Gå til sidens indhold

Retten i Aarhus

Retten i Aarhus

Retten i Aarhus vejleder gerne om praktiske procedurer, men vi tilbyder ikke juridisk rådgivning, med mindre du er part i en civil småsag.

Mange forsikringer dækker forskellige udgifter til advokat, hvis du får brug for retshjælp. Dette vil stå i dine forsikringspapirer.

Nedenfor har vi lavet en oversigt over de forskellige former for juridisk rådgivning, man som borger kan få brug for. Listen indeholder også kontaktoplysninger. I nogle af tilfælde har du mulighed for at få rådgivning helt gratis eller med tilskud fra staten. 

Retshjælp

Retshjælp ved advokat

Hvis du har brug for advokathjælp, kan du henvende dig til en advokat efter eget valg. Advokaten kan hjælpe dig med at udfylde en blanket om gratis retshjælp eller hjælpe dig med at søge om fri proces. Du kan læse om kriterierne for retshjælp hos Advokatsamfundet eller på borger.dk
Gå til Advokatsamfundet hjemmeside 
Gå til borger.dk

Telefonretshjælpen

Hvis du bor i et område af Danmark, hvor der ikke er adgang til anden retshjælp, kan du kontakte Telefonretshjælpen på telefon 8844 2110. 

Telefonretshjælpen har åbent tirsdag og torsdag kl. 15.00-20.00
Læs mere på Telefonretshjælpens hjemmeside

Fri proces

Det er muligt at søge fri proces til at få dækket omkostningerne ved at føre en civil retssag. I nogle sager skal fri proces søges ved Civilstyrelsen. I andre sager kan Retten i Aarhus give dig fri proces. Det kan du læse mere om hos Civilstyrelsen, hvor du også kan se de økonomiske betingelser.

Hvis du skal føre en retssag eller er blevet sagsøgt, kan Civilstyrelsen i nogle tilfælde bevilge dig fri proces. En af betingelserne er, at din indtægt ikke er for høj. Fri proces betyder, at det offentlige efter bestemte regler kan betale dine udgifter ved retssagen, og herunder også eventuelle omkostninger du skal betale til modparten.

Fri proces ved domstolene

I visse sager er det ikke Civilstyrelsen, men derimod retten, der kan meddele fri proces.
Det gælder navnlig i sager om ægteskab, herunder sager om forældremyndighed (dog ikke sagsøgeren i sager om overførsel af forældremyndighed efter § 13 i lov om forældremyndighed og samvær)
Det gælder desuden i ankesager, hvor ansøgeren har fået helt eller delvist medhold i foregående instans, og modparten anker sagen.
En ansøgning om fri proces i en sådan sag sendes til den domstol, hvor sagen skal behandles.
Læs mere om fri proces på Domstolenes hjemmeside under punktet fri proces eller på Advokatsamfundets hjemmeside.

Gå til Civilstyrelsens hjemmeside

Offentlig retshjælp

Fortegnelse over advokater, der yder retshjælp i Aarhus retskreds.

De advokater, der er markeret med *, er af Justitsministeriet antaget som offentlige forsvarere og til at udføre sager for parter, der har fri proces ved Retten i Aarhus.

 

Bill Andersen
Søndergade 54, 4. sal
8000 Aarhus C
86 12 02 77

John Bjerre Andersen
Vester Alle 4
8000 Aarhus C
33 34 00 00

Jens Andersen-Møller
Hans Broges Gade 2
8000 Aarhus C
89 34 00 00

Peter Bach-Nielsen
Brendstrupvej 126c
8200 Aarhus N
86 12 89 99

Uffe Baller
Marianne Thomsens Gade 1c 8
8000 Aarhus C
87 34 34 34

Hanne Barkholt
Åboulevarden 3, 1. sal
8000 Aarhus C
86 13 88 33

Mogens Bjerregaard
Adelgade 83
8660 Skanderborg
86 52 07 77

Kristine Kryger Dyekjær
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Camilla Ernst*
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Simon Eilrich
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Michael Egholm
Ryesgade 9
8000 Aarhus C
86 12 63 55

