Retten i Kolding

Hvis du skal møde i Retten i Kolding, kan du få brug for at kende til de praktiske forhold.

Retten i Kolding
Kolding Åpark 11
6000 Kolding

Telefonnummer: 99 68 68 00

Bitingsted i Vejle:
Enkelte fogedmøder samt notarforretninger.
Damhaven 5A, st.th.
7100 Vejle

Åbningstider

Retten i Kolding har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.

Retten er lukket på helligdage, på Grundlovsdag samt den 24. og 31. december.

Telefon og mail

Det vil ofte være nemmest at kontakte os pr. mail. Det er bedst at kontakte rettens enkelte afdelinger direkte, hvis du ved hvilken afdeling, der har med din sag at gøre.
Hvis du har et sagsnummer, skal du skrive sagsnummeret i emnefeltet på din mail.
Se kontaktoplysninger for Retten i Kolding

Sikker mail

Almindelige mails er ikke sikre, så hvis du skal sende følsomt materiale, er det en god idé at sende via borger.dk. På borger.dk skal du logge ind med dit NemID og vælge "Digital post". Når du vælger "Skriv ny post", kan du finde Retten i Koldings forskellige afdelinger under kategorien Offentlige myndigheder/Stat -> Danmarks Domstole -> Retten i Kolding.
Gå til borger.dk

Virksomheder kan med en certifikatløsning sende og modtage sikker digital post via Retten i Koldings officielle mailadresser. Certifikatet til at kryptere og underskrive digital korrespondance med retten, så kun du og retten kan læse den, kan du finde på Nets' hjemmeside.

Bank, fakturering og betaling

Retten i Kolding har konto i Danske Bank. Se kontonummeret nedenfor

Når du overfører penge til retten, er det vigtigt, at du i bemærkningsfeltet skriver rettens sagsnr. Hvis du ikke har rettens nr., kan du skrive parts navn og evt. type sag. 

Overførsler (f.eks. retsafgift) vedrørende:

  • Notarialforretninger
  • Civile sager
  • Fogedsager
  • Skiftesager
  • Bo- og tillægsafgift  
  • Udskrifter og attester fra alle afdelinger 

indbetales til Danske Bank reg.nr. 0216 kontonr. 406 913 3851

Overførsler vedrørende: 

  • Sikkerhedsstillelser i tvangsauktioner
  • Sikkerhedsstillelser vedrørende genoptagelse af fogedsager 
  • Betaling af fordringer i fogedsager primært til rekvirenten/advokat. Alternativ kan beløbet overføres til Retten som videreekspederer beløbet til rekvirenten.

indbetales til Danske Bank reg.nr. 0216 kontonr. 406 913 3835

IBAN: DK64 0216 4069 1338 35

BIC/SWIFT: DABADKKK

Retten i Kolding modtager dankort, mobilePay eller kontanter.

__________________________________________________________

Løn

Lønkørsler for domsmænd, vidner (tabt arbejdsfortjeneste) og stævningsmænd sker 2 gange månedligt. Lønsedler fremsendes ikke pr. post. De skal findes på www.e-boks.dk.

Spørgsmål til løn kan rettes til Administrationen, tlf. 99 68 68 00. E-mail adm.kol@domstol.dk

____________________________________________________________

Elektronisk fakturering:

Al fakturering til retten skal ske elektronisk.

Ved fakturering benyttes rettens EAN-nummer.

EAN-lokationsnummer: 
5798000161788


Leverandører, der ikke kan fakturere elektronisk, skal benytte et godkendt  ”Læs Ind-bureau. ”

”Læs Ind-bureauer” er en it-virksomhed, der scanner leverandørens manuelle faktura og videresender den elektronisk til modtageren. 

Godkendte "Læs Ind-bureauer":

  1. DATA SCANNING A/S, tlf. 70 12 10 99, www.datascanning.dk

    Læs mere om elektronisk fakturering på www.virk.dk eller på Økonomistyrelsens hjemmeside: www.oes.dk.

Transport, parkering og adgangsforhold

Transport

Kolding station:
Retten er indenfor gåafstand fra Kolding station. Det tager ca. 10 minutter at gå til retten.

Du kan evt. se på www.rejseplanen.dk og lave en rejseplan til Kolding Åpark 11, 6000 Kolding. Her kan du få et kortudsnit af gåturen fra stationen til Retten.

