Praktiske forhold
Hvis du skal møde i retten, kan du henvende dig i Informationen der ligger på Domhuset til højre, når du er kommet indenfor døren. Nedenfor finder du flere praktiske informationer om Københavns Byret.
Københavns Byret har 5 indgange. Domhuset, Annekset, Frederiksberggade 1 samt Hestemøllestræde 6. Bredgade 59. Ved alle indgange er der sikkerhedstjek, så påregn venligst ekstra tid, hvis du er indkaldt til et bestemt tidspunkt.
Temperaturen sænkes i Københavns Byret
Københavns Byret følger myndighedernes anbefaling om at spare på energien, blandt andet ved at sænke temperaturen til 19 grader i offentlige kontorbygninger m.v. Besøgende, der kommer til byrettens lokaler, vil derfor kunne opleve, at temperaturen i retssalene er lavere end normalt.
Åbningstider
Københavns Byret har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.
Retten er lukket på helligdage, på Grundlovsdag samt den 24. og 31. december.
Advokater
Beneficerede advokater:
Det vil sige advokater, som retten kan beskikke som forsvarere i straffesager eller for parter i civile sager, der har fri proces.
Se listen her.
Retshjælpsadvokater:
Her kan du finde en fortegnelse over advokater i Københavns Byrets retskreds, der yder offentlig retshjælp.
Se listen her.
Aktindsigt
Anmodninger om aktindsigt i byrettens afgørelser mv. skal sendes til udskr.kbh@domstol.dk. Byretten har som udgangspunkt 7 arbejdsdage til at behandle en anmodning om aktindsigt, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Ansøgeren vil i givet fald blive underrettet om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet. Læs mere her.
Autoriserede bobestyrer
Advokat Birgitte Arnfred
Østerbrogade 78, 1. sal,
2100 København Ø.
Tlf 33 30 86 86
Cvr.nr. 26 32 28 04
e-mail: ba@arnfred-advokater.dk
Advokat Janne Glæsel
Store Kongensgade 77
1264 København K
Tlf. 33 12 45 40
Cvr.nr. 35 47 11 97
e-mail: jgl@nrlaw.dk
Advokat Niels Kahlke
Købmagergade 3
1150 København K
Tlf. 33 12 25 50
Cvr.nr. 33 41 52 81
e-mail: niels@kahlke.dk
Advokat Vibeke Samuelsen
Amaliegade 12
1256 København K
Tlf. 33 11 65 11
Cvr.nr. 18 25 28 48
e-mail: vs@moltke-leth.dk
Advokat Jakob Stilling
Pilestræde 58, 6.
1112 København K
Tlf. 33 12 45 22
Cvr.nr. 41 76 01 33
e-mail: jst@njordlaw.com
Advokat Jesper M. Koefoed
Svanemøllevej 25
2100 København Ø
Tlf. 35 38 50 00
Cvr.nr. 10 10 12 47
e-mail: jk@valdal.com
Advokat Esben Bigaard
Ny Østergade 3, 4.
1101 København K
Tlf. 70 25 57 70
Cvr.nr. 41 83 21 42
e-mail: ebi@aumento.dk
Advokat Malene Eigtved
Niels Juels Gade 5, 1.
1059 København K.
Tlf. 29163038
Cvr.nr. 42 22 12 52
e-mail: mae@advora.law
Autoriserede bobehandlere
Advokat Anders Larsen
Amager Landevej 37
2770 Kastrup
Tlf.: 32 50 55 60
Fax: 32 50 36 64
E-mail: al@molck.dk
cvr: 78716215
Advokat Ingrid Brix Jensen
Ny Vestergade 17
1471 København K
Tlf.: 33 46 10 19
Email: ibj@cphlex.dk
cvr: 36274913
Advokat Johan Hartmann Stæger
Jernbanepladsen 6
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: 53 73 71 02
E-mail: jhs@bfalaw.dk
cvr: 39536056
Advokat Marianne Bruun Jensen
H.C. Andersens Boulevard 12
1553 København V.
Tlf.: 33 41 41 41
E-mail: mjn@gorrissenfederspiel.com
CVR: 12959346
Bank, fakturering og betaling
København Byret, retskreds 23
Domhuset, Nytorv
1450 København K
- Elektronisk fakturering: EAN-nr. 5798000161252
- SE-nr. 21240214
- Hovedkassen: 0216 4069134750
- Sagsomkostninger i diverse sager kreditor samt tvangsauktioner nr.: 87635821 - kort kode 73.