Holger Fabian-Jessing
Vestergade 48K
8000 Aarhus C
86 13 69 00

Bjarne Frøbjerg*
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 13 11

Henrik Fibiger Hansen*
Åboulevarden 3, 1. sal
8000 Aarhus C
86 13 88 33

Annette Møller Hannibal
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Svend Aage Helsinghoff
Kystvejen 17, 4.
8000 Aarhus C
88 20 27 27

Gorm Himmer
Søndergade 45
8000 Aarhus C
86 12 02 77

Jørgen Holst
Hans Broges Gade 2
8000 Aarhus C
89 34 00  00

Erik Høimark
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Christina Kirk
Haslegårdsvej 10, indgang B/D
8210 Aarhus V
88 44 20 10

Martin Gräs Lind
Solbjerg Søvej 31
8355 Solbjerg
86 13 92 92

Carsten Lorentzen
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
33 34 00 00

Søren Lund
Sct. Clemens Stræde 7
8000 Aarhus C
87 32 12 50

Ebbe Madsen
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Charlotte Velling Nichol
Rugmarksvej 7
8462 Harlev J
93 63 64 65

Lars Kyhl Nielsen
Frederiksgade 72,
8000 Aarhus C
86 12 23 66

Kirsten Skodborg Nielsen
Skelagervej 5-11
8200 Aarhus N
70 22 03 33

Keld Nomanni
Viby Centret 24
8260 Viby J
86 11 40 00

Kjeld Nørgaard
Søndergade 44, 2. sal
8000 Aarhus C
87 31 08 00

Niels Opstrup
Åboulevarden 13
8000 Aarhus C
70 11 11 22

Per Q. Ovesen
Åboulevarden 31
8000 Aarhus C
70 10 13 30

Jørgen Pedersen
Vestergade 5, 1. sal
8000 Aarhus C
82 82 81 81

Erik Aagaard Poulsen
Frederiksgade 72
8000 Aarhus C
86 12 23 66

Søren Salomonsen*
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Anders Skovholm*
Søndergade 1b, 3. th.
8000 Aarhus C
86 18 15 70

Bjarne Strikert
Marselisborg Havnevej 36, 2. tv
8000 Aarhus C
88 44 08 00

N. C. Strauss*
Sønder Alle 3, 2. sal
8000 Aarhus C
86 12 34 99

Hanne Sølgaard*
Tingvej 31
8543 Hornslet
86 99 44 44

Jan Ankjær Sørensen
Sønder Alle 9
8000 Aarhus C
89 31 90 00

Helle Holm Thomsen
Nørreport 26
8000 Aarhus C
86 12 44 00

Mette Lund Thomsen*
Nørreport 26
8000 Aarhus C
82 82 04 04

Kirsten Tolstrup
Tandervej 6a
8320 Mårslet
86 29 53 90

Ib Ulstrup
Møllegårdsvej 1
8240 Risskov
86 22 55 00

Janne Juul Wandahl
Nørrebrogade 34
8000 Aarhus C
70 15 10 00

Søren Hammer Westmark*
Sct. Clemens Stræde 7
8000 Aarhus C
87 32 12 50

Allan Winther-Rasmussen
Ryesgade 9
8000 Aarhus C
86 12 28 22

Anders Ørgaard
Søren Frichs Vej 42A
8230 Åbyhøj
87 34 75 68

Beregn retsafgift

Her kan du, ved at følge linket, få hjælp til at beregne din retsafgift

Beregn retsafgift 

Gældsrådgivning

Forbrugerrådet Tænk

Hvis du har stor gæld og lav indkomst, kan du få gratis rådgivning om økonomi og gæld ved Forbrugerrådet Tænk.

