Gå til sidens indhold

Sø- og Handelsretten

Sø- og Handelsretten

Oplysninger om bl.a. adgangsforhold, bank oplysninger, mail adresser, wi-fi og teknisk udstyr i retssalene.

Praktiske oplysninger til rettens brugere

Åbningstider

Åbningstider:

Sø- og Handelsretten har åbent mandag til fredag kl. 08.30-15.00.

Retten er lukket lørdage og søndage, på helligdage, Grundlovsdag samt 24. og 31. december.

 

Opening hours:

Monday - Friday 8.30 am - 3.00 pm

Closed on weekends & public holidays

Adgangsforhold (rettens lokaler), parkering, transport, besøg

Gangbesværede

Sø- og Handelsretten ligger i Amaliegade 35, 2. sal., 1256 København K.

Retsbygningen er handicapvenlig med elevator i opgangen fra indgangen i porten til 2. sal og gode adgangsforhold til både receptionen, retslokaler samt toiletter.

Parkering

Sø- og Handelsretten kan ikke tilbyde parkeringspladser til rettens brugere. Der er mulighed for almindelig betalingsparkering i området. Amaliegade hører til den grønne betalingszone.

Nærmeste handicapparkering

Parkering i Amaliegade

Offentlig transport

Nærmeste offentlige transport er Marmorkirkens metrostation eller Østerport station, hvor der er bus, metro samt togforbindelser (S-tog og regionaltog). Ca. 10 minutter i gå afstand fra Sø- og Handelsretten.

Find forbindelsen på Rejseplanen

Forplejning

Der er en vandautomat tilgængelig. Det er ikke muligt at købe mad i retsbygningen. 

Besøg

Hvis du gerne vil besøge retten fx. med en skoleklasse eller lignende bedes du skrive til post@shret.dk

Praktiske oplysninger til rettens sagkyndige medlemmer

Bank, fakturering og betaling

Sø- og Handelsretten har konto i Danske Bank. Ved indbetalinger skal du benytte konto:

  • 0216-4069 134 912

Ved internationale overførsler til Sø- og Handelsretten skal du benytte følgende konto:

  • IBAN: DK8502164069134912
  • BIC/SWIFT: DABADKKK
  • Bank: Danske Bank

Husk altid at angive indbetaler, rettens sagsnummer samt navnene på sagens parter.

Retten kan ikke modtage visa/dankort- eller kreditkortbetalinger ved personligt fremmøde. Derimod kan du betale med mobilepay.

Fakturering til Sø- og Handelsretten skal ske via elektronisk fakturering:

  • EAN-nr.: 5798000161238
  • SE-nr.: 19233510
  • CVR-nr.: 21659509

(CVR-nr. er fælles for alle retter under Danmarks Domstole).

Mailadresser og telefonnumre

Rettens hoved e-mail: post@shret.dk

Hovednummer/omstilling: Telefon 99 68 46 00

Retsafdelingens e-mail: civil@shret.dk

Civilretlige sager, herunder forbudssager og konkurskarantænesager.

Telefon: 99 68 46 30

Skifterettens e-mail: insolvens@shret.dk

Alle henvendelser til skifteretten i konkrete sager skal ske skriftligt på ovennævnte mailadresse.

Telefon: 99 68 46 20

Aktindsigt: aktindsigt@shret.dk

 

Digital Post og Sikker Mail

Digital Post

Her kan du se, hvad du skal gøre, hvis du skal sende en besked til retten via Digital Post. Når du er logget ind i Digital Post, skal du vælge "Skriv ny besked".

Du kan finde Sø- og Handelsretten på følgende måde:

I feltet ”Modtager” skrives ”Domstolsstyrelsen”

  • I søgefeltet ”Kategori” skrives navnet på retten, du vil kontakte, eller klik på ”Vælg kategori” for at åbne en oversigt over alle retter/nævn.
  • Herefter kan du vælge Sø- og Handelsretten, og hvilken postkasse du vil sende en besked til
  • Skriv din besked, og klik på ”Send”.

Både virksomheder og private kan benytte Digital Post.

Sikker Mail (kun for virksomheder)

Hvis du ønsker at sende følsomme eller fortrolige personoplysninger via mail, skal mailen krypteres med et certifikat (Sikker Mail). For at sende Sikker Mail skal du have den offentlige nøgle, der hører til certifikatet.

De fleste postkasser ved Danmarks Domstole, der ikke er personlige, er i stand til at modtage Sikker Mail.

Du kan finde mere information om den offentlige nøgle til brug for kryptering til de enkelte postkasser på Digitaliseringsstyrelsens side om MitID Erhverv.

Aktindsigt

Ved bestilling af udskrifter sendes mail til aktindsigt@shret.dk eller almindeligt brev og der overføres gebyr.

