25 jun. 2024
Procesbevillingsnævnet
Omgørelse af tidligere afgørelse om at gennemføre syn og skøn
Procesbevillingsnævnet har den 21. juni 2024 meddelt en række sagsøgere tilladelse til kære til Højesteret af to kendelser, der er afsagt af Østre Landsret henholdsvis den 18. marts 2024 og den 17. april 2024 (B-1314-16, B-2073-16, B-2564-17, B-2633-17 og B-803-18).
Sagerne angår det erstatningsretlige opgør i anledning af børsnoteringen af et selskab og selskabets konkurs relativ kort tid derefter.
I forlængelse af selskabets konkurs lagde en række investorer m.fl. sager an mod blandt andre konkursboet, en række kapitalfonde, tidligere ledelsesmedlemmer og selskabets revision. Sagerne er henvist til og sambehandles ved Østre Landsret som første instans, jf. retsplejelovens § 226.
Den 10. juli 2022 tog landsretten sagsøgernes anmodning om syn og skøn til følge, og den 22. december 2022 traf landsrettens afgørelse om skønstemaernes udformning.
Ved retsbog af 14. februar 2023 traf landsretten for så vidt angår en del af spørgetemaerne afgørelse om, at Finans Danmark skulle bringe to skønsmænd i forslag, og at disse skønsmænd skulle have betydelig erfaring med processen omkring udarbejdelse af prospekter og prisfastsættelse af aktier vedrørende danske børsnoteringer.
For så vidt angår en anden del af spørgetemaerne anførte landsretten i samme retsbog, at der var enighed om, at FSR – danske revisorer (FSR) skulle fremkomme med forslag til to skønsmænd, og landsretten fandt, at disse skønsmænd skulle have indgående kendskab til revision af børsnoterede virksomheders koncernregnskaber, herunder IFRS-standarderne.
Da det efterfølgende viste sig vanskeligt at finde egnede skønsmænd, anmodede sagsøgerne bl.a. om en ændring af de af landsretten stillede kvalifikationskrav til skønsmændene, eller at en anden organisation skulle anmodes om at bringe egnede skønsmænd i forslag.
Landsretten afsagde kendelser om at omgøre beslutningen om gennemførelse af syn og skøn
Ved kendelse af 18. marts 2024 anførte landsretten for så vidt angår en del af skønstemaerne, at der ikke var grundlag for at ændre på de kvalifikationskrav, som blev fastsat i retsbog af 14. februar 2023. Videre anførte landsretten, at det havde vist sig umuligt at finde habile skønsmænd med de anførte kvalifikationer. Landsretten fandt derfor, at kendelsen og beslutningen om syn og skøn ved to skønsmænd, der udpeges efter forslag fra Finans Danmark, måtte omgøres under hensyn til de ændrede omstændigheder, således at sagerne fremmes uden afholdelse af syn og skøn.
Ved kendelse af 17. april 2024 anførte landsretten for så vidt angår en anden del af skønstemaerne, at der ikke var grundlag for at lempe på de kvalifikationskrav, som landsretten stillede for skønsmændene i retsbogen af 14. februar 2023, og at to foreslåede skønsmænd ikke opfyldte kvalifikationskravene, hvorfor de ikke kunne udpeges som skønsmænd. Videre anførte landsretten, at sagen var berammet til hovedforhandling i 2025, og hvis FSR skulle anmodes om at fremkomme med andre forslag til skønsmænd, ville sagen formentlig først kunne blive hovedforhandlet i 2026. Henset til, at sagen verserer på syvende år, at parterne har krav på, at sagen behandledes inden for rimelig tid, og at det påhviler landsretten at sikre dette, fandt landsretten, at afgørelsen om syn og skøn ved to skønsmænd, der udpeges efter forslag fra FSR, måtte omgøres under hensyn til de ændrede omstændigheder, således at sagerne fremmes uden afholdelse af syn og skøn.
Procesbevillingsnævnets sagsnumre
Sagerne er behandlet i Procesbevillingsnævnet under j.nr. 24/08732, 24/08907, 24/11449 og 24/11485.