Du kan også læse mere om gæld og rådgivning hos Forbrugerrådet Tænk.
Gå til Forbrugerrådet Tænk

Professionelle samarbejdspartnere

Beskikkede advokater

Beneficerede advokater ved Retten i Aarhus pr. 1. april 2021

Advokat Anni Nørgaard Clausen
Ryesgade 31, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 13 06 00

Advokat Michael Egholm
Ryesgade 9, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 63 55

Advokat Camilla Ernst
Nørreport 26, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 44 00

Advokat Henrik Feldt-Rasmussen
Ryesgade 31, Postboks 5009, 8100 Aarhus C.
Tlf.: 86 13 06 00

Advokat Bjarne Frøberg
Nørreport 26, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 13 11

Advokat Henrik Fibiger Hansen
Åboulevarden 3, 1. sal, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 22 20 09 65

Advokat Rasmus Hedegaard
Sønder Allé 3, 2, Postboks 158, 8100 Aarhus C.
Tlf.: 8612 34 99

Advokat Henrik Hougaard
Rosensgade 22, 8000 Aarhus C
Tlf.: 87 31 11 09

Advokat Henrik Garlik Jensen
Sønder Alle 3, 2., Postboks 158, 8100 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 34 99

Advokat Mads Krarup
Balticagade 15 E, st., 8000 Aarhus C.
Tlf.: 53 88 80 68

Advokat Niels Lyhne
Nørreport 26, 8000 Aarhus C.
Tlf. 86 12 44 00

Advokat Bettina Antisch Mortensen
Lille Torv 6, 1. tv., 8000 Aarhus C.
Tlf.: 51 54 01 06

Advokat Mikkel Nielsen
Lille Torv 6, 1.tv., 8000 Aarhus C.
Tlf.: 42 44 44 90

Advokat Troels Lind Pedersen
Store Torv 10, 3. sal, kontor 1, 8000 Aarhus C
Tlf.: 40 13 06 56

Advokat Søren Salomonsen
Nørreport 26, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 44 00

Advokat Niels Christian Strauss
Sønder Alle 3, 2., Postboks 158, 8100 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 34 99

Advokat Hanne Sølgaard
Tingvej 31, 8543 Hornslet
Tlf.: 86 99 44 44

Advokat Mette Lund Thomsen
Nørreport 26, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 86 12 13 11

Advokat Søren Hammer Westmark
Sct. Clemens Stræde 7, 8100 Aarhus C.
Tlf.: 87 32 12 50

Advokat Helle Kaad Iversen
Clausholms Allé 2, 1., 8260 Viby J.
Tlf.: 40 58 78 60

Advokat Jan Schneider
Store Torv 10, 3. sal., kontor 2, 8000 Aarhus C.
Tlf.: 26 23 29 96

 

Tvangsopløsninger advokatliste

Advokater der behandler tvangsopløsninger

Advokat Jan Bech                                                        
Horten Advokatpartnerselskab
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
33 34 00 00

Advokat Per Buttenschøn
DLA Piper
DOKK1 Hack Kampmanns Plads 2, niveau 3
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 33 34 08 00

Advokat Torben Korsager
Interlex Advokater
Mariane Thomsens Gade 1C, 8.
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 20 64 01 54

Advokat Morten Moltke Nygaard
Advokatfirmaet Rödstenen I/S
Dalgas Avenue 42
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 52 70 50 00

Advokat Jørgen Hauschildt                                     
Bech Bruun
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
72 27 00 00

Advokat Christian Jul Madsen                                
Kromann Reumert
Rådhus Pladsen 3
8000 Aarhus C
70 12 12 11

Advokat John Sommer Schmidt                           
Gorrissen Federspiel
Silkeborgvej 2
8000 Aarhus C
86 20 75 00

 

Gældssanering advokatliste

Advokater antaget som medhjælpere ved gældssanering

Adv. Flemming Bastholm                                         
Horten Advokatpartnerselskab
Åboulevarden 13
8000 Aarhus C
70 11 11 12

Adv. Stefan W. von Fintel                                         
DLA Piper
Åboulevarden 11
8000 Aarhus C
70 11 11 22

Adv. Henrik Fibiger Hansen                                  
Advokaterne.com
Åboulevarden 3, 1.
8000 Aarhus C
86 13 88 33

Adv. Christian Jul Madsen                                      
Kromann Reumert
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
70 12 12 11

Adv. Gert Nissen                                                        
DLA Piper
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
33 34 00 00

Adv. Charlotte Højmark Sørensen                       
Clemens Advokater
Sct. Clemens Stræde 7
8000 Aarhus C
87 32 12 50

Bobestyrere advokatliste

Advokater der er autoriseret som bobestyrere ved Retten i Aarhus

Adv. Anne Kjærhus Mortensen
Ret og Råd Advokater Grønbæk og Huuse
Østergade 27, 2. tv.
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 89 15 25 00

