Retten i Randers

Retten i Randers

Hvis du skal bruge notarens underskrift, skal du bestille tid i vores online-booking.

En notar er den person, der bekræfter underskrift af testamenter og andre dokumenter. Du skal der-for bruge notaren, hvis du skal underskrive et testamente eller have bekræftet din underskrift på et dokument.

Du kan underskrive testamente eller andre dokumenter for notaren i Randers og på afdelingskonto-ret i Grenaa. Du skal bestille tid hos notaren online fra din computer, tablet eller smartphone. Du kan booke og finde ledige tider hos notaren i Randers eller Grenaa ved at klikke på linket herunder.

Du skal have din mobiltelefon og din mailadresse parat. Du kan undtagelsesvis bestille tid ved at kontakte retten på telefon 9968 8600.

Online tidsbestilling til notaren i Randers kan ske på dette link:
Klik her og bestil tid hos notaren i RANDERS.
Randers, Nørregade 1, 8900 Randers C
Se i kalenderen, hvornår første ledige dato er markeret med grøn.
Retsafgift kan betales med dankort, MobilePay eller kontant

Online tidsbestilling til notaren i Grenaa kan ske på dette link:
Klik her og bestil tid hos notaren i GRENAA.
Grenaa, Østerbrogade 20, 8500 Grenaa
Se i kalenderen hvornår første ledige dato er markeret med grøn.
Retsafgift kan betales med MobilePay eller kontant med lige penge.
Der kan ikke betales med dankort i Grenaa.

Du kan ikke bestille tid til udkørende notarforretning, lodtrækning eller boksåbning online. Der skal retten kontaktes telefonisk på 9968 8600.

Der foretages p.t. ikke udkørende notarforretning.

Det skal du gøre ved testamente

Ved underskrift af testamenter medbringes:

  • Billedlegitimation i form af pas/kørekort og gerne et sygesikringsbevis
  • Det originale testamente (vær opmærksom på, at testamentet ikke må være underskrevet hjemmefra) Notaren kan ikke hjælpe med at udarbejde testamenter.
  • En kopi af testamentet. Det er en fordel, at der kun skrives på den ene side af papiret. Husk at forsiden skal være den autoriserede blanketforside.

Hvis én advokat ønsker testamentet retur skal du medbringe en adresseret og frankeret svarkuvert.

Download forside-blanket til testamente

Det skal du gøre ved fremtidfuldmagt

Hvis du vil lave en fremtidsfuldmagt, skal du først oprette fremtidsfuldmagten på Tinglysningsrettens selvbetjeningsside. Du skal bruge NemID for at logge ind. Hvis du er fritaget for digital kommunikation med det offentlige, skal du i stedet henvende dig til et af landets familieretshuse, hvor du så kan oprette din fremtidsfuldmagt.
Gå til Tinglysningsrettens selvbetjeningsside
Se oversigt over landets familieretshuse

En digital fremtidsfuldmagt er først gyldig, når den er påtegnet af notaren. Du skal huske at notere referencenummeret fra Tinglysningsrettens selvbetjeningsside. Det skal notaren bruge sammen med din billedlegitimation.

Du kan læse mere om fremtidsfuldmagter på Familieretshusets hjemmeside.
Læs mere om fremtidfuldmagter hos Familieretshuset

Det skal du gøre ved andre dokumenter

Ved bekræftelse af andre dokumenter medbringes:

  • Dokumentet/dokumenterne (vær opmærksom på, at dokumentet/dokumenterne ikke må være underskrevet hjemmefra. Har du mere end 7 dokumenter, skal du kontakte retten telefonisk for at aftale en tid)
  • Pas eller kørekort eller anden billedlegitimation som også indeholder dit cpr.nr.
  • Hvis notaren skal bekræfte, at du har tegningsret for et selskab, skal du medbringe en tegningsudskrift fra Erhvervsstyrelsen. Tegningsudskriften må højst være 3 måneder gammel.

Hvad kan notaren ikke hjælpe dig med

  1. Notaren skal ikke påtegne dokumenter fra andre danske offentlige myndigheder. Dokumentet skal sendes direkte til apostille hos Udenrigsministeriet eller kontakt den myndighed der har udstedt det originale dokument.

  2. Notaren kan alene bekræfte din underskrift på private dokumenter, hvor din underskrift naturligt kræves, og hvor dokumentets sprog (dansk/engelsk) er forståeligt for notaren.

  3. Notaren kan alene bekræfte kopier, hvor notaren med sikkerhed kan konstatere, at der er tale om et originalt dokument, og hvor dokumentets sprog (dansk/engelsk) er forståeligt for notaren.

    • Vær opmærksom på, at Udenrigsministeriet ikke skal bruge flere kopier til en apostille.                  

Priser for brug af notaren

Retsafgifterne for notarens arbejde er:

  • Bekræftet kopi af et dokument: 100 kr. pr. kopi
  • Testamente: 300 kr.
  • Ændring eller tilbagekaldelse af testamente: 300 kr.
  • Fremtidsfuldmagt: 300 kr.
  • Protest af en veksel 300 kr.
  • Lodtrækning: 500 kr. pr. påbegyndt time
  • OBS! Hvis notaren er nødt til at komme hjem til dig, skal du også betale for transporten

Sidst opdateret: 24. juni 2020