Praktiske forhold
Hvis du skal møde i Retten i Randers, kan du få brug for at kende til de praktiske forhold.
Retten i Randers består af tre retsbygninger, hvoraf én ligger i Grenå. Hvis du skal møde personligt i retten, skal du henvende dig i receptionen i Nørregade 1, 8900 Randers C. Receptionen ligger til venstre, når du er kommet indenfor. Nedenfor finder du flere praktiske informationer om Retten i Randers.
Afdelingskontoret i Grenaa
Afdelingskontoret, Østerbrogade 20, 8500 Grenaa
Åbningstid: Mandag og tirsdag kl. 08.30-15.00.
Der er berammelser af retssager efter behov på andre dage.
Al post skal sendes til: Retten i Randers, Nørregade 1, 8900 Randes C.
Telefoniske henvendelser skal ske via Retten i Randers: tlf. 99 68 86 00.
Fogedsager
Fogedsager, der behandles af kontormedarbejdere, vil blive behandlet på tirsdage.
Skiftesager
Dødsboer, der behandles af kontormedarbejdere og hvor der er indkaldt til møde, vil blive behand-let på mandage.
Notarforretninger
Du kan få tid hos notaren mandage mellem kl. 12.00-14.00.
Der kan bestilles tid ved notaren online. Se nærmere her.
Handicapindgang
Der er mulighed for at benytte handicapindgang. Hvis du er indkaldt til møde og har brug for at benytte handicapindgang bedes du kontakte os telefonisk (99 68 86 00) inden mødet.
Bank, fakturering og betaling
Retten i Randers har konto i Danske Bank. Betaling af retsafgifter mv. skal indsættes på følgende
Registrerings- og kontonummer: 0216 - 4069 133 495.
IBAN: DK29 0216 4069 1334 95
SWIFT: DABADKKK
Af hensyn til ekspedition af betalingen er det vigtigt, at du skriver, hvilken sag (sagsnummer eller partsnavn), overførslen vedrører.
Retten modtager visa/dankort og der kan også betales med MobilePay i ekspeditionen, fx for notarforretninger.
Indbetalinger via MobilePay kan ske til: 87966
Bemærkninger til betalingen skal udfyldes, så retten kan se hvad betalingen vedrører.
Læs mere om MobilePay på Danske Banks hjemmeside.
Fakturering til Retten i Randers skal ske via elektronisk fakturering:
EAN-nr. 5798000161924
CVR-nr. 21 65 95 09
Elektronisk fakturering kan fx ske via NemHandel Fakturablanket
Gå til NemHandel
Betaling til modpart
Hvis du skal betale en modpart - fx i forbindelse med en fogedsag - skal du ikke indbetale pengene til rettens konto. Pengene skal indbetales direkte til din modpart i sagen eller evt. til modpartens advokat.
Boligdommere
GRUNDEJERE: |
Indstillet Af: |
Fremskudt jobvejleder Ghassan M. Hassoun |
BL - Danmarks Almene Boliger |
Direktør Dennis Larsen |
BL - Danmarks Almene Boliger |
Økonomi- og udlejningschef Jette B. Laursen |
BL - Danmarks Almene Boliger |
Direktør Jørgen K. Østby |
BL - Danmarks Almene Boliger |
Direktør Steen Kastrup |
Danske Udlejere |
Ejendomsadministrator Søren S. Poulsen |
Danske Udlejere |
Direktør Leon Vetter |
Danske Udlejere |
Administrator Lone Marie Hansen |
Danske Udlejere |
Direktør Michael Sommer |
Danske Udlejere |
Ejendomsmægler Niels Vinther |
Danske Udlejere |
Fuldmægtig Joachim J. Vetter |
Danske Udlejere |
Statsaut. revisor Palle Roed |
Danske Udlejere |
Tømrermester Flemming Teglborg |
Danske Udlejere |
Direktør Michael Salling |
Danske Udlejere |
Murermester Steffen Torp Jacobsen |
Danske Udlejere |
Cand.jur. Helle Bisgaard |