Adv. Mette Haase Lindhardt
Linhardt Steffensen
Sønderskovvej 7, 8520 Lystrup
8200 Aarhus N
Tlf.nr. 86 33 46 46

Adv. Jan Heuckendorff                                   
Advokatfirmaet Rödstenen                                 
Dalgas Avenue 42, boks 5081
8100 Aarhus C
Tlf.nr. 86 12 19 99

Adv. Hanne Sølgaard                                   
Adv.fa. Sølgaard & Knudsen                       
Tingvej 31
8543 Hornslet
Tlf.nr. 86 99 44 44 

Bobehandlere ved ægtefælleskifte

Advokater som er autoriseret som bobestyrere ved Retten i Aarhus

Advokat Flemming Bastholm                                 
Horten Advokatpartnerselskab
Åboulevarden 13
8000 Aarhus C
70 11 11 22

Advokat Henrik Fibiger Hansen
Advokaterne.com
Åboulevarden 3, 1.
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 86 13 88 33

Advokat Jan Heuckendorff
Advokatfirmaet Rödstenen
Dalgas Avenue 42
8000 Aarhus C
Tlf.nr. 86 12 19 99

Auktionsledere

Auktionsledere, der af Justitsministeriet i medfør af auktionslederloven (lovbekendtgørelse nr. 191 af 9. april 1986 med senere ændringer) er beskikket som auktionsledere i Aarhus retskreds kan findes på følgende link

Gå til liste over auktionsledere

 

Boligdommere

Boligdommere ved Retten i Aarhus fra 1. juli 2021 til 30. juni 2025.

Indstiller-organisation

Navn

Titel

Søren Alfred Jørgensen

Specialarbejder

Danmarks Lejerforeninger

Bjarne Overmark

Advokat

Danmarks Lejerforeninger

Elsebeth Due Kjeldsen

Direktør

Danske Udlejere, EjendomDanmark

Tina Bentsen

Kontorchef

Danske Udlejere

Lars A. Heilskov Rasmussen

Direktør

Danske Udlejere

Louise Kaczor

Advokat

Danske Udlejere

Flemming Teglborg

Tømrermester

Danske Udlejere

Peter Lautrup

Direktør

Danske Udlejere, Ejendomsforeningen Danmark

Michael Salling

Direktør

Danske Udlejere

Michael Sommer

Advokat

Danske Udlejere

Morten Holst Aaen

Adm. Direktør

Danske Udlejere

Winnie Kramer Berggren Poulsen

Jurist

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Kathrin Siim Nielsen

Jurist

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Knud Erik Helbo

Pensionist

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Jørgen Dyrholm Jensen

Driftleder

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Britt Hagelskær Iversen

Jurist

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Thomas Ginnerskov Jensen

Jurist

Danske Lejere

Mai-Britt Madsen

Jurist

Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere

Annie Wittorff Villadsen

Pædagog

Danske Lejere

Anne Ravnkilde Nielsen

Jurastuderende

Lejernes Landsorganisation

Lars Winther Dohn

Overlærer

Lejernes Landsorganisation

Rikke Daugaard Jepsen

Kontorleder

Lejernes Landsorganisation

Asger Nørgaard

Jurastuderende, frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Lærke Stensgaard Hermansen

Jurastuderende, frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Maja Helene Rasmussen

Jurastuderende, frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Anders Villads Nielsen

Jurastuderende, frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Laura Tindbæk

Jurastuderende, frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Emina Imamovic

Skadebehandler og frivillig medlemsrådgiver hos LLO

Lejernes Landsorganisation

Karsten J. Honoré

Optiker

Erhvervslejernes Landsorganisation

Peter Lau Lauritzen

Advokat

Erhvervslejernes Landsorganisation

Niels Danstrup Gertsen

Formand Århus Lejerforening, cand. scient.

Århus Lejerforening

Carl-Aage Jönsson

Cand.pæd.

Lejernes Landsorganisation, Århus Lejerforening

Camilla Bayer Laursen

Advokat

Århus Lejerforening

Jacob Skov Møller Pedersen

Stud. Jur.

