Hvis du er journalist
Her finder du nyttige informationer, hvis du skal møde som journalist i Retten i Randers.
Her kan du finde nyttig info om hvad du skal være opmærksom på som journalist
Vær opmærksom på at du som journalist kan være nødsaget til at fremvise gyldigt pressekort eller anden dokumentation som repræsentant for pressen til rettens personale ved informationen.
Vær i øvrigt opmærksom på, at det er retspræsidenten, der har ansvaret for området ude foran retsbygningen og i selve bygningen bortset fra retslokalet, hvor det er sagens dommer eller retsformand, der har ansvaret. Hvis du ønsker at filme eller tage billeder i den øvrige del af retsbygningen, skal du derfor søge om tilladelse hos retspræsidenten i forvejen.
Nyttig viden til dig der er journalist
På Domstolsstyrelsens hjemmeside kan læse nærmere om journalisternes ekstranet, retslister og hvem du skal kontakte ved de enkelte retter vha. nedenstående link.
Siden "Ret godt at vide" dækker ydermere grundlæggende info til pressen. Her kan du bl.a. læse mere om aktindsigt, retningslinjer for journalister, grundlæggende viden om retssystemet og meget mere.
Information til journalister
Grundlovsforhør
Spørgsmål om, hvornår der holdes grundlovsforhør, kan rettes til retsafdelingen.
Som journalist har du mulighed for at modtage en mail om kommende grundlovsforhør.
Hvis du er interesseret i dette skal du henvende dig til afdelingsleder:
Charlotte Hviid
Tlf.: 9968 8660
Mail: ret.ran@domstol.dk
Rettens "Doorstep"
Rettens ”doorstep” er placeret i toppen af rettens gård og er markeret med et skilt med rettens logo. Det kan bruges af journalister til interviews med eksempelvis anklagere og forsvarere. Det har til formål at sikre, at pressen kun filmer den person, som interviewes og samtidig skal det give mere ro omkring interviewet.
Pressekontaktdommer
Retten i Randers har som alle andre byretter en pressekontaktdommer.
Har du spørgsmål, der vedrører rettens afgørelser eller spørgsmål om retspraksis generelt, kan du kontakte pressekontaktdommer:
Retspræsident
Martin Møller-Heuer
Tlf.: 9968 8600
Mail: praesek.ran@domstol.dk
Gå til den samlede liste over pressekontaktdommere i Danmarks Domstole
Administrationschef
Spørgsmål om rettens forhold, statistikker om sagsantal og lignende, kan rettes til administrationschef:
Søren Øvre
Tlf.: 9968 8600
Mail: praesek.ran@domstol.dk
Funktionschefer
Spørgsmål om fogedsager og tvangsauktioner rettes til funktionschef:
Neia Andersen
Tlf.: 9968 8650
Mail: foged.ran@domstol.dk
Spørgsmål om konkurser og gældssaneringer rettes til funktionschef:
Bjarke Stig Andersen
Tlf.: 9968 8640
Mail: skifte.ran@domstol.dk
Spørgsmål om dødsboskifteret rettes til funktionschef:
Bjarke Stig Andersen
Tlf.: 9968 8630
Mail: doedsbo.ran@domstol.dk
Aktindsigt
Der findes særlige regler, der giver journalister en udvidet adgang til at få aktindsigt i domme og retsbøger. Dette forudsætter, at journalisten kan komme med oplysninger om sagen, i en grad at den kan identificeres og findes frem.
Anmodninger om aktindsigt skal sendes til akt.ran@domstol.dk.
Læs mere om aktindsigt på fællessitet for Danmarks Domstole
Udskrift af domme
Som udgangspunkt har journalister mod betaling ret til at få udleveret udskrifter af rettens domme og retsbøger. Det koster en retsafgift på 150 kr. pr. dokument. Retsafgiften skal betales, inden dokumentet vil blive udleveret. Betalingen kan ske ved bankoverførsel.
Læs mere om bestilling af udskrifter og betaling under praktiske forhold
Sidst opdateret: 08. april 2025