Ejendomsforeningen Danmark |
Udlejer Claus Johannessen |
Ejendomsforeningen Danmark |
Direktør Henning Jürgensen |
Ejendomsforeningen Danmark |
Direktør Peter Lautrup |
Ejendomsforeningen Danmark |
Direktør Tony Fischer |
Ejendomsforeningen Danmark |
LEJERE: |
Indstillet af: |
Økonomichef Mette V. Jacobsen |
Erhvervslejernes |
Bogholder Nini F. Kristensen |
Lejernes Landsorganisation |
Ba. Jur. Signe Emilie Fyrst Kristensen |
Lejernes Landsorganisation |
Jurist Sarah M. Pedersen |
Lejernes Landsorganisation |
Studerende Arne Gravesen |
Lejernes Landsorganisation |
Direktør Rasmus E. S. Mortensen |
Lejernes Landsorganisation |
Stats.aut. Ejendomsmægler Henrik Søgaard Laursen |
Lejernes Landsorganisation |
Førtidspensionist Henrik Fyrst Kristensen |
Lejernes Landsorganisation |
Efterlønsmodtager Kaj Bjarne Jensen |
Danmarks Lejerforeninger |
Servicechef Susanne Hansen |
Danmarks Lejerforeninger |
Stud.jur. Nicholine E. Andersen |
Danmarks Lejerforeninger |
Efterlønsmodtager Birthe O. Andersen |
Danmarks Lejerforeninger |
Lektor Kim Kristensen |
Danmarks Lejerforeninger |
Boligrådgiver Carlo J. Boisen |
Danmarks Lejerforeninger |
Socialrådgiver Feramuz Acar |
Danmarks Lejerforeninger |
Stud.jur. Gülizar Serinci |
Danmarks Lejerforeninger |
Specialarbejder Søren A. Jørgensen |
Danmarks Lejerforeninger |
Fuldmægtig Stefan Heilskov-Rousing |
Danmarks Lejerforeninger |
Advokat Lasse H. Frandsen |
Danmarks Lejerforeninger |
Stud.jur. Hasan M. Karaca |
Danmarks Lejerforeninger |
Stud.jur. Helle Ankerstjerne |
Danmarks Lejerforeninger |
Finansøkonom Jesper N. Hansen |
Danmarks Lejerforeninger |
Pensioneret kontorassistent Lis B. Jacobsen |
Danmarks Lejerforeninger |
Advokat Morten Tarp |
Danmarks Lejerforeninger |
Dyrehandler Poul Erik Kristensen |
Danmarks Lejerforeninger |
Virksomhedsjurist Søren Ramsing |
Danmarks Lejerforeninger |
Landssekretær Henrik S. Petersen |
Danmarks Lejerforeninger |
Sociolog Jakob K. B. Lindberg |
Danmarks Lejerforeninger |
Studerende Klaus Willer |
Danmarks Lejerforeninger |
Jurist Jeanette H. Nielsen |
Danske Lejere |
Driftsleder Jørgen D. Jensen |
Danske Lejere |
Jurist Thomas G. Jensen |
Danske Lejere |
Lektor Kim Kristensen |
Danske Lejere |
Find rundt i retten
Retssal A, B, C og D er placeret på Tinghuset, Møllestræde 8, 8900 Randers C. Retssal A er den eneste retssal i stueetagen, og retssalene B, C og D findes på 1. sal.
Retssal E, F, G og H samt mødelokalerne 13, 14 og 15 er placeret på 1. sal i hovedbygningen, Nørregade 1, 8900 Randers C. Retssal K, samt Ungdomskriminalitetsnævnets lokaler er placeret på 2. sal i tilbygningen til hovedbygningen.
Familierettens lokaler er placeret på 3. sal i hovedbygningen.
Ved grundlovsforhør i weekender benyttes retssal A på Tinghuset i Møllestræde.
Der er toiletter på 1. sal i hovedbygningen.
Hjertestarter
Retten i Randers er udstyret med en hjertestarter.
Hjertestarteren er placeret i Informationen
Indgangen
Nørregade 1
8900 Randers C
E-mails
E-mail:
Det offentlige er i gang med at afskaffe papirbreve. Målet er, at det skal være billigere, lettere og hurtigere at kommunikere med det offentlige.
Det gælder også for Danmarks Domstole, som vil ensarte brugen af e-mail i takt med, at flere kan modtage og sende sikker digital post.