Århus Lejerforening

Josefine Priess Christoffersen

Stud. Jur., sagsbehandler

Århus Lejerforening

Esben Obel Bryrup

Stud. Jur., sagsbehandler

Århus Lejerforening

Nini Fyrst Kristensen

Kontorchef

Lejernes Landsorganisation, Lejernes Retshjælp

Lea Jans

Cand.Mag.

Lejernes Retshjælp

Anne-Katrine Heinsen Møller

Fuldmægtig

Lejernes Retshjælp

Christian Badstue Pedersen

Jurist

Lejernes Retshjælp

 

 

Tolkning

Generelle regler for tolkning og oversættelser for Retten i Aarhus

Når en tolkeopgave udføres for Retten i Aarhus, gælder nedenstående regler og vilkår i forbindelse med tolkningen.

Der er på nuværende tidspunkt ikke centralt fastsatte takster for fremmedsprogstolkning for myndighederne på Justitsministeriets områder. Derimod har Rigspolitiet den 11. december 2019 udarbejdet en vejledning til brug for myndighedernes aftaler om priser for tolkning og oversættelse. Retten i Aarhus har på baggrund af denne vejledning, som i øvrigt er i overensstemmelse med de retningslinjer, som har været gældende tidligere, udarbejdet nærværende regelsæt, som gælder, indtil der foreligger centralt fastsatte takster. Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets cirkulære nr. 9476 af 19. juni 2018 – Vejledende retningslinjer for honorering af tolke inden for Justitsministeriets område. Når en tolkeopgave bekræftes, bekræfter tolken samtidig, at nedennævnte er gældende.

Kategorisering af tolke:

Tolken aflønnes efter uddannelse og opdeles i nedenstående tre kategorier. Hvis tolken ikke er registreret på Rigspolitiets Tolkefortegnelse med en takst, aflønnes efter kategori 3. Hvis en tolk mener sig berettiget til aflønning efter kategori 1 eller 2, bedes tolken kontakte retten og fremsende dokumentation for, at kravet for aflønning er opfyldt, jf. i øvrigt nedenfor. Det er rettens beslutning, om tolken på det foreliggende grundlag har dokumenteret at opfylde kravet for aflønning.

Kategori 1: Statsautoriserede translatører: Statsautoriserede translatører og andre tolke med en tilsvarende videregående sproglig uddannelse.

Kategori 2: Statsprøvede tolke. Statsprøvede tolke, der har gennemgået den 2-årige deltidsuddannelse under Åben Uddannelse på Handelshøjskolen i København eller Århus.

Kategori 3: Øvrige tolke: Øvrige tolke, herunder tolke der har gennemgået grunduddannelsen som social og medicinsk tolk på handelshøjskolen.

Satser for tolkning i retsmøder:

Kategori 1: 604,91 kr. pr. påbegyndt time

Kategori 2: 403,27 kr. pr. påbegyndt time

Kategori 3: 345,65 kr. pr. påbegyndt time

Honorar beregnes pr. påbegyndt time, og beregnes for det antal timer tolken har tolket i retsmødet. Er tolken f.eks. indkaldt til at tolke i 2,5 time, og tolker i 2,5 time, honoreres for 3 timer. Er tolken f.eks. indkaldt til at tolke i 6 timer, men tolker i 4 timer, så honoreres for 4 timer. I tilfælde af at retsmødet aflyses med kortere varsel end 24 timer forud for retsmødets start, fastsættes tolkehonorar til minimum en time. For aflysninger med mere end 24 timers varsel tillægges ikke tolkehonorar.

Der tillægges ikke tolkehonorar, hvis det er tolkens egne forhold, f.eks. egen sygdom eller lignende, der er årsag til aflysningen. For tolkning inden kl. 8.00 og efter kl. 17.00, samt på lørdage og søn- og helligdage fordobles de ovennævnte satser. Kun i særlige tilfælde og helt undtagelsesvis kan de angivne satser fraviges for kategori 2 og 3 tolke. Dette gælder f.eks., hvor tolkens kvalifikationer ud fra en konkret vurdering sammenholdt med omstændighederne i den konkrete sag, tilsiger dette. En afvigelse af satserne kræver ligeledes, at tolken har aftalt dette skriftligt med retten forud for opgavens løsning.

