Gå til sidens indhold

Retten i Lyngby

30 apr. 2024

Retten i Lyngby

Bøde på 1,5 mio. kr. for overtrædelse af markedsføringsloven

Dom afsagt: 30. april 2024

Retten i Lyngby har den 30. april 2024 straffet EasyPark A/S for mangelfulde oplysninger om gebyrer ved brug af parkeringsappen EasyPark.

Dom afsagt den 30. april 2024 i sag SS 1-3085/2023

Ud over prisen for parkeringen koster det 15%, dog minimum 4 kr., at anvende parkeringsappen EasyPark. På begæring af Forbrugerombudsmanden rejste anklagemyndigheden tiltale mod EasyPark A/S for overtrædelse af markedsføringsloven, fordi oplysninger om gebyret ikke fremgår ved skiltningen på parkeringspladserne, og ikke fremgår klart nok ved download af appen, inde i appen og på hjemmesiden easypark.dk. Derudover blev der rejst tiltale for manglende advarsel om risikoen for at vælge et forkert parkeringsområde ved brug af appen. Forbrugerombudsmanden gik efter en bøde på 4 mio. kr.

Retten fandt ikke, at der kunne stilles krav til oplysning om gebyret ved skiltning eller på hjemmesiden, da markedsføring her kun kunne føre til downloads af appen. Men gebyret skulle have været bedre oplyst i forbindelse med downloads og ved brug af appen.

Anklagepunkterne vedrørte navnlig årene 2019-2021, og appen havde fået tydeligere oplysninger gennem tiden. Retten fandt tiltalen om manglende advarsel om risikoen for at vælge et forkert parkeringsområde forældet, da appen i to år forud for tiltalerejsningen, svarende til forældelsesfristen, havde været tilstrækkeligt oplysende. 

Forholdene var begået før en bødestramning af markedsføringsloven, hvilket kom EasyPark A/S til gode.
Efter tidligere bødepraksis fastsatte retten bøden til 1,5 mio. kr.