Vejle station:
Bitingstedet er indenfor gå-afstand fra Vejle station. Det tager ca. 10 minutter at gå til retten.

Du kan evt. se på www.rejseplanen.dk og lave en rejseplan til Damhaven 5A, st. th., 7100 Vejle. Her kan du få et kortudsnit af gåturen fra stationen til Retten.

Busser:
Se nærmere omkring busser, der kører til Kolding og Vejle på www.sydtrafik.dk  

Parkering:

Kolding: 

Parkeringsregler ved Retten i Kolding.

Mandag til fredag i tidsrummet 7-17:

 P-skive påbudt

  • Gratis parkering i 30 minutter med korrekt indstillet p-skive
  • Parkering derudover kun tilladt med gyldig p-tilladelse registreret via Tap'n'park i rettens information
  • Parkering er kun tilladt i afmærkede båse

Ved overtrædelse kan et kontrolgebyr på 795 kr. pr. døgn blive udstedt. Ved parkering på en handicapplads uden gyldigt handicapskilt synligt placeret i forruden kan et kontrolgebyr på 1.590 kr. pr. døgn blive udstedt.

Vejle:

Ved Damhaven 5A er der gratis tidsbegrænset parkering, maksimalt 2 timer.

Vejledning for handicappede:

Retten i Kolding er God Adgang-mærket og har fået tildelt mærker for alle 7 handicapgrupper, fordi der er gode fysiske adgangsforhold for alle.

Du kan via dette link læse om adgangsforholdene i detaljer; om eksempelvis parkeringspladser, toiletter, elevatorer m.m. Skal du være nævning eller domsmand, bør du forud for dit møde, forhøre dig om hvilken sal dit møde foregår i, da der er lidt forskel på adgangen til podierne.

 

Ordensreglement og sikkerhed

I Retten i Kolding kommer mennesker med mange forskellige ærinder. Her skal være trygt at komme og rolige forhold, så det er nødvendigt, at alle overholder ordensreglementet for ophold i og omkring retsbygningen.

  • Det er kun personer, der har ærinde, fx er indkaldt til retsmøde eller er tilhørere, der må opholde sig i retsbygningen
  • Det er ikke tilladt at bære synlige rygmærker og lignende
  • Ophold skal ske i god ro og orden
  • Rygning er ikke tilladt
  • Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for alkohol
  • Det er ikke tilladt at fotografere eller optage lyd uden rettens tilladelse
  • Det er tilladt at bruge mobiltelefoner i rettens information og ventearealer, når det sker hensynsfuldt. Mobiltelefoner skal altid være på lydløs
  • Mobiltelefoner skal være slukket i retssalene
  • Personer, der opholder sig i rettens bygninger, skal følge anvisninger fra rettens personale
  • Det er ikke tilladt at medbringe dyr uden tilladelse
  • Børn under 15 år har ikke adgang til retsmøder uden dommerens tilladelse

Overtrædelse af ordensreglementet kan medføre bortvisning og evt. politianmeldelse og bøde.

Sikkerhed i retten

Der er fast adgangskontrol ved Retten i Kolding.

Retten bruger videoovervågning i retsbygningen og på udendørsarealerne. Besøgende ved Retten i Kolding skal rette sig efter anvisninger fra servicevagter og rettens øvrige personale.

Wi-fi og teknik i retten

Der er trådløst netværk tilgængeligt i hele retsbygningen. Wi-fi-netværket hedder Domstol-Guest. Du skal vælge Domstol-Guest i netværksoversigten på din enhed. Derefter åbner billedet på Domstol.dk. Såfremt billedet ikke åbner på Domstol.dk, skal du taste adressen i browseren. 

I velkomstbilledet skal du registrere dig med email og telefonnummer. Derefter modtager du en kode på SMS. Tast mail og kode for at logge på. 

AV-udstyret kan bruges til at vise digitalt bilagsmateriale som fotos, videoer, skitser og dokumenter i øvrigt.
Via storskærm eller projektor kan materialet vises for både retten, parterne og tilhørerne samtidigt.

Scan til pdf

Bilag skal være scannet til pdf med tekstgenkendelse (OCR). Bilagets forside og indholdsfortegnelse skal være med i bilagsnummereringen. Bilagsmaterialet skal opdeles i følgende sideinterval: 1-100, 101-200, 201-300 eller 1-1000, 1001-2000, 2001-3000. Alternativt kan bilagene scannes som ét stort dokument. Det afhænger dog af størrelsen på filen. Hvis filen bliver for stor, er den for svær at håndtere under afviklingen af retssagen. Vær opmærksom på, at bilagene ikke scannes i foto-kvalitet.