Satser for skriftlige oversættelser – Linje takst:

Kategori 1: Alm. Tekst 24,50 kr. Svær tekst 26,24 kr.

Kategori 2: Alm. Tekst 18,03 kr. Svær tekst 19,26 kr.

Kategori 3: Alm. Tekst 15,10 kr. Svær tekst 16,23 kr.

En linje beregnes som 60 anslag inklusive mellemrum. Brudte linjer sammenlægges, så de udgør 60 anslag. En eventuel overskydende linje beregnes som en hel linje. Der kan i 3 forbindelse med beregning af linje-antal anvendes elektronisk optælling. Ved elektronisk optælling skal en linje ligeledes beregnes som 60 anslag. Der ydes som minimum betaling svarende til 25 linjer. Kun i særlige tilfælde og helt undtagelsesvis kan de angivne satser fraviges for kategori 2 og 3 tolke. Dette gælder f.eks., hvor tolkens kvalifikationer ud fra en konkret vurdering sammenholdt med omstændighederne i den konkrete sag, tilsiger dette. En afvigelse af satserne kræver ligeledes, at tolken har aftalt dette skriftligt med retten forud for opgavens løsning.

Udgifter til transport og vederlag for tid:

Der ydes vederlag for den tid, der medgår til transport fra tolkens kontor/hjemmeadresse, til det sted, hvor tolkningen foregår, hvis afstanden overstiger 10 km. Opholder tolken sig forud for tolkningen tættere på det sted, hvor tolkningen foregår end tolkens kontor/hjemmeadresse, så anvendes det nærmeste sted ved beregning af afstand og tid. Vederlaget beregnes på grundlag af den korteste transportvej. I de tilfælde, hvor der ydes vederlag for den tid, der medgår til transport, beregnes vederlaget ud fra tolkens samlede transporttid. Afregning sker per påbegyndt ½ time. Vederlaget udgør halvdelen af timesatsen for tolken, uanset hvilket tidspunkt på døgnet transporten finder sted.

Kategori 1: 302,46 kr. pr. påbegyndt ½ time

Kategori 2: 201,64 kr. pr. påbegyndt ½ time

Kategori 3: 172,83 kr. pr. påbegyndt ½ time

Transportgodtgørelse:

Hvis der ydes vederlag for transporttid, ydes der tillige godtgørelse for transport. Ved benyttelse af offentlige transportmidler godtgøres dokumenterede udgifter til den konkrete befordring. Kørsel i egen bil godtgøres med den højeste af de til enhver tid af SKAT fastsatte takster for erhvervsmæssig kørsel i egen bil. 1. januar 2021 er satsen 3,44 kr. pr. km. Godtgørelse beregnes på grundlag af den korteste transportvej. Der ydes ikke godtgørelse for parkeringsudgifter. Benyttes egen bil godtgøres dokumenterede udgifter til broafgift m.v. Hvis tolken er momsregistreret, skal honorar, vederlag for befordringstid og befordringsgodtgørelse for transport i egen bil, tillægges 25 % moms.


Øvrige udgifter:

Der yder ikke godtgørelse for øvrige udgifter. Hvis der opstår behov for f.eks. overnatning pga. afstanden til tolkens bopæl eller andet, skal tolken aftale dette skriftligt med retten forud for opgavens løsning. Når tolken møder i retten, skal tolken henvende sig i rettens information.  Såfremt tolken er momsregistreret, skal tolken efterfølgende sende en faktura til Retten i Aarhus, EAN nr. 5798000161887. Af fakturaen skal fremgå sagsnummer, mødedato, tolkens navn, adresse og cpr.nr./cvr.nr. Der skal desuden anføres reg.nr. og kontonummer til den bank, hvortil beløbet skal overføres, da retten ikke udbetaler via NemKonto. Tolken skal fremsende en faktura pr. sag pr. dag. Fakturaen skal fremsendes senest 2 uger retsmødet.

Sagstyper

Gruppesøgsmål

Ved gruppesøgsmål anlægger flere personer med ensartede krav en sag sammen.

Hvorfor gruppesøgsmål?