Fra den 1. oktober 2013 kom der fælles retningslinjer for, hvilke dokumenter og henvendelser retten kan og bør modtage og sende pr. e-mail.
Retten i Randers sender og modtager derfor mere korrespondance via e-mail. E-mailen har erstattet retternes brug af fax, der ikke længere benyttes.
Læs her hvad skal din e-mail indeholde.
Mad og drikke
Det er ikke tilladt at medbringe mad og drikkevarer i retsbygningen. Der er vandautomater i retsbygningen og mulighed for køb af mad og drikkevarer indenfor gå-afstand (fra ca. 50-200 m)
Medbragt mad og drikke kan blive konfiskeret, for at du kan få adgang til retsbygningen.
Ordensreglement og sikkerhed
I Retten i Randers kommer mennesker med mange forskellige ærinder. Her skal være trygt at komme og rolige forhold, så det er nødvendigt, at alle overholder ordensreglementet for ophold i og omkring retsbygningen.
- Det er kun personer, der har ærinde, fx er indkaldt til retsmøde eller er tilhørere, der må opholde sig i retsbygningen
- Det er ikke tilladt at bære synlige rygmærker og lignende
- Ophold skal ske i god ro og orden
- Rygning er ikke tilladt
- Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for mad og drikkevarer
- Det er ikke tilladt at fotografere eller optage lyd uden rettens tilladelse
- Det er tilladt at bruge mobiltelefoner i rettens information og ventearealer, når det sker hensynsfuldt. Mobiltelefoner skal altid være på lydløs
- Mobiltelefoner skal være slukket i retssalene
- Personer, der opholder sig i rettens bygninger, skal følge anvisninger fra rettens personale
- Det er ikke tilladt at medbringe dyr uden tilladelse
- Børn under 15 år har ikke adgang til retsmøder uden dommerens tilladelse
Overtrædelse af ordensreglementet kan medføre bortvisning og evt. politianmeldelse og bøde.
Sikkerhed i retten
Der er normalt ikke adgangskontrol ved Retten i Randers. I særlige tilfælde kan retten dog beslutte at indføre midlertidig adgangskontrol. Retten bruger videoovervågning i retsbygningen og på udendørsarealerne. Besøgende ved Retten i Randers skal rette sig efter anvisninger fra retsbetjentene og rettens øvrige personale.
Telefon og mail
Det vil ofte være nemmest at kontakte os pr. mail. Det er bedst at kontakte rettens enkelte afdelinger direkte, hvis du ved hvilken afdeling, der har med din sag at gøre.
Hvis du har et sagsnummer, skal du skrive sagsnummeret i emnefeltet på din mail.
Se kontaktoplysninger for Retten i Randers
Sikker mail
Almindelige mails er ikke sikre, så hvis du skal sende følsomt materiale, er det en god idé at sende via borger.dk. På borger.dk skal du logge ind med dit NemID og vælge "Digital post". Når du vælger "Skriv ny post", kan du finde Retten i Randers' forskellige afdelinger under kategorien Offentlige myndigheder/Stat -> Danmarks Domstole -> Retten i Randers.
Gå til borger.dk
Virksomheder kan med en certifikatløsning sende og modtage sikker digital post via Retten i Randers' officielle mailadresser. Certifikatet til at kryptere og underskrive digital korrespondance med retten, så kun du og retten kan læse den, kan du finde på Nets' hjemmeside.
Transport, parkering og adgangsforhold
Parkering:
Parkeringspladserne i gården ved Retten i Randers kan kun benyttes i 30 minutter ved ærinde i retten og ved brug af parkeringstilladelse som udleveres ved henvendelse i rettens reception.
Der er betalingsparkering på i gaderne i nærheden af retten, samt de store parkeringspladser i Nordregrave, Thorsgade og Biografgade, der er indenfor gå-afstand.
Retten er inden for gå-afstand fra Randers Station (ca. 1 km) og Randers Busterminal (ca. 500 m).
Retsbygningen er handicapvenlig med adgangsforhold via elevator til både retslokaler og toiletter. Indgang via rampen ved rettens hovedindgang.
Parkering kan ske på følgende steder i Randers:
Tinghuset, Møllestræde 8, 8900 Randers C - Betalingsparkering (gåafstand ca. 250 m.)
