Gå til sidens indhold

Procesbevillingsnævnet

10 dec. 2024

Procesbevillingsnævnet

Spørgsmål om fortolkning af 120-dages reglen ved afskedigelse

Procesbevillingsnævnet har den 6. december 2024 meddelt en fagforening tilladelse til anke til Højesteret af en dom, der er afsagt af Østre Landsret den 19. september 2024 (BS-21891/2024)

Medarbejderen blev ansat i en virksomhed på funktionærvilkår og havde som følge heraf blandt andet ret til løn under sygdom.

Under sin ansættelse havde medarbejderen i en 12-måneders periode i alt 120 sygefraværsdage. Den 7. juni 2023 var den 120. hele sygefraværsdag, hvor medarbejderen inden for et tidsrum af 12 på hinanden efterfølgende måneder havde sygefravær med løn.

Samme dag blev der sendt en opsigelse til medarbejderen, hvorefter medarbejderen blev opsagt med 1 måneds varsel efter 120-dages reglen i funktionærlovens § 5, stk. 2.

I medfør af funktionærlovens § 5, stk. 2, kan det ved skriftlig aftale bestemmes, at en funktionær kan opsiges med et forkortet varsel på 1 måned i det tilfælde, hvor funktionæren har oppebåret løn under sygdom i ialt 120 dage i en periode af 12 på hinanden følgende måneder.

Opsigelsen blev sendt til ansøgeren som rekommanderet post. Forsendelsen af opsigelsen blev oprettet hos postvæsnet kl. 13.42 og indleveret til forsendelse kl. 16.41.

Den 9. juni 2023 modtog medarbejderen opsigelsen, der var blevet afleveret i medarbejderens postkasse kl. 10.46.

Medarbejderen anlagde efterfølgende sag mod virksomheden ved byretten.

 

Byretten frifandt virksomheden

Byretten lagde til grund, at der ved vurderingen af, om en funktionær er opsagt, som udgangspunkt må lægges vægt på det tidspunkt, hvor opsigelsen er kommet frem til funktionæren, og at dette udgangspunkt også må gælde ved vurderingen af, om en opsigelse er sket efter udløbet af de 120 sygefraværsdage, jf. funktionærlovens § 5, stk. 2.

Herudover lagde byretten til grund, at underskrivelsestidspunktet og afsendelsestidspunktet for opsigelsen lå efter arbejdsdagens ophør.

På denne baggrund fandt byretten, at opsigelsen var afgivet efter den 120. hele sygefraværsdag, og medarbejderen kunne derfor gyldigt opsiges med forkortet varsel som sket.

Byretten frifandt således virksomheden.

 

Landsretten stadfæstede byrettens dom

Landsretten henviste til, at der i medfør af ordlyden og formålet med funktionærlovens § 5, stk. 2, tidligst kunne afgives meddelelse om opsigelse, når den 120. sygefraværsdag var udløbet.

Landsretten henviste også til, at medarbejderens normale arbejdstid lå mellem kl. 8.30 og kl. 15.00.

På denne baggrund fandt landsretten, at opsigelsen måtte anses for at være afgivet ved indlevering af brevet til forsendelse hos postvæsnet den 7. juni 2023, kl. 16.41, hvilket var efter arbejdstids ophør.

Landsretten tiltrådte derfor, at opsigelsen var afgivet efter den 120. sygefraværsdag.

Landsretten stadfæstede således byrettens dom.

 

Procesbevillingsnævnets sagsnummer

Sagen er behandlet i Procesbevillingsnævnet under j.nr. 24/25608.

Østre Landsrets dom er trykt i U 2024.5358 Ø.