Formålet med at åbne mulighed for gruppesøgsmål er:

•  At lette adgangen til domstolene og dermed støtte krav, som borgere opgiver at føre retssag om på grund af manglende ressourcer.

• At give domstolene en mere effektiv måde at håndtere sager med ensartede krav på, som derved vil betyde hurtigere sagsbehandlingstider.

Eksempel

Lone og Leif har købt deres nye ejerlejlighed som projektsalg – dvs. før boligbyggeriet var opført. Da det står færdigt, har den nye lejlighed skæve vinduer, ødelagte gulve og andre mangler. Lone taler med flere naboer, som har de samme problemer med deres lejligheder. På et fællesmøde viser det sig, at alle lejligheder har store fejl og mangler, og køberne beslutter derfor at anlægge sagen sammen som et gruppesøgsmål.

Hvad kræver et gruppesøgsmål?

De væsentligste betingelser for, at en sag kan blive gennemført som gruppesøgsmål er:

• At gruppemedlemmernes krav er ensartede.

• At retten skønner, at sagen er egnet som gruppesøgsmål.

• At retten udpeger en grupperepræsentant, som varetager gruppens interesser og er part i sagen.

• At der er værneting for alle kravene i Danmark, dvs. at alle sagsøgernes krav kan behandles i Danmark.

Retten behandler gruppesøgsmål efter de samme processuelle regler som almindelige søgsmål.

Småsagsproces

Alle sager, der vedrører krav på højst 50.000 kr., og hvor der er uenighed om kravets størrelse og eksistens, er efter 1. januar 2008 en ”småsag”.

I sager over 50.000 kr. kan parterne aftale, at sagen skal behandles som ”småsag”. Hvis sagen undtagelsesvis ikke er egnet til at blive behandlet som en småsag, kan retten beslutte, at sagen skal behandles efter de almindelige regler.

Småsagsproces nemmere at gå rettens vej med små krav Småsagsprocessen ændrer behandlingen af sager om krav på højst 50.000 kr. Den nye behandlingsform, som træder i kraft den 1. januar 2008, er en del af domstolsreformen. Småsagsprocessen bevirker:

• At man kan få behandlet en sag om mindre krav uden at hyre en advokat.

At retten hjælper med vejledning og assistance til parter, som ikke repræsenteres af en advokat.


Formålet med småsagsprocessen er:

• At det bliver billigere at gennemføre en retssag om mindre krav på højst 50.000 kr., fordi behandlingsformen overflødiggør advokatbistand.

• At det bliver lettere at gå i retten for privatpersoner og mindre erhvervsdrivende uden juridisk indsigt, fordi sagsgangene bliver forenklet.

Eksempel:
Murermester Hansen har en kunde, fru Nielsen, som nægter at betale sin regning på 29.000 kr. for en reparation på skorstenen, fordi hun ikke mener, at murermester Hansen har udført arbejdet grundigt nok. Hun kræver, at murermester Hansen gør arbejdet om, før hun vil betale regningen. Murermester Hansen vil have sine penge og anlægger derefter sagen i småsagsprocessen blot ved at udfylde en stævningsblanket til retten. Retten hjælper derefter både muremester Hansen og fru Nielsen med at tilrettelægge sagen, formulere deres påstande og evt. få en sagkyndig til at undersøge skorstenen. Tidligere skulle de selv have sørget for det.

Hvor mange småsager?
Foreløbige beregninger peger på, at de 24 byretter i gennemsnit kommer til at behandle ca. 1.600 småsager hver pr. år. Heraf vil ca. 350 sager være tvistige, dvs. at der er uenighed mellem parterne. Dertil kommer de sager, hvor kravet er højere end 50.000 kr., men som efter parternes ønske behandles som en småsag.

Værd at vide om småsagsprocessen

• Småsagsprocessen er tiltænkt sager, hvor kravet er højst 50.000 kr. I sager, hvor kravet overstiger 50.000 kr., kan parterne aftale, at sagen skal behandles i småsagsprocessen.

• Man anlægger en sag i småsagsprocessen på www.minretssag.dk Når sagsøgte har svaret, varetager retten forberedelsen af sagen.

• Undervejs vil der være færre retsmøder end i almindelige retssager, fordi rettens forberedelse af sagen som hovedregel skal ske på baggrund af skriftligt materiale.