- SWIFT-BIC: DABADKKK
- IBAN: DK94 0216 4069 1347 50
- Skifte- og Civilretten: 0216 - 4069134785
- Bo- og retsafgifter: kreditor nr. 89816688 - kort kode 73
- SWIFT-BIC: DABADKKK
- IBAN: DK22 0216 4069 1347 85
- Fogedretten: 0216 - 4069134793
- Retsafgifter: kreditor nr. 82160779 - kort kode 73
- SWIFT-BIC: DABADKKK
- IBAN: DK97 0216 4069 1347 93
Hvis du skal betale en modpart - fx i forbindelse med en fogedsag - skal du ikke indbetale pengene til rettens konto. Pengene skal indbetales direkte til din modpart i sagen eller evt. til modpartens advokat. Betaling til modpart
Besked om sygdom
Straffesager
Hvis du bliver syg, så du ikke kan møde i retten, skal du straks kontakte din læge og retten.
Lægen skal lave en lægeattest, som du skal indsende til retten. Lægeattesten skal være modtaget hos retten senest ved retsmødets begyndelse.
Det fremgår af din indkaldelse, hvad der kan ske, hvis du ikke møder til retsmødet. Ofte kan der træffes afgørelse, selv om du ikke møder, eller du kan anholdes – også selv om du har ringet og sagt, at du er syg.
Det er vigtigt, at din læge benytter Domstolsstyrelsens blanket til lægeattest.
Du skal selv medbringe blanketten til din læge. Du må forvente, at dommeren kun vil godkende en lægeattest, hvis den er udstedt efter en personlig konsultation hos din læge.
Du skal selv betale udgifterne til din læge.
Civile sager, fogedsager og skriftesager
Hvis du bliver syg og derfor ikke kan møde i retten, skal du straks kontakte din læge og retten.
Retten kan forlange, at du indsender en lægeattest.
Lægen skal bruge en særlig blanket til lægeattest:
Du skal selv medbringe blanketten til din læge, og du må forvente, at dommeren kun vil acceptere lægeattesten, hvis den er udstedt efter en personlig konsultation hos din læge.
Du skal som udgangspunkt selv betale udgifterne til din læge.
Besøg retten
Alle retsmøder er som udgangspunkt åbne for offentligheden, og medmindre dommeren har bestemt andet, kan enhver således overvære et retsmøde.
Hvis du underviser i samfundsforhold, herunder i hvordan domstolene fungerer, er det en god ide at tage klassen med i retten, så I kan se, hvordan retssager behandles i det virkelige liv.
Skoleklasser
Københavns Byret sætter stor pris på at være med til at sikre, at skoleklasser og andre kommer ind i vores retssale og overværer, hvordan et retsmøde afvikles. Man skal efter loven som udgangspunkt være 15 år gammel for at være tilhører i retten. I flere af retssalene er der kun et begrænset antal tilhørerpladser, som fortrinsvis tildeles pårørende og journalister. Tilhørerpladser herudover tildeles efter princippet om ”først til mølle”, da det ikke er muligt at reservere plads.
Af hensyn til det meget begrænsede antal tilhørerpladser, vil det derfor være en god ide forinden at kontakte Byrettens info center på telefon 99 68 70 61, samt at møde frem i god tid inden retsmødet starter. Der vil dog fortsat ikke være nogen garanti for, at der er ledige tilhørerpladser til alle.
Københavns Byret har sammen med Københavns Politis kriminalpræventive afdeling lavet tre film. Filmene er frit tilgængelige på YouTube. Links herunder;
Infofilm om netetik - Københavns Byret og Københavns Politi
Infofilm om gadevold - Københavns byret og Københavns politi
Infofilm om Knivloven og Respektpakke - Københavns Byret og Københavns politi
Desuden har My Law Story lavet en serie om Dansk Retshistorie, hvor episode 9 omhandler Københavns Byret
Se også www.kenddinret.dk
Tæt på Danmarks Domstole (PDF)
Læs mere om retten her.
Kontakt retten og aftal det praktiske
Pladsen i retssalen er begrænset. Hvis du kommer med en hel skoleklasse, bør du af praktiske grunde lave en aftale på forhånd.
Du kan samtidig få at vide, hvornår der bliver behandlet en straffesag, som dine elever kan have udbytte af at overvære. En egnet sag vil normalt vare en halv dag og dreje sig om vold, hærværk eller tyveri. Disse sager planlægges ikke langt ud i fremtiden, og vi har bedst kendskab til konkrete sager og tidspunkter de kommende 2-12 uger.