Grusparkering v/BioCity Randers, Thors Bakke 2, 8900 Randers C - Betalingsparkering (gåafstand ca. 250 m.)
Parkering nedenfor BioCity Randers, Nordregrave, 8900 Randers C - Betalingsparkering (gåafstand ca. 250 m.)
Grusparkeringsplads v/Thorsgade, 8900 Randers C - Betalingsparkering (gåafstand ca. 250 m.)
Parkering v/Vestervold, Vestervold 29, 8900 Randers C - Gratis parkering (gåafstand ca. 350 m.)
Gasværksgrunden, Jernbanegade 23, 8900 Randers C - Gratis parkering (gåafstand ca. 650 m.)
Parkering kan ske på følgende steder i Grenå:
Afdelingskontoret, Østerbrogade 20, 8500 Grenå - Gratis parkering
Udskrift af domme og kendelser
Du kan anmode om at få udskrifter af rettens afgørelser ved at skrive til retten. Du skal skrive rettens sagsnummer eller navne på sagens parter, og du skal oplyse, hvilket dokument du ønsker udskrift af.
Rettens mailadresse: randers@domstol.dk
Samtidig med bestillingen skal du betale 175 kroner i retsafgift pr. dokument, som skal indbetales til Retten i Randers' konto i Danske Bank, der har følgende registrerings- og kontooplysninger: 0216 - 4069 133 495. Det skal fremgå tydeligt af bankoverførslen, hvilken sag det drejer sig om.
På hovedsiden for Danmarks Domstole kan du læse mere om, hvilke dokumenter du kan få indsigt i, hvordan du anmoder om dem, og hvilke myndigheder du kan få dokumenterne fra. Læs mere om aktindsigt her.
Wi-fi og teknik i retten
Wifi
Der er mulighed for at benytte wifi-adgang i Retten i Randers - læs mere her.
AV-udstyr og adaptere
Retten i Randers har forskelligt AV-udstyr i retssalene. Hvis du har brug for at vide, hvilket AV-udstyr eller hvilke adaptere der kan benyttes i en retssal, kan du læse mere om det her.
Særligt ved retssal G
Retssal G er en videoretssal, hvor det er muligt at ringe op med videoforbindelse til andre retter eller andre myndigheder med mulighed for videoforbindelse, f.eks. til brug ved afhøring af vidner. Rettens eneste lytterum er tilknyttet retssalen, der også fungerer som nævningeretssal.
iAnnotate
I store retssager arbejder vi med det indscannede bilagsmateriale på vores iPad. Rent praktisk er det scannet til pdf-filer med tekstgenkendelse (OCR). På vore iPads bruger vi applikationen iAnnotate. Afhængig af bilagsmaterialets omfang scannes alt materialet til en stor fil, som skal være opdelt i 1.000 sider pr. fil eller i 100 sider pr. fil.
Scan til pdf
Bilag skal være scannet til pdf med tekstgenkendelse (OCR). Bilagets forside og indholdsfortegnelse skal være med i bilagsnummereringen. Bilagsmaterialet skal opdeles i følgende sideinterval: 1-100, 101-200, 201-300 eller 1-1000, 1001-2000, 2001-3000. Alternativt kan bilagene scannes som ét stort dokument. Det afhænger dog af størrelsen på filen. Hvis filen bliver for stor, er den for svær at håndtere under afviklingen af retssagen. Vær opmærksom på, at bilagene ikke scannes i foto-kvalitet.
Åbningstider
Retten i Randers har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.
Retten har lukket på helligdage, Grundlovsdag samt den 24. og 31. december.
Der er åbent for postindlevering dagen efter Kristi Himmelfartsdag, samt hverdage mellem jul og nytår (helligdage undtaget).
Der kan være særlige åbningstider for afdelingskontoret i Grenaa ifbm. sommer og jul. Disse vil fremgå under aktuelt.
Behandling af persondata
Retten behandler dine personoplysninger med det formål at behandle din henvendelse samt med henblik på styring og effektiv behandling af henvendelser samt til brug for fremsøgning af tidligere praksis.
Læs mere om rettens brug af persondata her.
Sidst opdateret: 04. februar 2021