Mad og drikke

Det er ikke muligt at købe mad i retsbygningen, men der er en automat, hvor du kan købe slik og drikkevarer. Der kan betales med MobilePay. 

Udskrift af domme og kendelser

Du kan anmode om at få udskrifter af rettens afgørelser ved at skrive til retten. Du skal skrive rettens sagsnummer eller navne på sagens parter, og du skal oplyse, hvilket dokument du ønsker udskrift af.
Rettens mailadresse: kolding@domstol.dk

Samtidig med bestillingen skal du betale 175 kroner i retsafgift pr. dokument, som skal indbetales til Retten i Koldings konto i Danske Bank, der har følgende registrerings- og kontooplysninger: 0216 - 4069 133 851. Det skal fremgå tydeligt af bankoverførslen, hvilken sag det drejer sig om.

 

Adgangskontrol

Retten i Kolding har fast adgangskontrol for at skabe bedre sikkerhed for rettens brugere og personale.
Det betyder, at personer, der møder i retten, som udgangspunkt skal gå igennem en metaldetektor. Nogle personer vil blive visiteret af rettens vagtpersonale. Medbringes en taske, vil den blive gennemgået eller gennemlyst af en røntgenscanner.

I forbindelse med sikkerhedskontrollen skal du være opmærksom på følgende:

· Tøm lommerne og læg løse genstande (fx pung, nøgler, bælte, mobiltelefon) i en bakke

· Når tasker, mapper, poser mv. er kontrolleret af en vagt, skal du gå gennem metaldetektoren

Hvis metaldetektoren giver signal, skal du igennem et manuelt eftersyn af en sikkerhedsmedarbejder. Der gennemføres også tilfældige manuelle eftersyn, selv om metaldetektoren ikke giver alarm.

Hvis visitationen foretages ved klappen og beføling uden på tøjet, kan du altid bede om at blive undersøgt af en person af samme køn som dig.

Sikkerhedspersonalet opbevarer genstande, som kan true sikkerheden i retsbygningen.

Du får en kvittering, som du fremviser, når du skal have de opbevarede genstande retur.

Genstande, der er blevet opbevaret under dagens retsmøder, og som ikke er blevet afhentet ved dagens afslutning kl. 15.00, opbevares af retten i 4 uger. Herefter overgives de til politiets hittegodskontor, alt efter genstandens art og værdi. Genstande, der ikke afleveres til politiet, destrueres.

Eksempler på genstande, der IKKE må medbringes i retten:

- Skydevåben

- Knive, dolke og andre stikvåben

- Slagvåben

- Knojern

- Peberspray

- Tåregas

- Spidse genstande som fx sakse og sprøjter

- Arbejdsværktøj, medmindre det tilhører håndværkere, der skal benytte det professionelt i retten

- Håndjern

- Spidse paraplyer

- Glasflasker og dåser indeholdende væsker

Hvis vagten er i tvivl om, hvorvidt en besøgende har medtaget andre våbenlignende eller personfarlige genstande, vil vagten altid for en sikkerheds skyld opbevare genstanden under retsmødet.

Hvis man har pligt til at møde, f.eks. som tiltalt eller vidne, men nægter at gå igennem sikkerhedskontrollen, vil det i henhold til retsplejeloven blive sidestillet med udeblivelse.

Sikkerhedskontrollen kan desværre medføre ventetid ved rettens indgang. Alle opfordres derfor til at møde i god tid. Det er den mødendes eget ansvar at møde til tiden.

