Kirker, præsteembeder og menighedsråd
Læs om kirkers, præsteembeders og menighedsråds køb og salg, navneændring, servitutter, underskriftsforhold, dokumentation samt håndtering i forbindelse med tinglysning.
De enkelte menighedsråd har et cvr-nr., hvor eventuelle ansatte er tilknyttet.
I forhold til registrering i Tingbogen skal den enkelte kirke og de enkelte præsteembeder have hvert deres cvr-nr., hvor der ikke er tilknyttet ansatte.
I henhold til menighedsrådslovens § 34, stk. 3, lov om folkekirkens økonomi § 21, stk. 1, og landsrets afgørelse V.L.B.-0358-23, kan et menighedsråd ikke være anført som adkomsthaver.
Ejer i Tingbogen
Ejendomme tilhørende sogne eller pastorater skal være registreret således i Tingbogen:
Kirke
Kirken kan være adkomsthaver for kirkebygning, kirkegård, bygninger på kirkegård, bygninger uden for kirkegården til brug for kirke/kirkegård (fx sognegård, kirkekontor, mandskabs- og redskabsbygninger).
I Det Centrale Virksomhedsregister kan kirkens navn fx registreres som ”x kirke v/ x sogns menighedsråd” eller ”x kirke v/ x pastorats menighedsråd”.
Præsteembede
Præsteembedet kan være adkomsthaver for præstebolig og præstegårdsbrug (fx landbrugsbygninger og -jord).
I Det Centrale Virksomhedsregister kan præsteembedets navn fx registreres som ”x præsteembede v/ x sogns menighedsråd”.
Køb og salg
Køb
Køber kirken eller præsteembedet en fast ejendom, skal det anmeldes med dokumenttypen endeligt/betinget skøde, og kirkens eller præsteembedets cvr-nr. skal indsættes i rollen ”Køber”.
Salg
Sælger kirken eller præsteembedet en fast ejendom til tredjemand, skal det anmeldes med dokumenttypen endeligt/betinget skøde, og kirkens eller præsteembedets cvr-nr. skal indsættes i rollen ”Sælger”.
Godkendelser
Provstiudvalget eller stiftsøvrigheden skal godkende køb og salg af arealer og bygninger, jf. lov om folkekirkens økonomi § 21 stk. 3, med tilhørende bekendtgørelse.
Provstiudvalgets godkendelse vedrørende køb og salg af kirkens eller præsteembedets faste ejendomme, byggegrunde til opførelse af tjenestebolig, samt køb og salg af arealer og bygninger uden for kirkegården til brug for kirken eller kirkegården, skal der vedhæftes dokumentation for.
Se evt. vejledningen ”Vedhæft bilag 1” (pdf).
Stiftsøvrighedens godkendelse vedrørende køb og salg af kirkens eller præsteembedets faste ejendomme, når bygningen er fredet. Køb og salg af arealer, som er en del af kirkegårde, bygninger på kirkegården eller parkeringspladser til brug for kirken eller kirkegården, skal der vedhæftes dokumentation for.
Se evt. vejledningen ”Vedhæft bilag 1” (pdf).
Underskriver provstiudvalget eller stiftsøvrigheden den digitale anmeldelse ved rollen ”Myndighed”, skal der ikke vedhæftes dokumentation for godkendelse.
Navneændring
Sogneændringer
Ved navneændring pga. sammenlægning af sogne til pastorat, eller sogne der deles i to, skal stiftsøvrigheden underskrive med rollen ”Myndighed”, eller der skal vedhæftes dokumentation for sogneændringen.
Se evt. vejledningen ”Vedhæft bilag 2” (pdf).
Dokumentation kan være:
- Kongelig resolution eller
- biskoppens afgørelse om sogne-/pastoratsændringer eller
- en tro og loveerklæring fra stiftsøvrigheden om, at der administrativt er bestemt sammenlægning eller opdeling af to eller flere sogne/pastorater med den konsekvens, at den faste ejendom nu tilhører fx ”x kirke v/ x sogns menighedsråd”, ”x præsteembede v/ x sogns menighedsråd”, ”x kirke v/ x pastorats menighedsråd”, ”x præsteembede v/ x pastorats menighedsråd”.
Ejerregistrering
Ved navneændring fra ”x menighedsråd” til ”x kirke v/ x sogns menighedsråd” eller ”x præsteembede v/ x sogns menighedsråd”, skal der underskrives af de tegningsberettigede for køber. Ved andre ændringer skal der tillige vedhæftes dokumentation fra provstiudvalget eller stiftsøvrigheden for at ejendommen tilhører den pågældende kirke eller embede.
Tinglysning af servitutter
Servitutter vedrørende særlige rettigheder
Ved tinglysning af fx forkøbsret samt salgs- og pantsætningsforbud skal der være vedhæftet en tilladelse eller underskrevet i rollen ”Myndighed” af provstiet, stiftet eller Kirkeministeriet.
Se evt. vejledningen ”Vedhæft bilag 2” (pdf).
Servitutter om urnenedsættelser
Ved servitutter om urnenedsættelser skal en kirkelig instans indsættes i rollen ”Påtaleberettiget” med cvr-nr. Dertil skal stiftsøvrigheden underskrive anmeldelsen i rollen ”Myndighed” eller tilladelsen til urnenedsættelsen skal vedhæftes anmeldelsen.
Se evt. vejledningen ”Vedhæft bilag 2” (pdf).
Der skal vedhæftes et rids.
Se evt. vejledningen ”Rids” (pdf).
Underskrift
Det er menighedsrådsformanden og den udpegede underskriftsberettiget, der skal underskrive på vegne af kirken eller præsteembedet. Tegningsregler i en vedtægt kan ikke træde i stedet for de tegningsregler, der følger af menighedsrådsloven, jf. landsrets afgørelse V.L.B.-1627-14.
Vedrører dispositionen flere menighedsråd, skal menighedsrådsformanden og den udpegede underskriftsberettiget for hvert af menighedsrådene underskrive.
Dokumentation for tegningsreglerne
Ved anmeldelse til tinglysning skal den seneste konstituering vedhæftes som dokumentation for, hvem der er valgt til menighedsrådsformand og udpeget som underskriftsberettiget.
Vedrører dispositionen flere menighedsråd, skal den seneste konstituering for hvert af menighedsrådene vedhæftes som dokumentation.
Anvendelse af fuldmagt
Det er muligt at anvende tinglysningsfuldmagt, som oprettes på tinglysning.dk.
Find vejledninger og læs om fuldmagter.
Fuldmagten oprettes med kirkens eller præsteembedets cvr-nr. som fuldmagtsgiver.
Er anmeldelsen underskrevet iht. tinglysningsfuldmagt, skal dokumentation for tegningsregler ikke vedhæftes som bilag til den digitale anmeldelse.
Sidst opdateret: 12. september 2024