Gå til sidens indhold

Domstolene er i gang med at digitalisere skifteområdet. Her finder du alt, hvad du som advokat behøver at vide om de kommende ændringer.

Fra den 11. november 2025 vil hele dødsboskifteområdet blive digitaliseret under Skifteportalen. Det betyder, at både anmodninger om skifteform, opgørelser og kommunikation med skifteretten fra den dato vil foregå over domstolenes skifteportal minskiftesag.dk.

Allerede fra den 30. september 2025 vil udvalgte pilotretter afprøve systemet. Det vil få betydning for advokater med sager i de berørte retskredse. Pilotretterne er endnu ikke udpeget.

Formålet med digitaliseringen er at lette sagsbehandlingen og gøre domstolene mere tilgængelige for borgere, myndigheder, advokater og virksomheder.

Betydning for bobestyrere

Digitaliseringen vil især få betydning for advokater, som er udpeget til bobestyrere i dødsboer. Bobestyrere skal fremover bl.a. bruge minskiftesag.dk til følgende opgaver:

  • Kommunikation med skifteretten
  • Overblik over data i sagen
  • Indsendelse af boopgørelse, åbningsstatus, redegørelser og salærmeddelelse
  • Betaling af boafgift
  • Håndtering af klager
  • Anmodning om tinglysning af meddelelse om bobestyrerbehandling
Brug af Skifteportalen i dag

I dag foregår dele af dødsbosagsbehandlingen via minskiftesag.dk, hvor du som bobestyrer får en oversigt over krav, tilgodehavender, fortegnelser/effekter og forespørgsler til dødsboet. Fra slutningen af 2025 vil hele dødsboskiftebehandlingen foregå via minskiftesag.dk.

Du kan finde vejledning til brug af Skifteportalen på dosmtol.dk via dette link 

Fremvisninger af nye funktioner i Skifteportalen

Straffe- og skifteprogrammet vil løbende afholde fremvisninger af de nye funktioner i Skifteportalen. Formålet er, at advokater vil få mulighed for at komme tættere på løsningen, stille spørgsmål og blive trygge ved de kommende forandringer. Når datoerne er fastlagt, vil tilmelding være tilgængelig via domstol.dk.

Sidst opdateret: 24. marts 2025