Befordring udkørende fogedforretninger

Retten i Kolding har indgået en befordringsaftale med Taxa Syd Amba, cvr. 75711115.
Aftalen betyder, at fogeden fra 1. januar 2020 skal befordres med taxa til udkørende forretninger. Det vil således ikke længere være muligt for rekvirenten selv at befordre rettens medarbejder til og fra forretningen.
Baggrunden for aftalen er primært hensynet til medarbejdernes sikkerhed, men også hensynet til rettens upartiskhed, komfort under længere kørsler, og til at man kan arbejde i taxaen, har været afgørende for rettens beslutning. Flere andre retter har allerede lignende ordninger.
Taxaen vil blive bestilt af retten og skal betales af rekvirenten i første række. Rekvirenten skal da blot møde på adressen for forretningen på det fastsatte tidspunkt, jf. nedenstående.
Fremgangsmåden i forbindelse med taxakørslen vil for retten blive således:
A
Hvis der er flere sager på en køredag, udarbejder retten en køreplan, hvor turens forløb planlægges under hensyntagen til geografien samt med angivelse af mødested og -tidspunkt(er). Planen sendes til taxaselskabet senest kl. 14.00 dagen før kørslen. Retten giver herefter besked til rekvirenten om, hvornår der skal gives møde på adressen i den enkelte sag.
B
Hvis en dags sager kun vedrører én rekvirent, skal der ikke planlægges en rute på forhånd. Ruten lægges da undervejs.
C
Hvis retten kun har behov for kørsel til én enkelt sag, bestilles taxaen til et bestemt tidspunkt.
D
Hvis der på en planlagt køredag kun resterer få sager, fordi de øvrige planlagte sager er blevet tilbage-kaldt eller aflyst af andre grunde, er taxaselskabet forpligtet til at køre rettens medarbejder retur til ret-tens adresse, for derefter at returnere igen på et senere aftalt tidspunkt og hente rettens medarbejder til kørsel til den eller de sidste sager. Der kan ikke i den situation kræves betaling for tiden mellem den før-ste sags afslutning og den sidste sags påbegyndelse.
Hvis en sag gennemføres, vil befordringsudgifterne blive fordelt således, at dagens samlede køreudgift vil blive delt ligeligt med antallet af behandlede sager. Herefter vil Taxa Syd fakturere rekvirenten via oplysninger fra retten, uden rettens mellemkomst i øvrigt. Taxa Syd fakturerer som udgangspunkt ugentligt.
Taksterne for kørsel pr. 1. januar 2020 er på hverdage mellem kl. 6-18 et startgebyr på 37,40 kr., samt en ef-terfølgende minutpris på 4,59 kr. (timepris på 274,89 kr.) og en kilometerpris på 9,18 kr. Ved kørsel på andre tidspunkter eller ved behov for særligt store vogne, f.eks. til befordring af effekter, vil taksten være højere og kan oplyses på forespørgsel. Priserne kan reguleres af Taxa Syd og vil til enhver tid kunne ses på Taxa Syds hjemmeside, idet der af de der angivne priser skal fratrækkes 15 %.
Rekvirenter skal som hidtil selv indgå aftaler med eventuelt flyttefirma og låsesmed.

Flyttefirmaer der anvendes ved udsættelser

Flyttefirmaer i Sydøstjyllands Politi:

BECHS & ABC Flytteforretning ApS, Nordager 8, 6000 Kolding tlf. 7552-6999
Mail: abc@abcflytteforretning.dk

Vesterlund & Wølk Transport, Ægirsvej 14, 7000 Fredericia v/ Niels Vesterlund, tlf. 4027-3691 og John Wølk tlf. 2026-3676. Lager: Fabriksvej 3, 7000 Fredericia.
Mail: flytning@ww-trans.dk eller niels@ww-trans.dk

Universal Transport & Flytteforretning, Stiftsvej 11, 7100 Vejle, tlf. 7584- 3311 / Brian tlf.: 4070- 8181 / Tommy tlf.: 6029-9901 / Maria tlf.: 2632-9008. Lager i Vejle og i Lund v/Horsens.
Mail: firma@universaltransport.dk , brian@universaltransport.dk , tc@universaltransport.dk

Horsens Flyttefirma, Korden 5, 8700 Horsens tlf. 8181-8700
Mail: Flyt@Horsensflyttefirma.dk

Jydsk Flytteforretning, Århusvej 47, 8382 Hinnerup, Lager på Pi 3i Søften, 8382 Hinnerup, Århus. Tlf. 8698- 6605/Klaus tlf.: 4055- 3158. Vedr. regninger Tina tlf.: 2844-4580.
Mail: info@jydsk-flytteforretning.dk

Grindsted Flytte- og Vognmandsforretning, Søndre Boulevard 271, 7200 Grindsted. Tlf. 7532-3226 / Jørgen tlf.: 2240-2064. Lager: Heimdalsvej 29.
Mail: hede-j@mail.dk

Auktionshus:
Haderslev Auktionshus, Norgesvej 49, 6100 Haderslev, tlf.: 2964 0141
Mail: auktion@haderslevauktion.dk

Sidst opdateret: 09. oktober 2020