Kontakt byrettens Information på Domhuset på tlf. 99 68 70 61 eller info.kbh@domstol.dk for nærmere oplysninger.
Generelle retningslinjer for tilhørere
Det er vigtigt, at tilhørere viser både retten og de involverede parter respekt.
Der gælder nogle skrevne- og uskrevne regler om hvordan tilhørere skal opføre sig i en retssal:
- Det er ikke tilladt at medbringe mad eller drikkevarer i retssalene
- Der er rygeforbud i alle rettens bygninger
- Mobiltelefoner skal være slukket
Tilhørere skal forholde sig i fuldstændig ro og må ikke forstyrre retssagen. Man må ikke hviske, snakke, afbryde eller kommentere det, der foregår under sagen.
Når dommeren og eventuelle domsmænd går ind og ud af retssalen, samt når der afsiges dom, skal tilhørerne rejse sig op.
Læs mere om straffesager her.
Kenddinret.dk
Gymnasier
Kenddinret.dk er domstolenes læringsunivers, hvor du finder forløb og materialer til undervisning om det danske retssystem. Alt tilgængeligt materiale er gratis og kan frit benyttes til undervisning.
Undervisningen tager udgangspunkt i principper om aktiv læring, hvor eleverne får mulighed for at møde nogle af rettens aktører og selv prøve at gennemføre en fiktiv retssag.
Læs mere på gymnasie.kenddinret.dk, hvor lærere kan hente vejledning og materialer til undervisningen, herunder artikler, video, quiz og opgaver.
Folkeskolens 8. og 9. klasse
Domstolene lancerede i 2012 et website om retssystemet i Danmark, som er beregnet til undervisning i samfundsfag i folkeskolens 8. og 9. klasse.
Materialet er et website folkeskole.kenddinret.dk med videoer og animationer fordelt på tre områder: rettens arbejde, retssystemet og retsstaten. Derudover finders der et udskriftsvenligt opslagsværk, Retslex, en quiz samt en række debatspørgsmål og opgaver.
Websitet indeholder også en lærervejledning med inspiration til et spændende og lærerigt undervisningsforløb. Materialet kan også bruges i historieundervisning.
Boligdommere fra 1. juli 2021
Liste over de af Lejernes Landsorganisation, Danmarks Lejerforening, Bosam og Erhvervslejernes Landsorganisation udpegede lægdommere i perioden 1. juli 2021 til 30. juni 2025:
Ba. Jur. - HD-regnskab Birte Vestergaard
Lejernes Retshjælp
Arkitekt Anja Brinch
Lejernes Retshjælp
Cand. jur. Martin Nørbo Frederiksen
BOSAM
Cand.merc Robert Holm Jensen
BOSAM
Cand.jur. Martin Branner Jespersen
BOSAM
Kommunikationsmedarbejder Shirin Dorothy Rhodes Tholstrup
BOSAM
Vognmand Mohammad Aslam
BOSAM
Administrativ medarbejder Katrine Helene Benzon Bang
BOSAM
Lektor Simon Sjørup Simonsen
BOSAM
Finn Ankerstjerne
Danske Lejere
Jurist Rune Skovbjerg Krogh
Danske Lejere
Jurist Sara Obenhausen Thormar
Danske Lejere
Ekspansions Manager Anders Lomholt Dinnsen
Erhvervslejernes Landsorganisation
Chefkonsulent Bo Dalsgaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Ejner Bækgaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Økonomidirektør Martin Wiingaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Patrizia Martinelli
Erhvervslejernes Landsorganisation
Etableringschef Peter Kirk Laursen
Erhvervslejernes Landsorganisation
Ejendomskonsulent Søren Årstadius Melhede
Erhvervslejernes Landsorganisation
Ejendomsmægler Tommy Wenzel Häggmark
Erhvervslejernes Landsorganisation
advokat Jens Klokhøj
Lejernes HUS
advokat Maria Kjærulff Berth
Lejernes Landsorganisation
Studerende Klaus Willer
Danmarks Lejerforeninger
Sociolog Jakob Kristian Boeck Lindberg
Danmarks Lejerforeninger
Medlemsrådgiver Camilla Øster Stokholm
Lejernes Landsorganisation
Medlemsrådgiver Eva Stjerneby Jensen
Lejernes Landsorganisation
Medlemsrådgiver Henriette Grage
Lejernes Landsorganisation
Advokat Henrik Palmkvist
Lejernes Landsorganisation
Cand.jur Jens Frederik Guldager
Lejernes Landsorganisation
Jesper Larsen
Lejernes Landsorganisation
Specialkonsulent John Edgardt Hestehave
Lejernes Landsorganisation
Cand. jur. / medlemsrådgiver Katrine Sparrewath Nielsen
Lejernes Landsorganisation
Juridisk konsulent, Hauch Fenger Advokatfirma Kirstine Katrine Knudsen
Lejernes Landsorganisation
Medlemsrådgiver / BA. jur Lasse Jos Jannok Petersen
Lejernes Landsorganisation
Stud. Jur. Laura Holm Olsen
Lejernes Landsorganisation
Advokat Laura Tholstrup
Lejernes Landsorganisation
Cand. jur. / medlemsrådgiver Louise Anthon
Lejernes Landsorganisation
Medlemsrådgiver Paritha Stephen
