22 mar. 2024
Østre Landsret
Landsretten tillægger ikke søgsmålet om Lynetteholm opsættende virkning
Sagen er anlagt af Klimabevægelsen med påstand over for Transportministeriet om anerkendelse af, at anlægsloven vedrørende Lynetteholm er ugyldig, og med påstande over for Transportministeriet og By & Havn om anerkendelse af, at det er uberettiget at lade anlægsarbejderne udføre.
Klimabevægelsen har under sagens forberedelse anmodet om, at søgsmålet tillægges opsættende virkning
- enten (principalt) således, at anlæg af Lynetteholms 2. perimeter ikke kan fortsættes, før det ved dom er fastslået, at anlægsloven og anlægget af Lynetteholm er i overensstemmelse med forskrifterne om international høring i miljøvurderingsloven § 38, VVM-direktivet artikel 7-8 a og Espoo-konventionen artikel 2-7,
- eller (subsidiært) således, at anlæg af perimeteren ikke kan fortsættes, før Folketinget har truffet beslutning om at fortsætte anlægget efter gennemførelsen af en international høring i overensstemmelse med forskrifterne.
Afgørelsen af, om der er grundlag for at tage en anmodning om opsættende virkning til følge, beror efter praksis i første række på, om der efter en foreløbig vurdering er rimeligt grundlag for at antage, at Klimabevægelsen kan få medhold i de påstande om anerkendelse af dels ugyldighed, dels manglende gennemførlighed, der er nedlagt i realiteten.
Hvis det er tilfældet, beror afgørelsen dernæst på, om en afvejning af på den ene side skadevirkningerne ved ikke at meddele opsættende virkning og på den anden side hensynet til det offentliges interesse i en fortsat gennemførelse af anlægsloven fører til, at der helt undtagelsesvis bør meddeles opsættende virkning. Skadevirkningerne skal være alvorlige og uoprettelige.
Hovedsynspunkterne fra Klimabevægelsens side er, at væsentlige negative virkninger ikke kan udelukkes med sikkerhed, hvorfor der skulle have været foretaget forskriftsmæssig høring af Østersølandene, at anlægsloven ikke kunne vedtages i overensstemmelse med reglerne uden gennemførelse af international høring, og at anlægsarbejderne derfor ikke kunne iværksættes – og nu ikke kan fortsættes – uden gennemførelse af forskriftsmæssig høring.
Klimabevægelsen har til støtte for begæringen om opsættende virkning alene påberåbt sig høringsmangler i relation til anlæggets påvirkning af vandgennemstrømningen og saliniteten i Østersøen, og vurderingen af, om der foreløbigt betragtet er rimeligt grundlag for påstandene om ugyldighed mv., indebærer derfor alene en vurdering heraf i forhold til sådanne høringsmangler.
Der er for landsretten fremlagt og dokumenteret en lang række rapporter om de foretagne miljømæssige undersøgelser af Lynetteholm-projektet, herunder rapporten fra Deltares, der på foranledning af de svenske myndigheder foretog en tredjepartsgranskning af den rapport fra DHI A/S, som var en del af det materiale, der lå til grund for anlægslovens vedtagelse. Der er endvidere redegjort for kontakten mellem de danske og svenske myndigheder i anledning af projektet og for kontakten til øvrige Østersølande.
Efter en foreløbig vurdering har landsretten fundet, at der ikke er rimelig grund til at antage, at der som påstået er sket en tilsidesættelse af internationale høringsforskrifter, der kan føre til lovens ugyldighed.
Landsretten har derfor ikke taget Klimabevægelsens anmodning om opsættende virkning til følge.
Landsrettens kendelse kan læses her.
Anlægget af Lynetteholms 2. perimeter kan således fortsætte, mens sagen fortsat behandles ved landsretten.