• Småsagsprocessen bygger på samme idé om forenkling af sagsgangene, som lå bag indførelsen af den nye inkassoproces, som trådte i kraft den 1. januar 2005. Den nye inkassoproces har gjort det nemmere at inddrive sine penge, fordi man nu kan nøjes med at rette henvendelse til fogedretten og udfylde en enkelt blanket.

Nævningesager

Nævningereformen

nævningesager i byretten

Den 1. januar 2008 trådte nævningereformen i kraft. Nævningereformen er en del af domstolsreformen og medfører:

• At alle nævningesager starter i byretten.

• At skyldsspørgsmålet – modsat tidligere – kan blive prøvet to gange, i henholdsvis byretten og landsretten.

• At afgørelsen om skyldsspørgsmålet fremover skal begrundes.

• At både skyldsspørgsmålet og strafudmålingen i nævningedomme kan ankes.

• At der indføres fællesvotering mellem nævninger og dommere om skyldsspørgsmålet, og at nævninger og dommere hver har en stemme.

• At det kræver mindst to stemmer fra de juridiske dommere og mindst fire stemmer fra nævningerne at finde en tiltalt skyldig i byretten. I landsretten kræver det mindst to stemmer fra de juridiske dommere og seks stemmer fra nævningerne.

Hvorfor en nævningereform?

Nævningereformen er med til at styrke retssikkerheden og er en væsentlig del af moderniseringen af Danmarks Domstole. Retssikkerheden styrkes i nævningesager ved:

• At det bliver muligt at tage stilling til skyldsspørgsmålet to gange.

• At retten skal begrunde sin afgørelse om skyldsspørgsmålet.

 

Eksempel

Per er blevet tiltalt for bankrøveri og stilles for et nævningeting i byretten. Nævninger og dommere finder Per skyldig og fastsætter straffen til fængsel i fire år. Per, som fortsat hævder, at han er uskyldig, anker nu dommen til Vestre Landsret. Landsretten vil herefter ved et nyt nævningeting tage stilling til ikke alene straffen, men også om Per er skyldig i at have begået bankrøveri.

Værd at vide om nævningesager:

• En sag skal behandles af nævninger, når der er påstand om straf på fire år eller derover. Det kan f.eks. være sager om drab og røveri.

• I byretten bliver en nævningesag behandlet af tre dommere og seks nævninger.

• I landsretten bliver en nævningesag behandlet af tre dommere og ni nævninger.

• En nævningesag kan kun ankes til Højesteret med Procesbevillingsnævnets tilladelse. Højesteret kan ikke tage stilling til skyldsspørgsmålet.

• Domstolsstyrelsen vurderer, at der vil være ca. 100-120 nævningesager pr. år ved byretterne

Civil sag


Når du vil anlægge en civil sag ved Retten i Aarhus, så gå ind på Her kan du også følge din sag løbende.

Uanset om du er almindelig borger, advokat, virksomhed eller myndighed opretter du selv sagen. Der er udarbejdet vejledninger og små instruktionsfilm, der kan guide dig. Det hele finder du på Domstolsstyrelsens hjemmeside

Skulle du opleve tekniske problemer, finder du på hjemmesiden også oplysninger, så du kan kontakte en central support i Domstolsstyrelsen.

Hvis du har spørgsmål til en konkret sag, kan du fortsat henvende dig til din lokale ret.

Det har siden oktober 2017 været obligatorisk at anvende minretssag.dk for sager anlæg ved Retten i Aarhus. Sager, der appelleres fra Retten i Aarhus, behandles digitalt i Vestre Landsret på minretssag.dk. Tilbagemeldingerne fra brugerne tyder på, at de fleste oplever systemet som intuitivt og nemt at anvende.

  • Du kan følge en sag fra start til slut digitalt
  • Du kan betale retsafgiften i systemet
  • Du vil blive adviseret via mail eller E-boks, når der er
    digitale frister
  • Du kan opbevare og anvende sagens materiale digitalt

 

Du kan oprette og følge din sag her www.minretssag.dk 

Link til Domstolsstyrelsens hjemmeside

Sidst opdateret: 01. september 2021