I mailen/brevet skal følgende være oplyst:

  • Sagens nr. og/eller sagens parter
  • Navn, adresse og telefonnummer på udskriftsbestilleren
  • Typen af udskrift (dom, kendelse, attest, udskrift af retsbog fra et enkelt retsmøde eller en fuldstændig retsbogsudskrift).
  • Hvilken retlig interesse har du/udskriftsbestilleren i at søge denne udskrift.

Gebyret er på 150 kr. pr. udskrift og kan betales med kontanter, MobilePay ved personligt fremmøde (vi modtager ikke visa/dankort) eller via overførsel til rettens bankkonto. Er du part i sagen, eller har du en individuel, væsentlig interesse i et konkret retsspørgsmål, skal du ikke betale gebyr. 

  • Danske Bank konto: 0216-4069 134 912
  • Husk altid at angive indbetaler, rettens sagsnummer samt navnene på sagens parter.

 

Bestillingen behandles først, når både mail/brev og betalingen er modtaget.

Evt. kontakt pr. telefon: 99 68 46 00 (kl. 8.30 – 15.00)

Hvis du skal bruge en udskrift af en dom, men ikke har behov for en påtegning om udskriftens rigtighed, kan du i vores domsoversigt finde alle afsagte domme fra 1. januar 2002 og frem som fulddomme i pdf-format.

Pressekontakt

Præsidenten for Sø- og Handelsretten er pressekontaktdommer og kan kontaktes af journalister, der har spørgsmål om Sø- og Handelsrettens afgørelser og praksis generelt. 

Retspræsident Mads Bundgaard Larsen

E-mail: MadsBundgaardLarsen@Shret.dk

Telefon: 99 68 47 01 

 

NB! AKTINDSIGT

Anmodninger om aktindsigt sendes til: aktindsigt@shret.dk
Spørgsmål om aktindsigt, se her.

Evt. kontakt pr. telefon: 99 68 46 00 (kl. 8.30 – 15.00) 

Wi-fi og teknisk udstyr i retssalen

Netværk

Netværksnavn: Domguest.
Registrering via Wifi og password pr. sms. 
Domguest netværket er ikke krypteret. 

Herudover tilbydes rettens professionelle brugere adgang til et krypteret netværk: 

Netværksnavn: Domprof.
For at få adgang til Domprof skriv til post@shret.dk eller henvend dig i receptionen og oplys navn og e-mail. Pc/tablet skal kunne understøtte 5 Gigahetz.

Adgangen til Domprof gælder ca. 1 år ad gangen og gælder i alle landets retsbygninger.

AV-udstyr i retssalene A, B og C:

Retten har en av-løsning, hvor parterne via rettens skærmløsning i retssal A, B og C kan vise bilag m.v., afspille videoer og lave videoafhøring.

Parten skal blot medbringe en computer, hvor der kan tilsluttes HDMI (til visning af bilag, afspilning af videoer m.v.). Adapter kan lånes (eller medbringes af parten), hvis computeren har en anden port end HDMI.

Hvis parten ønsker videoafhøring, skal parten selv stille med computer med Teams, Skype eller lignende installeret samt webcam og konference højttaler.

Oftest anvendes det indbyggede webcam i computeren – andre gange har parten tilsluttet et eksternt webcam.

Hvis parten ikke selv medbringer konferencehøjttaler(e) kan der lånes af retten (spørg i receptionen).

Læs en mere deltaljeret forklaring for videoafhøring her.

Retten kan også tilbyde Video4 løsning, hvis vidneafhøringen skal foregå fra et fængsel eller en anden ret. Denne løsning kan kun benyttes i retssal B og mødelokale 2.

Kontakt retten:

Kontakt retten på 99 68 46 00 eller post@shret.dk i god tid forinden retsmødet, hvis der skal laves aftale om praktiske klargøring i retssalen eller der er særlige krav til teknisk udstyr.

Ordensregler og sikkerhed

Ordensregler
  • Det er tilladt at bruge mobiltelefoner i rettens information og ventearealer, når det sker hensynsfuldt. Mobiltelefoner skal altid være på lydløs

  • Mobiltelefoner skal være slukket i retssalene

  • Rygning er ikke tilladt

  • Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for alkohol, dyr eller våben

  • Børn under 15 år har ikke adgang til retsmøder uden dommerens tilladelse

Sikkerhed
  • Retten bruger videoovervågning i retsbygningen

  • Besøgende skal rette sig efter anvisninger fra rettens personale

  • Overtrædelse af ordensreglementet kan medføre bortvisning og eventuelt politianmeldelse og bøde

Sidst opdateret: 12. marts 2024