Lejernes Landsorganisation
Advokatfuldmægtig Peter Andreas Heide Petersen
Lejernes Landsorganisation
Fuldmægtig Sebastian Neustrup
Lejernes Landsorganisation
Juridisk konsulent Søren Sylvan Müller
Lejernes Landsorganisation
Advokatfuldmægtig Ulrik Due Madsen
Lejernes Landsorganisation
BA.jur. Victor da Silva Bødker
Lejernes Landsorganisation
Liste over de af Boligselskabernes Landsforening og Ejendomsforeningen Danmark udpegede lægdommere i perioden den 1. juli 2021 til 30. juni 2025:
Folkepensionist Torben Joconde
BL Danmarks Almene Boliger
Sekretariatschef Signe Bitsch Jacobsen
BL Danmarks Almene Boliger
Juridisk chef, advokat Camilla Shoshanna Sverdlin-Højer
BL - Danmarks Almene Boliger
Juridisk konsulent, advokat Birgitte Hjorthøj
BL - Danmarks Almene Boliger
Ejendomsleder Morten Nyhauge
BL - Danmarks Almene Boliger
Chefjurist Birthe Houlind
BL - Danmarks Almene Boliger
Kundechef Louise Rasmussen
BL - Danmarks Almene Boliger,
Chefrådgiver/Ejer John Kim Fletting
BL Danmarks Almene Boliger
Driftschef Dennis Fuglsang Andersen
BL Danmarks Almene Boliger
Pensionist Rene Erik Madsen
BL Danmarks Almene Boliger
funktionær / skærsliber Per Olsen
BL Danmarks Almene Boliger
Projektleder Flemming Løvenhardt Petersen
BL - Danmarks Almene Boliger
jurist Stine Jakobsen
BL Danmarks Almene Boliger
Advokat Ole Dam Petersen
BL - Danmarks Almene Boliger
Advokat Mie Ansbjerg Eilersen
BL Danmarks Almene Boliger
Juridisk chef & advokat Henriette Fabritius Tengnagel
BL - Danmarks Almene Boliger
Advokat, statsaut. ejendomsmægler og valuar Anne-Helene Bagenkop NielsenEjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Direktør, administrator Bjørn Moe
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat Carl H. Petersen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat (H), LL.M. Finn Träff
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Chefkonsulent Frederik Foged
Ejendomsforeningen Danmark
Markedsdirektør Hannah Maria Østergaard
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Henrik Meden
BL - Danmarks Almene Boliger
Ejendomsportefølgechef Janne Hauskov
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, Legal Counsel Jens Bygum Knudsen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat (L) Jens Larsen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Vice President, Head of Group Real Estate
Jesper Friisberg
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, partner Katja Paludan
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat Kim Sang Hansen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør og Ejendomsadministrator Kirsten Bang Hermanns
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, partner Kristian Strandberg Ivanov Dreyer
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, partner Kristian Goth Paaschburg
Ejendomsforeningen Danmark
Specialistadvokat Kristin Jonasson
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat Michael Neumann
Ejendomsforeningen Danmark
Head of Asset Management Morten Østrup Møller
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, mediator Paw Engsbye Rasmussen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat Pernille Høxbro
Ejendomsforeningen Danmark
Senior Asset Manager Peter E. Jørgensen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
COO & Partner Peter Lassen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, partner Susanne Andréa Roug
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, partner Svend Carstensen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat Thomas Krucov Jensen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør, partner Thyge C. D. Hansen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Advokat, partner Anders Stoltenberg
Ejendomsforeningen Danmark
Head of asset management Tine Cederholm Bemberg
Ejendomsforeningen Danmark
Kundechef, advokat Mette Haagensen
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Juridisk konsulent Ramin Salek
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Juridisk chef Charlotte Rosenkilde
EjendomDanmark og tilknyttede grundejerforeninger
Boligdommere til og med 30. juni 2021
Liste over de af Lejernes Landsorganisation, Danmarks Lejerforening, Bosam og Erhvervslejernes Landsorganisation udpegede lægdommere i perioden 1. juli 2017 til 30. juni 2021:
Cand.jur. Bo Arvedsen
Bosam
Cand.jur. Sekretariatschef Henrik Chieu
Bosam
Advokat Martin Branner Jespersen
Bosam
Økonom Rene Suhr
Bosam
Cand.merc. National Robert Holm Jensen
Bosam
Klinikassistent Stine Persson
Bosam
Sociolog Jakob Kristian Boeck Lindberg
Danmarks Lejerforeninger
Chefkonsulent Bo Dalsgaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Direktør Claus Fisker
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Ejner Bækgaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Økonomidirektør Frank Kristensen
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Grethe Jørgensen
Erhvervslejernes Landsorganisation
Økonomidirektør Martin Wiingaard
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Patrizia Martinelli
Erhvervslejernes Landsorganisation
Etableringschef Peter Kirk Laursen
Erhvervslejernes Landsorganisation
Ejendomskonsulent Søren Årstadius Melhede
Erhvervslejernes Landsorganisation
Tom Fuglevig
Erhvervslejernes Landsorganisation
Ejendomsmægler Tommy Wenzel Häggmark
Erhvervslejernes Landsorganisation
Indehaver Ulrik Randrup
Erhvervslejernes Landsorganisation
Advokat Henrik Palmkvist
Lejernes Landsorganisation
Servicechef Jan Baltzersen
Lejernes Landsorganisation
Studerende Jens Guldager
Lejernes Landsorganisation
Cheføkonom Jesper Larsen
Lejernes Landsorganisation
Vicepolitikommissær John Hestehave
Lejernes Landsorganisation
Medlemsrådgiver Kurt Thøger Jeppesen
Lejernes Landsorganisation
Advokatfuldmægtig Laura Tholstrup
Lejernes Landsorganisation
Advokat Maria Kjærulff Berth
Lejernes Landsorganisation
Programmør Ole Lagoni
Lejernes Landsorganisation
Jurist Pelle Roesen
Lejernes Landsorganisation
Ejendomsmægler Thomas Damgaard Bak
Lejernes Landsorganisation
*********
Liste over de af Boligselskabernes Landsforening og Ejendomsforeningen Danmark udpegede lægdommere i perioden den 1. juli 2017 til 30. juni 2021:
Advokat Birgitte Hjorthøj
Boligselskabernes Landsforening
HR- og Jurachef Birthe Houlind
Boligselskabernes Landsforening
Direktør Birte Flæng Møller
Boligselskabernes Landsforening
Chefjurist, advokat Camilla Shoshanna Sverdlin-Højer
Boligselskabernes Landsforening
Projektleder Flemming Løvenhardt
Boligselskabernes Landsforening
Juridisk chef & advokat Henriette Ellegaard Fabritius de Tengnagel
Boligselskabernes Landsforening
Advokat Henrik Wise Ravn Meden
Boligselskabernes Landsforening
Kundekonsulent Louise Rasmussen
Boligselskabernes Landsforening
Chefkonsulent Michael Willer-Jensen
Boligselskabernes Landsforening
Advokat Ole Dam Petersen
Boligselskabernes Landsforening
Juridisk konsulent Signe Bitsch Jacobsen
Boligselskabernes Landsforening
Cand.jur. Steffen Morild
Boligselskabernes Landsforening
Driftschef Søren Kjærsgaard Snarbjerg
Boligselskabernes Landsforening
Advokat Anders Scheel Frederiksen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Anders Stoltenberg
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Anders Welding
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, statsaut. ejd.mægler og valuar Anne-Helene Bagenkop Nielsen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Ole Arne Gottlieb
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Bente Stamp
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør, administrator Bjørn Moe
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Carl H. Petersen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Carsten Bo Nielsen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Christian Gangsted-Rasmussen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, statsaut. ejendomsmægler og diplomvaluar Dennis Hofmann
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Finn Träff
Ejendomsforeningen Danmark
Ejendomsadministrator Flemming Sejr Hansen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Frederik Foged
Ejendomsforeningen Danmark
Underdirektør Hannah Maria Østergaard
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Jan Leth Christensen
Ejendomsforeningen Danmark
Juridisk konsulent Jane Qvist Lorenzen
Ejendomsforeningen Danmark
Kunde- og udlejningschef Janne Hauskov
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, Legal Counsel Jens Bygum Knudsen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Jens Larsen
Ejendomsforeningen Danmark
Ejendomschef Jesper Friisberg
Ejendomsforeningen Danmark
