Om Skifteportalen
Skifteportalen er Domstolsstyrelsens nye selvbetjeningsløsning og platform til behandling af skiftesager.
Skifteportalen skal understøtte skifteretternes kommunikation med domstolenes brugere og samle udveksling af information i skiftesager ét sted. Frem mod 2026 bliver Skifteportalen løbende opdateret med nye sagstyper og nye funktionaliteter.
Formålet med løsningen er at lette sagsbehandlingen i skiftesager og gøre retsvæsnet mere tilgængeligt for borgere, myndigheder, advokater og virksomheder.
Første del af Skifteportalen blev lanceret i november 2022 og understøtter en mindre del sagsbehandlingen af dødsboskiftesager. I dag kan man bruge Skifteportalen, hvis man er kontaktperson eller bobestyrer i et dødsbo, eller hvis man skal anmelde krav, tilgodehavender, effekter eller forespørgsler i dødsboer.
I løbet af 2024 udvides Skifteportalen til også at understøtte behandlingen af tvangsopløsningssager. Det er sager, hvor Erhvervsstyrelsen beder domstolene om at tvangsopløse et selskab, fordi virksomheden ikke har overholdt en række regler for ledelse, revision og årsrapport.
Læs mere om tvangsopløsning på domstol.dk via dette link
Udvidelsen af Skifteportalen udrulles den 16. januar 2024 til fem pilotretter, der skal teste systemet frem mod den fulde release den 6. juni 2024. Pilotretterne er:
- Retten på Bornholm
- Retten i Holstebro
- Retten i Roskilde
- Retten i Kolding
- Sø- og Handelsretten
I foråret 2025 udvides Skifteportalen til fuldt at understøtte dødsboskiftesager og ægtefælleskifter. Samtidigt digitaliseres retternes kassefunktion. I 2026 digitaliseres rekonstruktion, gældssanering og konkursbehandling under Skifteportalen.
Skifteportalen er tilgængelig på minskiftesag.dk (åbner i nyt vindue)
Sidst opdateret: 12. september 2023