkelte ret eller nævn under ”modtager”.

Du finder den ønskede ret/nævn på følgende måde:

  1. Vælg ”Skriv ny besked”
  2. I feltet ”Modtager” skrives ”Domstolsstyrelsen”
  3. I søgefeltet ”Kategori” skrives navnet på retten, du vil kontakte, fx ”Retten på Bornholm” eller ”Bornholm” – eller klik på ”Vælg kategori” for at åbne en oversigt over alle retter/nævn.
  4. Herefter kan du vælge fx ”skifteretten på Bornholm”.
  5. Skriv din besked, og klik på ”Send”.

For yderligere support: Benyt ”Trin-for-Trin-guide: Kontakt til Danmarks Domstole via Digital Post” til højre.

Både virksomheder og private kan benytte Digital Post for at skrive til Danmarks Domstole.

Sikker Mail (kun for virksomheder)

Hvis du ønsker at sende følsomme eller fortrolige personoplysninger via mail til instanser ved Danmarks Domstole, skal mailen krypteres med et certifikat (Sikker Mail).

For at sende Sikker Mail skal du have den offentlige nøgle, der hører til certifikatet.

De fleste postkasser ved Danmarks Domstole, der ikke er personlige, er i stand til at modtage Sikker Mail.

Du kan finde den offentlige nøgle til brug for kryptering til de enkelte postkasser på Digitaliseringsstyrelsens side om MitID Erhverv (åbner i nyt vindue)

Via ”minretssag.dk”

Hvis du eller din virksomhed er part i en civil sag, skal du sende relevante dokumenter via minretssag.dk.

Gå til minretssag.dk (åbner i nyt vindue)

Via Skifteportalen ”minskiftesag.dk

Hvis du er kontaktperson eller bobestyrer i et dødsbo, eller hvis du skal anmelde krav og tilgodehavender, eller registrere effekter eller forespørgsler i dødsboer, skal du uploade relevante dokumenter via Skifteportalen minskiftesag.dk.

Du skal også bruge Skifteportalen, hvis du vil sende en meddelelse til skifteretten i forbindelse med en tvangsopløsningssag, fx hvis du er likvidator eller tidligere ledelsesmedlem i en tvangsopløsningssag, eller hvis du vil anmelde krav og tilgodehavender.

Gå til minskiftesag.dk (åbner i nyt vindue)

Hvis du ikke har behov for at udveksle følsomme eller fortrolige personoplysninger, må du gerne sende os en almindelig mail.

Hvis en instans fra Domstolene skriver til dig, vil meddelelsen som regel blive sendt til din Indbakke i Digital Post.

Find mailadresser til de enkelte retter/nævn her

Mails med virus eller makroer

Alle indkomne mails scannes for vira.

Hvis der til retterne sendes mails, der enten indeholder vira og/eller makroer (programkode), vil de blive afvist af postsystemet ved Danmarks Domstole.

Afviste mails er at betragte som ikke modtagne.

Hvis du vil vedhæfte filer

Hvis du vælger at vedhæfte en eller flere filer til din mail, så vær opmærksom på, at retterne kun modtager filer af typen:

  • .pdf (adobe pdf-format)
  • .docx (Nyt word-format) 
  • .doc (ældre word-format) 
  • .jpg (format til billeder)
  • .txt (format til ren tekst)
  • .xls (excel-format)
  • .xlsx (nyere excel-format).

Sidst opdateret: 28. juni 2024