Bygningskonstruktør John Kjær Hansen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Katja Paludan
Ejendomsforeningen Danmark
Associeret Partner Katrine Falkenløve Erichsen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Kim Sang Hansen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør Kirsten Bang Hermanns
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Kristian Dreyer
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Kristian Goth Paaschburg
Ejendomsforeningen Danmark
Specialistadvokat Kristin Jonasson
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Michael Neumann
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Morten Leen
Ejendomsforeningen Danmark
Juridisk direktør Morten Østrup Møller
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, juridisk konsulent Niklas B. Kejlskov
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Paw Engsbye Rasmussen
Ejendomsforeningen Danmark
Investeringschef Per Jensen
Ejendomsforeningen Danmark
Juridisk konsulent Pernille Husen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Pernille Høxbro
Ejendomsforeningen Danmark
Kundeansvarlig, cand.jur. Peter E. Jørgensen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør, statsaut. ejd.mægler valuar Peter Lassen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør Solveig Rannje
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat, mediator, MKM. Susanne Husted-Andersen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Susanne Roug Kirchhoff
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Svend Carstensen
Ejendomsforeningen Danmark
Adm. direktør Søren Hofmann Laursen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Thomas Krucov Jensen
Ejendomsforeningen Danmark
Direktør Thyge C.D. Hansen
Ejendomsforeningen Danmark
Advokat Timmy Lund Witte
Ejendomsforeningen Danmark
Markedsdirektør Tine Cederholm Bernberg
Ejendomsforeningen Danmark
Domsmænd/Nævninge
Her findes vejledning til dig, der er domsmand/nævning i Københavns Byret
Københavns Byret har pt. tilknyttet 1.200 domsmænd, der medvirker i visse straffesager.
Domsmænd og nævninger medvirker i straffesager, hvor der bliver spørgsmål om idømmelse af fængselsstraf, eller som i øvrigt skønnes at være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller af særlig offentlig interesse. Domsmænd medvirker dog ikke i tilståelsessager. Visse almindeligt forekommende straffesager, der kan medføre fængselsstraf, behandles også uden domsmænd. Dette gælder f.eks. langt de fleste sager om spirituskørsel.
Domstolsstyrelsen har udarbejdet en generel vejledning til domsmænd og nævninger. Formålet med vejledningen er at orientere dig om, hvad der foregår i de sager, hvor der medvirker lægdommere, og i den forbindelse især at gøre dig bekendt med, hvilke opgaver der er pålagt dig som lægdommer, når forhandlingerne i retssalen er afsluttet. Vejledningen kan du læse her. Her finder du ligeledes nærmere oplysninger om hvordan lægdommere bliver udtaget.
I Københavns Byret bliver domsmænd/nævninge bedt om at møde ca. 10 minutter inden hovedforhandlingen begynder. Domsmændene/nævningene skal møde uden for det retslokale, hvor sagen skal behandles. Den juridiske dommer møder domsmændene/nævningene og afholder et kort møde med dem. Den juridiske dommer orienterer under mødet domsmændene/nævningene om navnet på tiltalte, anklageren, forsvareren og vidnerne samt de personer, som forbrydelsen er gået ud over. Det skyldes, at domsmændene/nævningene – på samme måde som den/de juridiske dommer(e) – kan være inhabile og derfor ikke må deltage i behandlingen af sagen. En domsmand/nævning kan ikke medvirke, hvis vedkommende f.eks. er personligt interesseret i sagens udfald, eller hvis vedkommende selv eller vedkommendes nærmeste er tiltalt, vidne eller forurettet i sagen.
Det er vigtigt, at den samlede ret optræder og fremtræder med respekt og værdighed. Af hensyn hertil har Københavns Byret bl.a. vedtaget en beklædningspolitik, der indebærer, at byrettens medarbejdere/ansatte ikke går alt for afslappet påklædt, når de er i retssalen. Dette gælder også domsmænd og nævninge. Rettens medlemmer skal endvidere hele tiden optræde neutralt. Det er derfor vigtigt, at man ikke undervejs til og fra retssalen eller under selve sagens behandling på nogen måde giver sin mening eller holdning til kende.
I Københavns Byret på Domhuset findes en Frokostcafé, hvor der er adgang for personalet og brugere af byretten herunder domsmænd og nævninge. I caféen kan købes kaffe, te, sodavand, smørrebrød og varme retter m.v. til rimelige priser.
Københavns Byret afholder hver 4. år et særligt vejledningsmøde for domsmænd, der er optaget på domsmandslisten for Københavns Byret. Oplysning om næste vejledningsmøde kan fås i Info-centeret på tlf.nr. 99 68 70 40.
Erhvervspraktik
Ordensreglement og sikkerhed
I Københavns Byret kommer mennesker med mange forskellige ærinder. Her skal være trygt at komme og rolige forhold, så det er nødvendigt, at alle overholder ordensreglementet for ophold i og omkring retsbygningen.
- Kun personer, der har lovligt ærinde i retten, må opholde sig i rettens bygninger
- Advokater, parter, vidner, publikum etc. har kun adgang til retsbygningernes åbne zone, med mindre der foreligger en særlig tilladelse fra rettens Præsident, Administrationschef eller en anden medarbejder, som præsidenten har bemyndiget hertil
- Personer, der efter rettens bestemmelse er udelukket fra at overvære retsmøder, må heller ikke opholde sig i rettens bygninger
- Længere tids ophold på områder uden for retssalene er ikke tilladt
- Hunde må kun medtages i bygningerne efter særlig tilladelse, der kan meddeles af receptionen
- Ophold skal ske under iagttagelse af god ro og orden
- Det er ikke tilladt at bære synlige rygmærker eller lignende i rettens bygninger
- Rygning og indtagelse af mad er ikke tilladt i rettens bygninger
- Det er ikke tilladt at indtage nogen form for alkohol eller narkotika i rettens bygninger
- Det er forbudt under retsmøder at optage eller transmittere billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader dette. Billedoptagelse i rettens bygninger er i øvrigt forbudt, medmindre forudgående tilladelse er indhentet hos rettens præsident
- Billedoptagelse uden for rettens bygninger af sigtede, tiltalte og vidner, der er på vej til og fra retsmødet i en straffesag, er forbudt, medmindre den pågældende har samtykket i optagelsen
- Anvisninger fra rettens personale skal følges
Overtrædelse af ordensreglementet kan medføre bortvisning og evt. politianmeldelse og bøde.
Sikkerhed i retten
Der er adgangskontrol i Københavns Byret. Retten bruger videoovervågning i retsbygningen og på udendørsarealerne. Besøgende i Københavns Byret skal rette sig efter anvisninger fra retsbetjentene og rettens øvrige personale.
Parkering og handicapadgang
Der kan desværre ikke tilbydes parkeringspladser til rettens brugere. Der henvises derfor til de offentlige parkeringspladser i København, hvor der mod betaling efter gældende takster kan parkeres.
Parkeringsmuligheder generelt i København kan ses her
Handicapadgang
Domhuset
Adgang via sideindgang til venstre for hovedtrappen.
Kontakt byrettens Info-center 99 68 70 61
Annekset
Slutterigade 1
1461 København K
Adgang via elevator i gården Hestemøllestræde 1.
Kontakt byrettens Info-center 99 68 70 61
Frederiksberggade 1
1459 København K
Adgang via elevator i opgangen.
Hestemøllestræde 6
1464 København K
Adgang via elevator i opgangen.
Se mere om adgangsforhold her på GodAdgang.dk
Tolke
Generelle regler for tolkning og oversættelser i Københavns Byret
Når en tolkeopgave udføres for Københavns Byret, gælder nedenstående regler og vilkår i forbindelse med tolkningen.
Der er på nuværende tidspunkt ikke centralt fastsatte takster for fremmedsprogstolkning for myndighederne på Justitsministeriets områder. Københavns Byret har derfor på baggrund af Rigspolitiets vejledning af 11. december 2019, og som i øvrigt er i overensstemmelse med de retningslinjer, som har været gældende tidligere, udarbejdet nedenstående regelsæt, som gør sig gældende ved tolkning og oversættelser for Københavns Byret.
Når en tolk påtager sig en tolkeopgave for Københavns Byret, anses tolken samtidig for at have accepteret nedenstående vilkår for tolkning og oversættelser.
Tryk her for Retningslinjer for tolkehonorar i Københavns Byret
Teknisk udstyr i retssalene
Adgangen til rettens AV-udstyr sker fra bord-brønde, hvor der kan kables til 220 volt og HDMI. Der er endvidere nogle retssale som også har adgang til VGA samt 3,5mm jackstik til lyd.
Ved berammelse bedes det tydeligt fremgår, at der skal afspilles video/lyd. Retten vil forsøge at beramme sagen i en retssal med det udstyr som er forespurgt ifølge fremsendelsen af en sag. Såfremt det ikke er muligt at beramme sagen i en retssal med video-udstyr, vil retten sørge for en mobil TV-skærm med HDMI.
Skal der ske afhøring via video fra et andet embede end København eller fra udlandet, bedes dette tydeligt fremgå af fremsendelsesskrivelsen af en sag.
Opklarende spørgsmål til AV-udstyrets muligheder bedes stillet via e-mail til it.kbh@domstol.dk
Det er de mødende parters ansvar at det medbragte udstyr virker som tiltænkt.
Retssalenes udstyr
Retssal 7:
Videolink
Visning af billeder og film
Afspilning af lyd fra medie
Visning via dokumentfremviser
Lytterum ved anvendelse af video3 (retten skal adviseres inden brug)
Retssal 9:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 11:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 12:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 18:
Videolink
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Visning via dokumentfremviser
Lytterum ved anvendelse af video3 (retten skal adviseres inden brug)
Retssal 19:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 24:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 27:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Mulighed for transmittering af lyd fra retssalen til lytterum
Retssal 28:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 29:
Visning af billeder og film fra medie (2 skærme)
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 32:
Videolink
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Visning via dokumentfremviser
Lytterum ved anvendelse af video3 (retten skal adviseres inden brug)
Retssal 36:
Videolink
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Visning via dokumentfremviser
Lytterum ved anvendelse af video3 (retten skal adviseres inden brug)
Retssal 41:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Mulighed for transmittering af lyd fra retssalen til lytterum
Retssal 60:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 70:
Videolink
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Visning via dokumentfremviser
Lytterum ved anvendelse af video3 (retten skal adviseres inden brug)
Retssal 80:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Retssal 81:
Visning af billeder og film fra medie
Afspilning af lyd fra medie
Wi-Fi
Domguest:
Alle brugere kan i Københavns Byret oprette et 8 timers login til et ikke sikret wi-fi-netværk. Vejledningen kan hentes her.
Domprof:
Københavns tildeler og opretter adgang for rettens faste brugere, fx anklagere og advokater. En adgang til det sikrede netværk gælder ca. et år. En bruger kan benytte samme adgang på op til 3 enheder.
Sådan får du adgang til domprof:
De faste brugere af retten, der ønsker adgang til domprof skal sende en mail til kobenhavn@domstol.dk hvor du oplyser navn og e-mail. I emnefeltet skrives; Opret DomProf bruger.
Når du er oprettet, får du automatisk en mail med adgangskode. Denne adgangskode skal du medbringe, når du kommer til retten og tilkobler dig domprof.
Sådan logger du på domprof via smartphone:
For iPhone:
• Vælg Indstillinger
• Vælg Wi-Fi
• Vælg netværket domprof og indtast brugernavn (din e-mailadresse)
• Indtast den adgangskode, du fik tilsendt på mail
• Godkend
For Android-telefoner:
• Vælg Apps
• Vælg Indstillinger
• Vælg Forbindelse
• Vælg Wi-Fi
• Vælg Domprof
• Fase 2 godkendelse: Vælg Ingen
• CA-certifikat: Vælg Valider ikke (eller bekræft ikke)
• Du skal nu scrolle lidt ned i billedet
• Identitet: Tast her brugernavnet (din e-mailadresse)
• Anonym identitet: Spring dette felt over
• Under adgangskode, indtast den adgangskode, du fik tilsendt på mail.
• Tilslut
Ældre mobile enheder eller bærbare pc´ere kan ikke få adgang til domprof, da domprof kører på 5 Ghz.
Vi gør opmærksom på, at der foretages logning. Det vil derfor være muligt at spore alle aktiviteter, hvis adgangen misbruges til kriminelle aktiviteter. Anvendelsen af computere og internet må dog ikke forstyrre det, der foregår i retten. Dommeren eller mødelederen kan derfor altid bede om, at du ophører med anvendelsen, hvis det forstyrrer.
Sidst opdateret: 30. januar 2023